Kanit ulos kesäksi??

Kissat ja koirat. Kaikkea mikä liittyy eläimiin.

Valvojat: jhvisto, Botti1, Valvojat

Kanit ulos kesäksi??

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ti Touko 27, 2008 12:00

Onko kellään lemmikkikanit ulkona häkissä (siis ulkohäkissä) kesällä?
Meillä kaksi kääpiöluppaa ja ajattelimme ja tuumeimme miettiessämme voiskos niitä ulkoistaa kesäksi?
Rakennamme toki tai ostamme valmiina häkin jossa koppi ja kunnon verkkoseinät ja pohja etteivät syö itseään ulos sekä häkki ulos sellaiseen paikkaan minne ei koirat pääse..
Vieras

Re: Kanit ulos kesäksi??

ViestiKirjoittaja Giorgio päivämäärä Ti Touko 27, 2008 12:02

hempauttaja2004 kirjoitti:Onko kellään lemmikkikanit ulkona häkissä (siis ulkohäkissä) kesällä?
Meillä kaksi kääpiöluppaa ja ajattelimme ja tuumeimme miettiessämme voiskos niitä ulkoistaa kesäksi?
Rakennamme toki tai ostamme valmiina häkin jossa koppi ja kunnon verkkoseinät ja pohja etteivät syö itseään ulos sekä häkki ulos sellaiseen paikkaan minne ei koirat pääse..

Meidän kääpiökani oli aikoinaan kesät aina ulkona. Hyvin viihtyi, kai. Ikävää oli se, että kissat ja linnut kävivät aina silloin tällöin kiusaamassa, nokkimassa ja tökkimässä.
What a splendid pie,
Pizza- pizza pie,
Every minute, every second,
Buy, buy, buy, buy, buy,

SOAD
Käyttäjän avatar
Giorgio
Universaalinen
Universaalinen

ViestiKirjoittaja Charissa päivämäärä Ti Touko 27, 2008 16:08

Moikka!
Kanit voi toki laittaa ulos kesäksi,ihan yötä päivää voivat siellä oleskella kun häkki on asiallisesti tehty.Kunnollista valmista häkkiä ei mistään ole silmiini ainakaan vielä osunut,joten helpommalla pääsee kun rakentaa itse,ja tulee tilavampi,turvallisempi jne.

Perusasioista kun lähdetään liikkeelle,häkin verkoksi ei ihan mikä vaan käy.Vain ja ainoastaan minkkiverkko on sellaista jonka taakse omat kanini uskallan hyvillä mielin jättää.Minkkiverkolla on toki hintaa enemmän kuin muilla,mutta ei se nyt mikään mahdottoman kallis ole,kestää kuitenkin todella kauan.

Tavallisesta kanaverkosta kani tulee helposti läpi,eikä se kyllä anna juuri minkäänlaista suojaa petoeläimiäkään vastaan.

Häkissä pitää ehdottomasti myös pohjan olla suojattu verkolla,muuten kanit kaivavat itsensä aika vikkelään vapauden puolelle.Kattohan on toki itsestään selvyys,kattoa en kannata tehdä kokonaan verkosta,vaan esim vesivanerilevy on hyvä siihen.antaa kaneille varjoa sekä suojaa sateelta.

myös koppi pitää häkissä olla tuulen ja sateensuojana,sekä piilopaikkana.Kopin voi rakennella vanerista,laudoista tai mitä nyt mieleen tuleekaan.Pohjaa koppiin ei kannata tehdä,helpottaa puhtaanapitoa.Kopin katto kannattaa tehdä suoraksi,sillä kanit mielellään tähystelevät maisemia kopin katolta.Kopissa on hyvä kuitenkin olla kaikki neljä seinää,jollekkin seinälle vain riittävän iso aukko josta kanit pääsevät kulkemaan.

