Kännykkä ja autolla ajaminen

Kaikki sekalaiset äänestykset ja kyselyt tänne. Voit luoda omia äänestyksiä joihin toiset voivat ottaa osaa.

Valvojat: jhvisto, Botti1, Valvojat

Kännykkä ja autolla ajaminen

ViestiKirjoittaja bemupimu päivämäärä Pe Kesä 13, 2008 10:57

Kiinnostaa kännykkäkäyttäytyminen autolla ajaessa.

Moniko pysähtyy tien viereen, kun soittaa tai vastaa kännykkäänsä sen soidessa autolla ajaessa?

Jonkin verran sitä näkee autoja pysähtymässä tien vieressä ja ohi ajaessa huomaa, että kuljettaja puhuu puhelimeen.
Kuinkahan yleistä se mahtaa olla täällä foorumissa olevien keskuudessa?

Itse en juurikaan pysähdy vaan puhun ajaessa. Eri asia on sitten jos pitää jotain kirjata ylös, mutta muuten en juurikaan pysähtele puhelun vuoksi.
Don't Worry, Be Happy!
Käyttäjän avatar
bemupimu
Über Galaktinen Kunniajäsen

Re: Kännykkä ja autolla ajaminen

ViestiKirjoittaja miikkajo päivämäärä Pe Kesä 13, 2008 11:10

pyrin pysähtymään kaupungissa jos soitan johonkin,
jos puhelin soi niin siihen vastataan tai ei mutta parkkipaikkaa ei aleta etsiä :)

pikatiellä en rupea pysähtelemään puhelun vuoksi.
ehkä pitäisi hankkia kunnollinen hands-free,
nämä narulliset tuntuu vaarantavan enemmän kuin pelkkä kännykän käyttö
miikkajo
Uusi käyttäjä
Uusi käyttäjä

ViestiKirjoittaja almatomu päivämäärä Pe Kesä 13, 2008 11:17

Kaupungissa pysähdyn, mutta maantiellä puhun estoitta. Tosin täytyy myöntää että sanon soittajalle (itse en soita ajaessa), että ajan autoa ja toivon hyvin pikaista puhelua.
Kun halvalla saa..
Käyttäjän avatar
almatomu
Special Vapaajäsen
Special Vapaajäsen

ViestiKirjoittaja Vääräkoski päivämäärä Pe Kesä 13, 2008 12:26

En pysty!
Käyttäjän avatar
Vääräkoski
Galaktinen Kunniajäsen
Galaktinen Kunniajäsen

ViestiKirjoittaja Charissa päivämäärä Pe Kesä 13, 2008 12:39

Ajan muutenkin todella vähän autoa,mutta keskustan alueella en voi kuvitellakkaan vastaavani puhelimeen pysähtymättä.Tutulla maantiellä voin vastata ja muutaman sanan sanoa,mutta jaarittelemaan en siinäkään jää.
Käyttäjän avatar
Charissa
Käyttäjä
Käyttäjä

ViestiKirjoittaja rattimiäs päivämäärä Pe Kesä 13, 2008 12:55

Minä puhun ajaessa, työssä ollessa joskus tuntejakin.. Yleensä nykyään jabran loistava bluetooth handsfree käytössä. Tienpäällä joskus näkee aika hurjia tilanteita kun ihmisillä tulee puhelu niin saattaa se tiensivuun vetäminen tapahtua vähän turhankin rivakasti.
rattimiäs

ViestiKirjoittaja miikkajo päivämäärä Pe Kesä 13, 2008 13:02

rattimiäs kirjoitti:Tienpäällä joskus näkee aika hurjia tilanteita kun ihmisillä tulee puhelu niin saattaa se tiensivuun vetäminen tapahtua vähän turhankin rivakasti.

näitä tosiaan näkee välillä...
mikä voikin niin tärkeää olla ettei voi antaa soida ja soitella perään myöhemmin.

välillä näkee ihan uskomattomia paikkoja mihin ihmiset ovat parkkeeranneet puhumaan puhelimessa...

