Foorumistien kokkausnurkka

Keskustele Porin ravintoloista ja baareista. Entä tiedätkö hyvän ruoka- tai juomaohjeen? Jaa se muidenkin kanssa, tai kysy apua muilta.

Valvojat: jhvisto, Botti1, Valvojat

ViestiKirjoittaja valmari päivämäärä Pe Joulu 08, 2006 21:00

Elikkäs tässä näin muistista tämä resepti kermaisista ja pippurisista sisäfilepihveistä.

Ensin tehdään kastikepohja johon varataan

n 6dl kevytkermaa(tietty tuhdimpikin käy)
1 purkki cantadou 4 pippuri tuorejuustoa.( muutkin käy kunhan pippurisia.)
1 - 2 tl paprikajauhetta
1 - 2 tl aromisuolaa
2-3 tl Vastajauhettuja pippuria (musta, viher, rose)
1 rkl hunaja dijon sinappia

Nämä pistetään kattilaan, lämmitetään ja hämmennetään muutama minuutti tai siis niin kauan että tuorejuusto on sulautunut joukkoon ja nostetaan kastike jäähtymään.

Varataan n 150-200g kunnon naudan sisäfilettä/henkilö. Putsataan pihvit kalvoista ja pikkasen nyrkillä painetaan kasan.
Ripotellaan pikkasen suolaa pihvien pinnalle ja sitten
levitetään pihvin toiselle puolelle Dijon hunajasinappia ja ripotellan maun mukaan rouhittua pippuria sinapin päälle.
Paistetaan rasvassa ensin sinappista/pippurista puolta pannulla 2-3 minuuttia (älä kuitenkään polta ), Käännetään ja paistetaan 3 minuuttia lisää.
Sitten kaadetaan jäähtynyt kastike pihvien viereen pannulle ja annetaan hautua miedolla lämmöllä n 10 minuuttia. (muista jäähdyttää kastiketta tarpeeksi ennenkuin kaadat , muuten voi olla roiskeita jokapaikka täynnä)

Lisäkkeenä suosittelen ranskanperunoita. Ja punaviiniä myös.

Millanes Tomski sun ohje on?? onko samallainen?
Käyttäjän avatar
valmari
Uusi käyttäjä
Uusi käyttäjä

ViestiKirjoittaja Wanda päivämäärä Pe Joulu 08, 2006 21:08

Parhaimmat pöperöt ovat valmistuneet tyyliin hivenen improvisointia ja ripaus omaperäisyyttä. Eli vähän sitä sun tätä, sekä mitä kaapista kulloinkin löytyy.
-Tuuli vasten kasvoja pitää sydämen nuorena-
Käyttäjän avatar
Wanda
Universaalinen
Universaalinen

ViestiKirjoittaja katitus74 päivämäärä Pe Joulu 08, 2006 21:56

Tota nuin...mää olen semmonen säveltäjä ruuanlaitossa etten yleensä mieti mittoja.
Mutta yksi ohje on...kinkkupiirakka...helppo :) ja viä kehuttukkin.

Valmiita voitaikina levyjä...uunipellin mukaan...meillä mahtuu noin 8kpl toiseen pelliin...toiseen vain 6kpl. Voitakinan voi toki tehdä itsekkin jos viittii.
Täyte:
kinkkusuikaleita noin 300g
herkkusieniviipaleita 200g
juustoraastetta noin 200g maun mukaan (itse käytän mozzarellaraastetta tai edamia raasteena)
kermaviiliä kaksi purkkia
2-3 kananmunaa
välillä olen "viskonut mukaan" pakaste parsakaalia tai sipulisiivuja

Ensin taikinalevyt pellille...päälle täyte ja sitten 175 asteiseen uuniin noin tunniksi...kun päällystä sopivan ruskeaa niin valmista :wink: lisänä sopii hyvin vihreä salaatti.
Ja täytteen aineksia voi vapaasti muutella makunsa mukaan. Samaa piirakkaa olen tehnyt myös tonnikalasta.
Etelä-pohojanmaalta kotoosin...vuosia Porissa asunut jästipää ; ) Toejoelta pongattavissa suurimmaksi osaksi.
Käyttäjän avatar
katitus74
Kunniajäsen
Kunniajäsen