Kun ulkohäkkiä rakentaa,on helpompaa tehdä kerralla kunnollisen kokoinen.Hinta ei kovin paljoa nouse.Mulla on tällä hetkellä vain yksi ulkohäkki,se on 2m pitkä,1m leveä ja 1m korkea.Kovin paljoa pienempää ulkohäkkiä en lähtisi rakentelemaan. :D

Kanit viihtyy oikein hyvin ulkona,raitis ilma tekee hyvää ihan kaikille. :D
Käyttäjän avatar
Charissa
Käyttäjä
Käyttäjä

ViestiKirjoittaja raato päivämäärä Ti Touko 27, 2008 16:34

-provosointiviesti poistettu-
// Mode: Kahvisto
- Outo jätkä, mutta tulipahan tehtyä -
- Aina oon kerinny, vaikken oo kiirutta pitäny -
- Sääliä saa ilmaiseksi, mutta kateus pitää ansaita -
Käyttäjän avatar
raato
V.I.P.
V.I.P.

ViestiKirjoittaja bemupimu päivämäärä Ti Touko 27, 2008 19:36

Nonnih, nyt harmittaa kun jäi lukematta raadon poistettu viesti :lol:
Don't Worry, Be Happy!
Käyttäjän avatar
bemupimu
Über Galaktinen Kunniajäsen

ViestiKirjoittaja Vääräkoski päivämäärä Ti Touko 27, 2008 19:55

bemupimu kirjoitti:Nonnih, nyt harmittaa kun jäi lukematta raadon poistettu viesti :lol:
Se oli hyvin yksityiskohtainen selostus siitä miten kania tulee käsitellä. Tosin siitä ei selvinnyt tuo kysytty asia, että voiko sen ulkoistaa.
Käyttäjän avatar
Vääräkoski
Galaktinen Kunniajäsen
Galaktinen Kunniajäsen

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ti Touko 27, 2008 21:36

Charissa kirjoitti:Moikka!
Kanit voi toki laittaa ulos kesäksi,ihan yötä päivää voivat siellä oleskella kun häkki on asiallisesti tehty.Kunnollista valmista häkkiä ei mistään ole silmiini ainakaan vielä osunut,joten helpommalla pääsee kun rakentaa itse,ja tulee tilavampi,turvallisempi jne.

Perusasioista kun lähdetään liikkeelle,häkin verkoksi ei ihan mikä vaan käy.Vain ja ainoastaan minkkiverkko on sellaista jonka taakse omat kanini uskallan hyvillä mielin jättää.Minkkiverkolla on toki hintaa enemmän kuin muilla,mutta ei se nyt mikään mahdottoman kallis ole,kestää kuitenkin todella kauan.

Tavallisesta kanaverkosta kani tulee helposti läpi,eikä se kyllä anna juuri minkäänlaista suojaa petoeläimiäkään vastaan.

Häkissä pitää ehdottomasti myös pohjan olla suojattu verkolla,muuten kanit kaivavat itsensä aika vikkelään vapauden puolelle.Kattohan on toki itsestään selvyys,kattoa en kannata tehdä kokonaan verkosta,vaan esim vesivanerilevy on hyvä siihen.antaa kaneille varjoa sekä suojaa sateelta.

myös koppi pitää häkissä olla tuulen ja sateensuojana,sekä piilopaikkana.Kopin voi rakennella vanerista,laudoista tai mitä nyt mieleen tuleekaan.Pohjaa koppiin ei kannata tehdä,helpottaa puhtaanapitoa.Kopin katto kannattaa tehdä suoraksi,sillä kanit mielellään tähystelevät maisemia kopin katolta.Kopissa on hyvä kuitenkin olla kaikki neljä seinää,jollekkin seinälle vain riittävän iso aukko josta kanit pääsevät kulkemaan.