"Kyllähän minä tiedän mutta minulla on tärkeä puhelu..."
miikkajo
Uusi käyttäjä
Uusi käyttäjä

ViestiKirjoittaja W-line päivämäärä Pe Kesä 13, 2008 13:17

Minulla on Parrot bluetooth-handsfreelaite ja käytän sitä. Luuria en korvalle pane. Se on tyhmää ja kiellettyä paitsi jos on kyseessä nk johtoluuri. Lakikin on niin tyhmä ettei sitä viitsi edes poliisit valvoa. Mutta on silti laki ja lakien rikkominen on tyhmää.
W-line
Vapaajäsen
Vapaajäsen

ViestiKirjoittaja Agentti 013 päivämäärä Pe Kesä 13, 2008 13:23

Olen saanut kaksi virhemaksulappua puhelimessa puhumisesta. Työkaveri neljä. Vuoden aikana. Ehkä skarppaan sitten, kun hansikaslokerossa asioiminen, tupakointi, makeisten syönti, cd-levyn vaihto soittimeen, viheltely ja laulelu, tavaran ottaminen auton lattialta taikka takapenkiltä ajon aikana kielletään.
Pidentyköön varjoni!
Käyttäjän avatar
Agentti 013

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Pe Kesä 13, 2008 13:26

Pyrin siihen etten vastaa jossei ole johtoa mukana ja pysään jos on pakko..Toisinaan kyllä petyn itseeni tässäkin asiassa. Jos leppis istuu vieressä vastailee mun luuriin :D
Vieras

ViestiKirjoittaja rattimiäs päivämäärä Pe Kesä 13, 2008 13:38

Agentti 013 kirjoitti:Ehkä skarppaan sitten, kun hansikaslokerossa asioiminen, tupakointi, makeisten syönti, cd-levyn vaihto soittimeen, viheltely ja laulelu, tavaran ottaminen auton lattialta taikka takapenkiltä ajon aikana kielletään.

Noinhan sitä monikin ajattelee, vaan valitettavasti lakia tulkittaessa tuollaisilla vetoomuksilla ei ole sijaa. Sakko tulee aivan varmasti jos poliiseilla sattuu olemaan valvonnan teemana juurikin kännykkään puhuminen ajon aikana.
rattimiäs

ViestiKirjoittaja Agentti 013 päivämäärä Pe Kesä 13, 2008 13:46

Kuten kirjoitin, vastaan noista teoista itse. Sakkoja en ole saanut, rikemaksun kumminkin. Ja kaksi. Olkoon se minun vaatimatonta kansalaistottelemattomuuttani. Semmoisella on saatu mm 8-tuntiset työpäivätkin. Ketään en yllytä enkä suosittele puhumaan matkapuhelimeen ajon aikana. Vaaratilanne tuli kerran kun kurkotin takapenkiltä makeispussia. Kun ajan 700km viikossa niin vastaantulevissa rekoissa on enemmän puhelimeen puhuvia kuin henkilöautoissa. Hyvä, että rattimies näyttää laillista esimerkkiä.
Pidentyköön varjoni!
Käyttäjän avatar
Agentti 013

ViestiKirjoittaja rattimiäs päivämäärä Pe Kesä 13, 2008 13:54

Agentti 013 kirjoitti:Kuten kirjoitin, vastaan noista teoista itse. Sakkoja en ole saanut, rikemaksun kumminkin. Ja kaksi. Olkoon se minun vaatimatonta kansalaistottelemattomuuttani. Semmoisella on saatu mm 8-tuntiset työpäivätkin. Ketään en yllytä enkä suosittele puhumaan matkapuhelimeen ajon aikana. Vaaratilanne tuli kerran kun kurkotin takapenkiltä makeispussia. Kun ajan 700km viikossa niin vastaantulevissa rekoissa on enemmän puhelimeen puhuvia kuin henkilöautoissa. Hyvä, että rattimies näyttää laillista esimerkkiä.