ViestiKirjoittaja valmari päivämäärä Pe Joulu 08, 2006 23:25

Eiks tuohon katitus tuu mausteita? Vai maistuuko ilmankin? Näyttäis hyvältä reseptiltä... täytyypä kokeilla.. heh
Käyttäjän avatar
valmari
Uusi käyttäjä
Uusi käyttäjä

ViestiKirjoittaja katitus74 päivämäärä Su Joulu 10, 2006 11:52

Kinkku ja juustoraaste takaa hyvän suolaisuuden joten en ole laittanut mitään mausteita. Toki halutessaan voi laittaa joukkoon vaikka jotain pippuria. Ja huomasin samalla etten ollu laittanut ohjeeseen sitä,että siis sekoitan kaikki täyteaineet yhteen ja sitten kaadan taikinalevyjen päälle.
Etelä-pohojanmaalta kotoosin...vuosia Porissa asunut jästipää ; ) Toejoelta pongattavissa suurimmaksi osaksi.
Käyttäjän avatar
katitus74
Kunniajäsen
Kunniajäsen

ViestiKirjoittaja valmari päivämäärä La Joulu 16, 2006 23:49

No nyt on kakitus kokeiltu sun reseptiä. Tosin sillä erolla että ripottelin mustapippuria sekaan ja hyvää oli. Kiitoksia maistuvasta reseptistä!!
Käyttäjän avatar
valmari
Uusi käyttäjä
Uusi käyttäjä

ViestiKirjoittaja bemupimu päivämäärä Su Joulu 17, 2006 11:05

Helppo jälkiruoka esimerkiksi joulupöytään jos ei halua tarjota riisipuuroa ja rusinasoppaa on jäädyke: 2 dl kermaa vatkataan, maustetaan sokerilla, 2 kpl liivatelehteä liotetaan ensin kylmässä vedessä jonka jälkeen sulatetaan pienessä tilkassa kuumaa vettä, kaadetaan vatkatun kerman joukkoon ja lopuksi lisätään marjoja tai hedelmiä tai mehua (mitä nyt kukin haluaa), koko juttu kakkuvuokaan ja pakkaseen.

Tosi helppoa ja hyvää. Itse tein juuri tänään mandariinijäädykkeen jo aatoksi valmiiksi pakkaseen. Kolmikertaisena ohje, niin tuli yksi iso kakkuvuoka.
Viime jouluna tein tyrnimehusta sitä edellisenä luumusta (ei tosin ollut lasten mieleen)

Jäädyke kumotaan tarjoiluvadille ja koristellaan miten haluaa esim. melissalehdillä, hedelmillä, marjoilla, hopeakuulilla, kermavaahdolla jne.
Kakkuvuokaa pitää kastella vähän kuumalla vedellä, että sen saa kumottua.
Don't Worry, Be Happy!
Käyttäjän avatar
bemupimu
Über Galaktinen Kunniajäsen

ViestiKirjoittaja kupari päivämäärä Su Joulu 17, 2006 14:40

Heh mä hätäsesti luin ton otsikon, foorumistien loukkausnurkka!

Sit mä tajusinkin mokani ja, heitän oman reseptini soppaan. Purkki piimää hk:n sininen ja tuubi sinappia sitä rahtarin illallista ei voita mikään eikä kukaan.
Käyttäjän avatar
kupari
Kunniajäsen
Kunniajäsen

ViestiKirjoittaja bemupimu päivämäärä Su Joulu 17, 2006 18:14

ja mä kun oon aina luullut että rahtarin illallinen on kylmä lihapiirakka ja purkki maitoa :)
Don't Worry, Be Happy!
Käyttäjän avatar
bemupimu

keh..

ViestiKirjoittaja kahvisto päivämäärä Pe Huhti 06, 2007 17:37

Tuli testattua resepti ja luomus maistuu koko perheelle..