Kun ulkohäkkiä rakentaa,on helpompaa tehdä kerralla kunnollisen kokoinen.Hinta ei kovin paljoa nouse.Mulla on tällä hetkellä vain yksi ulkohäkki,se on 2m pitkä,1m leveä ja 1m korkea.Kovin paljoa pienempää ulkohäkkiä en lähtisi rakentelemaan. :D

Kaunis kiitos perusteellisesta vastauksesta ja kiitos että jaksoit paneutua asiaani :hyvä :hyvä
Vieras

ViestiKirjoittaja raato päivämäärä Ti Touko 27, 2008 21:39

Minullahan ei ole tietenkään kania, koska luultavasti jossain vaiheessa tekisin siitä kanipataa. Jos kani minulla olisi, niin se olisi ulkona kesät talvet. Kanit pärjäävät hyvin pakkasessa, sen ovat jo toiset testanneet.
http://puput.net/keskustelu/index.php?t ... 7.190;wap2
Korkeintaan se jäätyy. Ulkona pidettyjen kanien liha on mureampaa kuin sisätiloissa kasvaneiden.
Ja tässä ei ole provokaation siementäkään vaan silkkaa faktaa.
Käyttäjän avatar
raato
V.I.P.
V.I.P.

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ti Touko 27, 2008 21:40

hempauttaja2004 kirjoitti:
Charissa kirjoitti:Moikka!

Kaunis kiitos perusteellisesta vastauksesta ja kiitos että jaksoit paneutua asiaani :hyvä :hyvä

Toiset osaavat. :hyvä
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ti Touko 27, 2008 21:40

raato kirjoitti:Minullahan ei ole tietenkään kania, koska luultavasti jossain vaiheessa tekisin siitä kanipataa. Jos kani minulla olisi, niin se olisi ulkona kesät talvet. Kanit pärjäävät hyvin pakkasessa, sen ovat jo toiset testanneet.
Korkeintaan se jäätyy. Ulkona pidettyjen kanien liha on mureampaa kuin sisätiloissa kasvaneiden.

No sinä se olitkin näppärä taas puheissasi, huh huh
Vieras

ViestiKirjoittaja tomski päivämäärä Ti Touko 27, 2008 21:59

hempauttaja2004 kirjoitti:
raato kirjoitti:Minullahan ei ole tietenkään kania, koska luultavasti jossain vaiheessa tekisin siitä kanipataa. Jos kani minulla olisi, niin se olisi ulkona kesät talvet. Kanit pärjäävät hyvin pakkasessa, sen ovat jo toiset testanneet.

No sinä se olitkin näppärä taas puheissasi, huh huh

Pakko puuttua näköjään tähänkin. :lol:
Lapsena minulla, perheellämme, oli kaneja lemmikkeinä, ulkona kesät/talvet, melko suuressa häkissä. Eivät ne mitenkään kärsiviltä vaikuttaneet, tosin yksi poikanen teki kerran "itsemurhan", jääden kanaverkkoon jotenkin kumman lailla jalastaan kiinni siten että pää putosi juomavesikuppiin. Oli syksy ja yöllä oli pakkasta joten kaniparka vielä jäätyi päästään kuppiin kiinni josta sen aamulla kouluun mennessä löysin. :cry:
Meillä nämä "lemmikkikanit" myös syötiin, kun niistä tuli riittävän isoja/vanhoja. Ihan hyviltä silti maistuivat.
Tällä hetkellä kotonamme on yksi kääpiökani, sitä kylläkään ei aiota syödä. :lol:
Tälle kääpiölle olen tehnyt suuren häkin ulos, mutta ei se oikein siellä viihdy, kun on koko elämänsä pompsinut sisätiloissa.
PPPPPP, eli
Porin Perämetsien Peräkamaripoikien Politbyroon Propagandakomission Pääsihteeri
Käyttäjän avatar
tomski
V.I.P.
V.I.P.

ViestiKirjoittaja raato päivämäärä Ti Touko 27, 2008 22:00

Perkuleen provokaattori!
Käyttäjän avatar
raato
V.I.P.
V.I.P.

ViestiKirjoittaja tomski päivämäärä Ti Touko 27, 2008 22:03

raato kirjoitti:Perkuleen provokaattori!

Täh?!?!. Mitäs minä nyt taas muka tein? :?
PPPPPP, eli
Käyttäjän avatar
tomski
V.I.P.
V.I.P.

ViestiKirjoittaja raato päivämäärä Ti Touko 27, 2008 22:04

Saman munauksen kuin minäkin. Ei kaneista saa täällä puhua ruokana.
Kohta Kahvisto sinua kirsuun nappaa.
Käyttäjän avatar
raato
V.I.P.
V.I.P.