Rekoissa ja kuorma-autoissa yleensäkin näkee hyvinkin paljon kännykkä korvalla ajavia.. minutkin voi bongata tekevän niin.. että se siitä esimerkistä.. toista tuhatta kilometriä kahden työvuorokauden aikana kun olen ajellut niin kyllä siitä matkassa on luuri korvallakin ollut.. kolme kun niitä on silloin mukana.

ps: Minun tunnukseni on rattimiäs ei mies.. :?
rattimiäs

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Pe Kesä 13, 2008 14:08

Agentti 013 kirjoitti:Kuten kirjoitin, vastaan noista teoista itse. Sakkoja en ole saanut, rikemaksun kumminkin. Ja kaksi. Olkoon se minun vaatimatonta kansalaistottelemattomuuttani. Semmoisella on saatu mm 8-tuntiset työpäivätkin. Ketään en yllytä enkä suosittele puhumaan matkapuhelimeen ajon aikana. Vaaratilanne tuli kerran kun kurkotin takapenkiltä makeispussia. Kun ajan 700km viikossa niin vastaantulevissa rekoissa on enemmän puhelimeen puhuvia kuin henkilöautoissa. Hyvä, että rattimies näyttää laillista esimerkkiä.

Voi huokaisu sunkin kanssas. Jokaisen pitäisi älytä se itse ilman erillistä lakia ettei ajessa kurkotella mihinkään. Eikös se rikemaksu ole sakko siinä missä noh sakkokin? Mikä siinä muka eroo?
Onko vaatimatonta kansalaistottelemattomuuttasi mahdollista toteuttaa ilman että riskeeraat henkiä liikenteessä keskittymällä puhelimeesi? Jos joskus ajat kolarin puhelimen takia ei vastapuolta varmaan kauheasti kiinnosta että vastaatko itse vai vaakutusyhtiösi.
Vieras

ViestiKirjoittaja Agentti 013 päivämäärä Pe Kesä 13, 2008 14:32

Rikemaksun maksamattajättäminen johtaa ulosottotoimiin. Sakon maksamatta jättäminen muunnetaan vankilatuomioksi. Rikemaksun määrä ei ole rajattu mihinkään rangaistukseen. Liikennesakkojen tietty määrä johtaa ajokieltoon. Aikamoiset erot. Kaiken kukkuraksi vastaukseni oli nimim. Rattimehelle eikä jollekulle joka kantaa lapsellista kaunaa hinnalla ja vastauksella millä hyvänsä. Ps Poikani opetti minulle tuon sakon ja rikemaksun eron aikoinaan, 12-vuotiaana. Hyvää kesän jatkoa ja juhannusta ja kepin nenään mukavia asioita.
Pidentyköön varjoni!
Käyttäjän avatar
Agentti 013

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Pe Kesä 13, 2008 14:35

Itse kun en ole autoihminen niin se on selvää että en puhu ajaessa kun en aja ensinkään, mutta sen verran piti kommentoida että kyllä tuolla liikenteessä huomaa sen asian apumiehen puoleltakin että välillä edessä kulkee auto 80 alueella välillä viittä kymmpiä ja yhtäkkiä vauhti kiihtyy yli sallitun rajan ja taas hidastuu ennalta arvaamatta ja auto koukkailee puolelta toiselle ja kun lähdet ohittamaan niin siellä on ratissa menossa puhelu joka ihan selvästikkin vie toisilta kuskeilta reaktiokyvyn lähes nollaan.. :roll:
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Pe Kesä 13, 2008 14:47

Agentti 013 kirjoitti:Rikemaksun maksamattajättäminen johtaa ulosottotoimiin. Sakon maksamatta jättäminen muunnetaan vankilatuomioksi. Rikemaksun määrä ei ole rajattu mihinkään rangaistukseen. Liikennesakkojen tietty määrä johtaa ajokieltoon. Aikamoiset erot. Kaiken kukkuraksi vastaukseni oli nimim. Rattimehelle eikä jollekulle joka kantaa lapsellista kaunaa hinnalla ja vastauksella millä hyvänsä. Ps Poikani opetti minulle tuon sakon ja rikemaksun eron aikoinaan, 12-vuotiaana. Hyvää kesän jatkoa ja juhannusta ja kepin nenään mukavia asioita.