Hunaja pannukakku

8 dl maitoa
2 munaa
4 dl vehnäjauhoja
1 dl hunajaa
50 g sulatettua margariinia
1 tl suolaa
1 tl vaniljasokeria
1 tl leivinjauhetta
(1 tl kanelia)

Sekoita kuivat aineet keskenään. Sulata rasva ja sekoita siihen hunaja. Lisää sekaan maito, munat ja puuhaarukan tai vispilän kanssa tasaisesti kuivat aineet. Anna taikinan turvota hetken ja kaada voidellulle tai leivinpaperoidulle uunipellille. Paista 200 asteessa 35 - 45 minuuttia.
^ Dario Fo ^
Käyttäjän avatar
kahvisto
Universiaalinen Kunniajäsen
Universiaalinen Kunniajäsen

ViestiKirjoittaja Justitia päivämäärä Pe Huhti 06, 2007 18:16

Aion laittaa pystyyn ihan oman kokkaussivuston. Ilmoittelen sitten kun olen saanut sen luettavaan kuntoon. Minulla on tämä ruokavalio sillä tavalla "erilainen", etten viitsi kaikkia sillä rasittaa, mutta joku saattaa saada hyviäkin vinkkejä.
Käyttäjän avatar
Justitia
Kunniajäsen
Kunniajäsen

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Pe Huhti 06, 2007 18:45

Minä paistoin tänään lohifileen parillalla ja keitin laihassa lihaliemessä pitkiä papuja (juisias) ja porkkanansiivuja, al dente. Lohen päälle rouskutin hienoa herba buenaa joka korvaa mm suolan ja leikkasin tuoretta tilliä. Kastikkeena käytin hiukan sitä vihannesten keittolientä. Oli muuten aikans hyvä sapuska. Se vaan harmittaa kun perunakin kiellettiin kaikissa muodoissaan. Ruokajuomana oli vettä ja lisää vettä.
Vieras

ViestiKirjoittaja raato päivämäärä Pe Huhti 06, 2007 18:49

Eikö sitä Herbaa riittänyt ruokajuomaksi?
- Outo jätkä, mutta tulipahan tehtyä -
- Aina oon kerinny, vaikken oo kiirutta pitäny -
- Sääliä saa ilmaiseksi, mutta kateus pitää ansaita -
Käyttäjän avatar
raato
V.I.P.
V.I.P.

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Pe Huhti 06, 2007 18:54

raato kirjoitti:Eikö sitä Herbaa riittänyt ruokajuomaksi?

Tämä herba oli sellaisia kuivattuja suolanmakuisia yrttejä. Ei niistä viitsi juotavaa tehdä.
Vieras

ViestiKirjoittaja katitus74 päivämäärä Ma Heinä 30, 2007 18:35

Josko nostaisi tätä taas ylöspäin :) Ja oikein vielä reseptin kera eli vohvelit kinkkutäyteellä ala Katitus74
Ensin hyväksi todettu vohvelitaikina
5dl maitoa
2 kananmunaa
3,5dl vehnäjauhoja (itse korvaan 1dl leseillä)
1 tl leivinjauhetta
100g sulatettua voita/margariinia
Tuosta taikinasta tulee noin 10 vohvelia

Täyte:
250g kinkkusuikaleita
150g sulatejuustoa (esim olympiaa)
noin 50g suolakurkkua
Kaikki täyteainekset kulhoon ja sauvasekoittimella "mössöksi"

Samoille vohveleille sopii tietenkin myös makeat täytteet.

Ja sitten laiskankokkaajan eli minun kanasuikalekastike :wink:
Valmiiksi marinoituja kanansuikaleita maun mukaan (hunaja,rosepippuri,sitruuna,valkosipuli jne) noin 150-200g syöjää kohti.
Ruokakermaa 1-2 purkkia
Kokonaisia herkkusieniä.
Lämmitä uuni 175 asteeseen. Laita kanasuikaleet uunin kestävään vuokaan ja kaada kermaa päälle niin että suikaleet peittyy. Laita uuniin. Lisää noin 1/2h kuluttua herkkusienet ja myös kermaa jos liemi on kovasti kuivunut kokoon. Anna olla uunissa vielä noin 15min. Tarjoa riisin ja salaatin kera.