ViestiKirjoittaja tomski päivämäärä Ti Touko 27, 2008 22:09

raato kirjoitti:Saman munauksen kuin minäkin. Ei kaneista saa täällä puhua ruokana.

Uijui, kauheaa,,,
No, poistettakoon viestini jos se jotakuta loukkaa. Nämä kaninsyöntijuttuni tapahtuivat 70-luvulla, jolloin kaneja käsittääkseni oli monellakin ihan kasvatus/syöntimielessä.
PPPPPP, eli
Käyttäjän avatar
tomski
V.I.P.
V.I.P.

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ti Touko 27, 2008 22:12

tomski kirjoitti:
raato kirjoitti:Saman munauksen kuin minäkin. Ei kaneista saa täällä puhua ruokana.

Uijui, kauheaa,,,
No, poistettakoon viestini jos se jotakuta loukkaa. Nämä kaninsyöntijuttuni tapahtuivat 70-luvulla, jolloin kaneja käsittääkseni oli monellakin ihan kasvatus/syöntimielessä.

Työkaverillani on pihassaan eläimiä jos jonkinlaisia, jotka hän itse teurastaa ja syö perheensä kanssa, mutta aiheena oli siis jotakuinkin se millaisessa häkissä kanit oleilisivat ulkona ja mistä materiaalista.
Vieras

ViestiKirjoittaja raato päivämäärä Ti Touko 27, 2008 22:15

Leppäkerttumies kirjoitti:mutta aiheena oli siis jotakuinkin se millaisessa häkissä kanit oleilisivat ulkona ja mistä materiaalista.

Mistä kohdasta avauksessa tuollaisia kysymyksiä löysit?
Käyttäjän avatar
raato
V.I.P.
V.I.P.

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ti Touko 27, 2008 22:17

raato kirjoitti:
Leppäkerttumies kirjoitti:mutta aiheena oli siis jotakuinkin se millaisessa häkissä kanit oleilisivat ulkona ja mistä materiaalista.

Mistä kohdasta avauksessa tuollaisia kysymyksiä löysit?

Luin rivien välistä, niinkuin sinäkin teet. Voi niitä kehitysmaiden köyhiä lapsia, jotka joutuvat raatojakin henkensäpitimiksi syömään. Ihmekös kun niillä on kaikki kolerat ja muut. Raadoista saa vatsanpuruja.

:lol:
Vieras

ViestiKirjoittaja tomski päivämäärä Ti Touko 27, 2008 22:20

Se verkko tosiaankin kannattaa tehdä tukevasta materiaalista.
Jostain kaukaa tuli ajokoira joka meni oman häkkimme kanaverkon läpi noin sekunnissa. Kani pääsi vahingoittumattomana karkuun ja saimme sen kiinni.
Koiran omistajaa en koskaan saanut ihan varmasti selville.
Varmuuden vuoksi haukuin sitten kaikki lähitienoon ajokoiran omistajat pystyyn.... :twisted:
PPPPPP, eli
Käyttäjän avatar
tomski
V.I.P.
V.I.P.

ViestiKirjoittaja raato päivämäärä Ti Touko 27, 2008 22:21

Tokko paremmin voisivat, jos leppäkerttuja popsisivat.
Käyttäjän avatar
raato
V.I.P.
V.I.P.

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ti Touko 27, 2008 22:24

tomski kirjoitti:Se verkko tosiaankin kannattaa tehdä tukevasta materiaalista.
Jostain kaukaa tuli ajokoira joka meni oman häkkimme kanaverkon läpi noin sekunnissa. Kani pääsi vahingoittumattomana karkuun ja saimme sen kiinni.
Koiran omistajaa en koskaan saanut ihan varmasti selville.
Varmuuden vuoksi haukuin sitten kaikki lähitienoon ajokoiran omistajat pystyyn.... :twisted:

Kani voi itsekin purra kanaverkon rikki. Sen verran on voimaa ja terävät hampaat. Näitäkin on nähty. Ja ketun teurastamat kanit, kun kettu vääntänyt häkkiin revonmentävän reiän. Kannattaa tehdä kunnon häkki.
Vieras

ViestiKirjoittaja raato päivämäärä Ti Touko 27, 2008 22:28

Miksi vaikeuttaa ketun hommia?
Käyttäjän avatar
raato
V.I.P.
V.I.P.