Ei sakkoa ei nykyään enää muunneta vankeudeksi. Käytäntö poistui jokin aika sitten.
Herra on hyvä ja kommentoi sitten suoraan yv.nä rattikselle jos ei toivo kenenkään kiinnittävän huomioita viesteihinsä.
Ja ei minä en todellakaan ole kaunainen :lol:
Ja minusta sinä olet tässä asiassa yksinkertaisesti väärässä mutta sitähän sinun ei missään nimessä sovi myöntää. Helpompi yrittää mustamaalata turhilla syytöksillä :roll:
Vieras

ViestiKirjoittaja Vääräkoski päivämäärä Pe Kesä 13, 2008 15:07

ElmerinEmäntä kirjoitti: Ei sakkoa ei nykyään enää muunneta vankeudeksi. Käytäntö poistui jokin aika sitten.

Koskas tällainen lainmutos on tullut voimaan, mennyt vallan ohi silmien!
Käyttäjän avatar
Vääräkoski
Galaktinen Kunniajäsen
Galaktinen Kunniajäsen

ViestiKirjoittaja Emee päivämäärä Pe Kesä 13, 2008 15:13

Olen puhunut ajaessa ja tulen puhumaan.
Kait sitä nyt ryyppää kun koneet hajoo ja lunta sataa...
Käyttäjän avatar
Emee
Special Kunniajäsen
Special Kunniajäsen

ViestiKirjoittaja rattimiäs päivämäärä Pe Kesä 13, 2008 15:14

Vääräkoski kirjoitti:
ElmerinEmäntä kirjoitti: Ei sakkoa ei nykyään enää muunneta vankeudeksi. Käytäntö poistui jokin aika sitten.

Koskas tällainen lainmutos on tullut voimaan, mennyt vallan ohi silmien!

Niitä faktoja, ja perusteluja keskustelupalstalle..

Sakosta, muuntorangaistuksesta ja rikesakosta
6 §
Sakon tai sen osan muuntamatta jättäminen

Rangaistusmääräysmenettelyssä annettua, enintään 20 päiväsakon suuruista sakkoran-

gaistusta ei muunneta vankeudeksi. Sakkoa ei muunneta vankeudeksi silloinkaan, kun se on määrätty tuomioistuimessa rangaistusvaatimuksen vastustamisen seurauksena.

Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .

Helsingissä 19 päivänä lokakuuta

Tasavallan Presidentti
TARJA HALONEN

Oikeusministeri
Leena Luhtanen

http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2006/20060203
rattimiäs

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Pe Kesä 13, 2008 15:29

Emee kirjoitti:Olen puhunut ajaessa ja tulen puhumaan.

Niin minäkin, johdon kautta.
Vieras

ViestiKirjoittaja Agentti 013 päivämäärä Pe Kesä 13, 2008 15:40

Asia on valiokunnan esitys eduskunnalle, joka ei ole sitä vielä hyväksynyt. Mielipidekyselyn mukaan vastustustakin on. Hupsista! Eipäs menneä asioitten edelle.
Pidentyköön varjoni!
Käyttäjän avatar
Agentti 013

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Pe Kesä 13, 2008 15:45

Agentti 013 kirjoitti:Asia on valiokunnan esitys eduskunnalle, joka ei ole sitä vielä hyväksynyt. Mielipidekyselyn mukaan vastustustakin on. Hupsista! Eipäs menneä asioitten edelle.