Samalla tyylillä kypsennän välillä myös kokonaiset kananrintafileet mutta ilman herkkusieniä.
Käyttäjän avatar
katitus74
Kunniajäsen
Kunniajäsen

ViestiKirjoittaja Naakka-täti päivämäärä To Loka 25, 2007 10:48

Kyllä jauhelihakastike spagetin kera taipuu parhaiten, tai ainakin on mun kastiketta kehuttu. Fondit on ihmeellinen asia! :P Sitten lasagne ja partiolaisen pata on kans helppoja ja maistuvia..
Naakka-täti
Uusi käyttäjä
Uusi käyttäjä

ViestiKirjoittaja almatomu päivämäärä To Loka 25, 2007 14:37

Meillä yksi suosituimmista ja helpoista ruuista on helppi pippuripihvi.
Valmistuu nopeasti, eikä ole hinnalla pilattu.

n.750 g naudan jauhelihaa 1. muotoile pihveiksi
mustapippurirouhetta 2. ripota pihvien päälle 3. ruskista pannulla
4 dl kermaa
3 rkl väkevää sinappia
2 rkl ketsuppia
1 lihaliemikuutio
1-2 rkl soijaa

4. Laita paistetut pihvit kasariin. Lisää kerma, sinappi, ketsuppi ja murennettu lihaliemikuutio. Anna saostua ja kypsyä noin 15 - 20 minuuttia. Tarkista maku ja lisää tarvittaessa soijaa. Pihvit ovat erittäin pippurisia!

Tarjoile perunamuusin, ranskalaisten tai lohkoperunoiden kera. Lisukkeena raikasta salaattia.
Kun halvalla saa..
Käyttäjän avatar
almatomu
Special Vapaajäsen
Special Vapaajäsen

ViestiKirjoittaja suvis päivämäärä Su Syys 14, 2008 13:50

Koska täällä foorumilla on ainakin yksi halvasta riippuvainen ja muutama vielä päälle, ketkä on myös aivopesty tähän riippuvuuteen :lol: , niin löysinpä vkonlopun Iltalehdestä teille reseptin. Kokeilkaas tätä:

Halva-jälkiruoka

150 g halvaa
0,5 dl juoksevaa hunajaa
1 tl kardemummaa
4 palloa vaniljajäätelöä
2 rkl manteleita rouhittuna

- Murenna halva
- Mausta jogurtti hunajalla ja kardemummalla
- Jaa jäätelö neljään annosmaljaan ja lusikoi päälle halvaa ja jogurttia. Koristele pistaasipähkinöillä ja tarjoile

ÖÖ, tota noin niin, tää reseptihän on hiukan vaillinainen. Ei noissa aineksissa puhuta mistään jogurtista eikä pähkinöistä mitään..hmm...
No, mutta suoraan Iltiksestä kopioitu kuitenkin, vastatkoon itse virheistään... :lol:
Miksi olla vaikea, kun niin pienellä vaivalla voit olla täysin mahdoton? :-)
Käyttäjän avatar
suvis
Foorumipoliisi
Foorumipoliisi

Highscores: 1

ViestiKirjoittaja Agentti 013 päivämäärä Su Syys 14, 2008 21:35

Joulu!!!
Pidentyköön varjoni!
Käyttäjän avatar
Agentti 013

Re: Foorumistien kokkausnurkka

ViestiKirjoittaja eemeli päivämäärä Ti Loka 28, 2008 17:52

Osta väkeviä chilejä, kuivaa ja pilko tai jauha chilit. Sopii mausteeksi pihveihin ja keittoihin. Chili antaa terävyyttä ruokaan.Kaurapuuroon en vielä ole kokeillut.
eemeli
Kantaporukkaa
Kantaporukkaa

ViestiKirjoittaja opaste päivämäärä Ti Loka 28, 2008 18:38

eemeli kirjoitti:Osta väkeviä chilejä, kuivaa ja pilko tai jauha chilit. Sopii mausteeksi pihveihin ja keittoihin. Chili antaa terävyyttä ruokaan.Kaurapuuroon en vielä ole kokeillut.

Miksi ostaa? Minä olen kasvatellut niitä ihan itse ja hienosti luonaa! Puurossa kans en oo vielä kokeillut :mrgreen:
oooo nice!!
Käyttäjän avatar
opaste
Galaktinen V.I.P.
Galaktinen V.I.P.