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ti Touko 27, 2008 22:29

raato kirjoitti:Miksi vaikeuttaa ketun hommia?

ettei ketun maine viekkaana oliona muuttuisi laiskaksi kanivarkaaksi.
Vieras

ViestiKirjoittaja Charissa päivämäärä Ke Touko 28, 2008 00:00

Miten mä en ole yhtään yllättynyt että täällä on vedetty aihe sapuskakeskusteluun :lol:

Turha tuosta toki kenenkään provosoitua,näin kasvattajana tuollaista juttua kuulee ihan jatkuvasti,sillekkin oppii jossain kohtaa nauramaan :lol:
Ei ole yksi tai kaksi kertaa kun joku meillä vieraillut näkee silmissään vain ison läjän mureaa lihaa,mutta en mä jaksa siitä vaivaa nähdä.Toiselle kani tarkoittaa ruokaa,toiselle lemmikkiä.Mulle jälkimmäistä.

Mutta aiheeseen palatakseni,on totta että kani puree kanaverkon rikki halutessaan,mutta suurin syy kanaverkon kelpaamattomuuteen tähän tarkoitukseen on todellakin ne petoeläimet,niitä kanaverkko ei pidättele pätkääkään.Esim aika harva kissa alkaa tunkemaan väkisin tassuaan 1x1cm silmäkoolla minkkiverkkoon,kun taas kanaverkkoon koosta riippuen uppoaa vaikka koko pää.
Tosin voin ainakin omista kaneistani sanoa,että yksikään niistä ei niin idiootti ole,että jäisi kissan eteen raadeltavaksi,kyllä ne ennemmin lähtee toiselle puolelle häkkiä.

Kani todellakin kyllä joo pärjää ulkona myös pakkasessa,tietyin edellytyksin.Mitään hermeliiniä en ulkona talvisin kuitenkaan pitäisi.
Jotta kani voi majailla ulkona myös talvisin,se tarvitsee häkkiinsä lämmitetyn kopin,ja juomavesi täytyy pitää sulana.
Kanin turkin tiheys vastaa aika pitkälti tarvetta,mutta pienten rotujen kohdalla on kumminkin parempi pitää ne talvet sisätiloissa. :D
Käyttäjän avatar
Charissa
Käyttäjä
Käyttäjä

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ke Touko 28, 2008 00:05

Charissa kirjoitti:Miten mä en ole yhtään yllättynyt että täällä on vedetty aihe sapuskakeskusteluun :lol:

Turha tuosta toki kenenkään provosoitua,näin kasvattajana tuollaista juttua kuulee ihan jatkuvasti,sillekkin oppii jossain kohtaa nauramaan :lol:
Ei ole yksi tai kaksi kertaa kun joku meillä vieraillut näkee silmissään vain ison läjän mureaa lihaa,mutta en mä jaksa siitä vaivaa nähdä.Toiselle kani tarkoittaa ruokaa,toiselle lemmikkiä.Mulle jälkimmäistä.

Mutta aiheeseen palatakseni,on totta että kani puree kanaverkon rikki halutessaan,mutta suurin syy kanaverkon kelpaamattomuuteen tähän tarkoitukseen on todellakin ne petoeläimet,niitä kanaverkko ei pidättele pätkääkään.Esim aika harva kissa alkaa tunkemaan väkisin tassuaan 1x1cm silmäkoolla minkkiverkkoon,kun taas kanaverkkoon koosta riippuen uppoaa vaikka koko pää.
Tosin voin ainakin omista kaneistani sanoa,että yksikään niistä ei niin idiootti ole,että jäisi kissan eteen raadeltavaksi,kyllä ne ennemmin lähtee toiselle puolelle häkkiä.