Lehdessä luki että vastustusta oli ja tämä voitti 10-7.
Vieras

ViestiKirjoittaja Åke päivämäärä Pe Kesä 13, 2008 15:48

ElmerinEmäntä kirjoitti:
Agentti 013 kirjoitti:Asia on valiokunnan esitys eduskunnalle, joka ei ole sitä vielä hyväksynyt. Mielipidekyselyn mukaan vastustustakin on. Hupsista! Eipäs menneä asioitten edelle.

Lehdessä luki että vastustusta oli ja tämä voitti 10-7.

Kaltiokumpu näkyvin vastustaja.
Käyttäjän avatar
Åke
Universiaalinen Kunniajäsen
Universiaalinen Kunniajäsen

ViestiKirjoittaja Agentti 013 päivämäärä Pe Kesä 13, 2008 15:54

Niin oli. Lehdessä. Ja syksyllä 1. kästtely eduskunnassa. 2. käsittely ties koska.
Pidentyköön varjoni!
Käyttäjän avatar
Agentti 013

ViestiKirjoittaja opaste päivämäärä Pe Kesä 13, 2008 16:24

Agentti 013 kirjoitti:Niin oli. Lehdessä. Ja syksyllä 1. kästtely eduskunnassa. 2. käsittely ties koska.
Aivan oikein, se laki ei ole vielä voimassa.
oooo nice!!
Käyttäjän avatar
opaste
Galaktinen V.I.P.
Galaktinen V.I.P.

ViestiKirjoittaja Vääräkoski päivämäärä Pe Kesä 13, 2008 16:33

rattimiäs kirjoitti:Niitä faktoja, ja perusteluja keskustelupalstalle..
Sakosta, muuntorangaistuksesta ja rikesakosta
6 §
Sakon tai sen osan muuntamatta jättäminen

Rangaistusmääräysmenettelyssä annettua, enintään 20 päiväsakon suuruista sakkoran-

gaistusta ei muunneta vankeudeksi. Sakkoa ei muunneta vankeudeksi silloinkaan, kun se on määrätty tuomioistuimessa rangaistusvaatimuksen vastustamisen seurauksena.

Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .

Helsingissä 19 päivänä lokakuuta

Tasavallan Presidentti
TARJA HALONEN

Oikeusministeri
Leena Luhtanen

http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2006/20060203

Juu, tällaisia faktoja minäkin olen nähnyt, ei puutu kuin lain voimaantulopäivä. 8)
Käyttäjän avatar
Vääräkoski
Galaktinen Kunniajäsen
Galaktinen Kunniajäsen

ViestiKirjoittaja Agentti 013 päivämäärä Pe Kesä 13, 2008 16:50

Ja perimmäinen kyse on vain siitä, että vankiloihin ei mahdu enempää väkeä kuin nyt. Tarkoittaa sitä, että tuomittu vain tuomitaan, tavallaan, mutta ei panna vankilaan eikä saa merkintää.
Pidentyköön varjoni!
Käyttäjän avatar
Agentti 013

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Pe Kesä 13, 2008 16:52

Ok. Sovitaan näin. Muttei se silti pyhitä sitä että rikotaan lakia. Vaikka päästiinkin taas asiasta viidenteen ja kymmenenteen.
:roll:
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Pe Kesä 13, 2008 16:53

Agentti 013 kirjoitti:Ja perimmäinen kyse on vain siitä, että vankiloihin ei mahdu enempää väkeä kuin nyt. Tarkoittaa sitä, että tuomittu vain tuomitaan, tavallaan, mutta ei panna vankilaan eikä saa merkintää.

Voi suuri agentti sinä kun tiedät kaiken kerro meille pienílle lapsille sekin miksi maapallo on pyöreä :lol:
Vieras

Seuraava

Paluu Äänestykset ja kyselyt