ViestiKirjoittaja bemupimu päivämäärä Pe Loka 31, 2008 08:35

Tässä vaihtoehto kermatäytekakulle:

Irish Coffee juustokakku

Pohja:
175 g kaurakeksejä
75 g juoksevaa margatiinia

Täyte:
6 kpl liivatelehteä
5 dl vispiä
400 g Crème Bonjour, maustamatonta
2 dl sokeria
1 tl vaniljasokeria
1,5 dl vahvaa kahvia

Hienonna keksit ja margariini. Laita leivinpaperi irtopohjavuoan pohjalle ja laita vuoan reunat pohjaan kiinni niin, että paperi jää väliin. Painele keksiseos vuoan pohjalle tiiviiksi kerrokseksi. Laita liivatelehdet likoamaan kylmään veteen. Keitä vahva kahvi valmiiksi. Vaahdota vispikerma. Lisää joukkoon tuorejuusto ja sokerit. Purista liivatelehdistä kylmä vesi pois ja sulata ne kuumaan kahviin. Lisää hieman jäähtynyt kahviseos vaahtoon ohuena nauhana samalla sekoittaen. Kaada täyte keksipohjan päälle. Laita kakku jääkaappiin hyytymään mieluiten seuraavaan päivään. Irrota kakku veitseä apuna käyttäen vuoan reunoilta. Avaa irtopohjavuoka ja siirrä kakku tarjoilulautaselle. Kakun voi koristella kukin haluamallaan tavalla. Itse olen antanut sen olla ihan sellaisenaan.
Muistaakseni ohjeessa luki että viskillä voisi myös maustaa, mutta itse en ole koskaan kokeillut. Minusta se kahvin maku riittää :)
Don't Worry, Be Happy!
Käyttäjän avatar
bemupimu

ViestiKirjoittaja almatomu päivämäärä La Marras 01, 2008 14:47

Täytyy kokeilla tuota, ohje sai veden kielelle :nami
Kun halvalla saa..
Käyttäjän avatar
almatomu
Special Vapaajäsen
Special Vapaajäsen

ViestiKirjoittaja tq200 päivämäärä Ma Tammi 05, 2009 02:36

Kertokaas vinkkejä, kokemuksia kiinalais/thai/currysafkoista joissa raaka-aineena naudanliha? Myös vinkit laadukkaaseen, tuntuvaan tulisuuteen kelpaa..

Meillä yksi suosituimmista ja helpoista ruuista on helppi pippuripihvi.
Valmistuu nopeasti, eikä ole hinnalla pilattu.

Mä laitan oman versioni myös. Naudan sisäfileestä (oisko n. 3cm) pihvejä, liian paksu pihvi on hanurista, mieluummin inan ohuempi, jonka voi paistaa medium- tasolle pannulla. Päälle just rouhittua mustaapippuria ja paljon, merisuolaa (suolamylly rox, suola kannattaa myös laittaa vasta paistamisen jälkeen pihvin päälle, suolahan poistaa nesteitä lihasta, joten yleensäkin suola mielellään pannullapaistamisen jälkeen päälle), 2-4cl konjakkia(tai brandyä kun se on halvempaakin, wiskejäkin voi kokeilla) - tässä kohtaa voi antaa tultakin jos tietää mitä tekee, 1 perinteinen korkeaoktaaninen kerma perään, 1 rkl lihafondia.. Jos tykkää kypsemmästä, varoen "hauduttaa" pihvejä kermassa minsan-pari.

Tähän toimii sekin, että vaikka just paistettuja herkkutatteja / herkkusieniä kerman sekaan. NAM!
tq200
Vakio käyttäjä
Vakio käyttäjä

ViestiKirjoittaja valmari päivämäärä La Tammi 24, 2009 11:13

kun kerran kyseltiin niin annanpa vinkin miten saa tulista ja hyvää thai ruokaa eli
pad kaprow
kanaa valkosipulilla and chilillä

7 thai-chiliä
4 valkosipulinkynttä
(nämä huhmarissa pieniksi)
kanaa pieneksi hakattuna
osterikastiketta
thai basilikaa
soijakastiketta
glutamiinia
hiukan vettä

freesaa chili-valkosipuli tuotos
lisää kanat, paista kypsäksi
lisää hiukan vettä
soijaa
osterikastiketta
glutaniimia
lopuksi basilika

ja eikus syömään riisin kanssa, tuota chiliä kannattaa pistää maun mukaan mutta 7 pientä thai-chiliä ja johan on tulista ja hyvää
Käyttäjän avatar
valmari
Uusi käyttäjä
Uusi käyttäjä

Edellinen

Paluu Ravintolat & Ruoka