Kani todellakin kyllä joo pärjää ulkona myös pakkasessa,tietyin edellytyksin.Mitään hermeliiniä en ulkona talvisin kuitenkaan pitäisi.
Jotta kani voi majailla ulkona myös talvisin,se tarvitsee häkkiinsä lämmitetyn kopin,ja juomavesi täytyy pitää sulana.
Kanin turkin tiheys vastaa aika pitkälti tarvetta,mutta pienten rotujen kohdalla on kumminkin parempi pitää ne talvet sisätiloissa. :D

On aina hienoa lukea asiantuntijan tekstiä.
Vieras

ViestiKirjoittaja raato päivämäärä Ke Touko 28, 2008 06:58

Oleellisen tultua nyt selväksi, voisi siirtyä seuraavalle tasolle. Miksi kaneja yleensäkin tarvitsee pitää vangittuna pienessä häkissä? Onko se turhamaisuutta, alistamista, vapaudenriistoa, eläinrakkautta vai mitä sanaa ihmisen tällaisesta toiminnasta tulisi käyttää?
Käyttäjän avatar
raato
V.I.P.
V.I.P.

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ke Touko 28, 2008 09:04

raato kirjoitti:Oleellisen tultua nyt selväksi, voisi siirtyä seuraavalle tasolle. Miksi kaneja yleensäkin tarvitsee pitää vangittuna pienessä häkissä? Onko se turhamaisuutta, alistamista, vapaudenriistoa, eläinrakkautta vai mitä sanaa ihmisen tällaisesta toiminnasta tulisi käyttää?

Kuka pitää kania vankina ja kuka ei..
Meillä pupusilla on tilaa koko yläkerta ja ennen ne menee itse häkkiinsä takaisin ennen kuin kerkeän ne sinne laittamaan illalla..
Ja jos nyt haluat alkaa menemää noin paljon asian vierestä niin mikset tekisi ihan omaa aihetta ajatuksillesi vankila-kaneista jotta säilyisi mun aiheessa jonkinlainen taso ja alkuperäinen kysymys..? :shock:
Vieras

ViestiKirjoittaja Agentti 013 päivämäärä Ke Touko 28, 2008 09:15

Eläintiede toteaa kaneista, että lemmikkeinä ne ovat hyvin vaativia, niitä pitää käsitellä rauhallisesti eivätkä ne sovi lapsille leluiksi. Miten suhtautua ylipäätään luonnonvaraisen eläimen pitämiseen vangittuna on myös eettinen kysymys kuten raato esitti.
Pidentyköön varjoni!
Käyttäjän avatar
Agentti 013

ViestiKirjoittaja raato päivämäärä Ke Touko 28, 2008 09:24

hempauttaja2004 kirjoitti:Ja jos nyt haluat alkaa menemää noin paljon asian vierestä niin mikset tekisi ihan omaa aihetta ajatuksillesi vankila-kaneista jotta säilyisi mun aiheessa jonkinlainen taso ja alkuperäinen kysymys..? :shock:

Eiköhän tuo vähän laajempi katsantokanta aiheeseen oleellisesti liity? Kyllä valvomo sitten ojentaa, ettei sinun tarvi.
Käyttäjän avatar
raato
V.I.P.
V.I.P.

ViestiKirjoittaja Vääräkoski päivämäärä Ke Touko 28, 2008 09:34

hempauttaja2004 kirjoitti: Kuka pitää kania vankina ja kuka ei..
Meillä pupusilla on tilaa koko yläkerta ja ennen ne menee itse häkkiinsä takaisin ennen kuin kerkeän ne sinne laittamaan illalla..

Eikös ne eräänalaisia vankeja ole, vaikka sitä tilaa on paljonkin. Mutta jos päästää kanin aamulla ovesta ulos ja se illalla pomppii takaisin, niin silloinhan sillä on täysi vapaus tulla ja mennä.
Käyttäjän avatar
Vääräkoski
Galaktinen Kunniajäsen
Galaktinen Kunniajäsen

Seuraava

Paluu Yleistä eläinasiaa