Porilaiset.com • katso viestiketjua - Ihme palloilijoita joka kaupunkia, liikenteessä

Ihme palloilijoita joka kaupunkia, liikenteessä

Keskustelua autoista, moottoripyöristä, mopoista, ajoneuvojen korjauksesta ja kunnostuksesta, Porilaisesta liikennekulttuurista...

Valvojat: jhvisto, Botti1, Valvojat

Re: Ihme palloilijoita joka kaupunkia, liikenteessä

ViestiKirjoittaja W-line päivämäärä Ke Heinä 11, 2018 19:15

MaAl kirjoitti:
toijari kirjoitti:Se hitusen,pikkuisen,ihan vähän rajoituksen yli ajaminen vähentää ohituksia (Ja vaaratilanteita) kokemukseni mukaan ihan hemmetisti.

Oikeasti,tuossa Helsingintiellä jos ajat 75-78 km/h,koko ajan joku roikkuu ihan takapuskurissa kiinni ja hermoilee ohitsepääsemistä.
Olit sitten itse jonon ekana tai peesailet hyvällä turvavälillä jotakuta muuta varovaisemmin ajajaa.

Tuosta kun sujauttaakin vauhdiksi sen 80-85km/h,ohitse ei mene enää muut kuin ne jotka todella sitten menevät ohi,rajoituksista huolimatta.

Ja töötin käyttö täällä Suomessa otetaan jostakin syystä niin raskaana ja henkilökohtaisena vi##uiluna että oksat pois.. :x

Noin se vissiinkin menee eli sujuvuutta/mukavuutta ylityksellä haetaan? Suomen laki asetuksineen ja kunnallisine määräyksineen on pyritty kirjoittamaan siten, että rajat on ymmärrettävissä? Eli se mikä on sallittua ja mikä kiellettyä.
Sopivasti e.m. käsitteitä laventaen kukin voi parannella/helpottaa elämäänsä monin eri tavoin, edellyttää vain piittaamatonta luonnetta.

Tuo töötti kysymys oli tarkoin muotoiltu ja kohdistettu, siksi tuo -kin pääte. Avautuu paikkaansa.


Kun sanoin että mulla on autossa GPS-mittari, tarkoitin GPS:n nopeusnäyttöä. Kun auton omassa mittarissa on 103 Km/h niin GPS näyttää tasan 100 Km/h. Eli poliisin mittauksessa se on alle 100. Mutta se riittää pitämään normaalit samassa tahdissa. Loput jotka siitä vielä lähtevät ohittamaan, tekevät sen ihan omalla riskillään. Poliisi vähentää tutkanopeudesta varmuusvähennyksenä 3 Km/h joten mielestäni ajan ihan laillisesti.
Tee ekoteko. Älä lisäänny.
Nyt on hyvä aika aloittaa laihdutuskuuri. Niin kuin aina.
W-line
Vapaajäsen
Vapaajäsen
 
Viestit: 7663
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2008 13:01

Re: Ihme palloilijoita joka kaupunkia, liikenteessä

ViestiKirjoittaja MaAl päivämäärä To Heinä 12, 2018 18:47

Tieliikennelakiin on kirjattu ajonopeudesta kertovat liikennemerkit yksiselitteisesti kieltomerkkeinä.
Suurin sallittu nopeus osoitetaan numeromerkinnällä ja merkinnän ylitys, vaikka kilometrillä tunnissa, on ylinopeutta.
Poikkeuksena taajamerkki, jolla osoitetaan 50 km:n nopeusrajoitus.

Laki ei tunne minkäänlaisia toleransseja tai valvontalaite vähennyksiä, se on sitten valvojan asia jos ei luota käytössä oleviin valvontalaitteisiin tai ei kykene (liikenteellisesti) valvontaa suorittamaan ja voi siinä myös olla tarkoituksena kiistämisien vähentäminen. Reilua vai? Lain antama raja on jyrkkä ja se on se mikä on paikalle annettu.

Nopeusrajoitus päättyy/muuttuu uudella nopeusmerkillä tai erillisellä päättymismerkillä.
Jos tielle ei ole osoitettu nopeusrajoitusta on se automaattisesti 80 km tunnissa.
Näin ollen maassamme ei ole kilometriäkään yleiseen liikenteeseen tarkoitettua nopeusrajoittamatonta tietä.

Kun nopeusrajoituksesta puhutaan on sitten vielä meitä fiksummille ihmisille, jotka arvostavat omaa ja kanssamatkustajien terveyttä, laadittu opastusmerkki, jolla osoitetaan turvallinen paikkakohtainen nopeus. Merkin yhteydessä saattaa myös olla lisäkilpi jossa kerrotaan rajoituksen syy, kuten elukoita tiellä tai tien muoto ym.
Tämä sinipohjainen neliskanttinen merkki ei ole määräävä vaan suositeltava.
<Ma>
Käyttäjän avatar
MaAl
Special Kunniajäsen
Special Kunniajäsen
 
Viestit: 2788
Liittynyt: To Loka 26, 2006 09:10

Re: Ihme palloilijoita joka kaupunkia, liikenteessä

ViestiKirjoittaja W-line päivämäärä Pe Heinä 13, 2018 08:26

MaAl kirjoitti:Tieliikennelakiin on kirjattu ajonopeudesta kertovat liikennemerkit yksiselitteisesti kieltomerkkeinä.
Suurin sallittu nopeus osoitetaan numeromerkinnällä ja merkinnän ylitys, vaikka kilometrillä tunnissa, on ylinopeutta.
Poikkeuksena taajamerkki, jolla osoitetaan 50 km:n nopeusrajoitus.

Laki ei tunne minkäänlaisia toleransseja tai valvontalaite vähennyksiä, se on sitten valvojan asia jos ei luota käytössä oleviin valvontalaitteisiin tai ei kykene (liikenteellisesti) valvontaa suorittamaan ja voi siinä myös olla tarkoituksena kiistämisien vähentäminen. Reilua vai? Lain antama raja on jyrkkä ja se on se mikä on paikalle annettu.

Nopeusrajoitus päättyy/muuttuu uudella nopeusmerkillä tai erillisellä päättymismerkillä.
Jos tielle ei ole osoitettu nopeusrajoitusta on se automaattisesti 80 km tunnissa.
Näin ollen maassamme ei ole kilometriäkään yleiseen liikenteeseen tarkoitettua nopeusrajoittamatonta tietä.

Kun nopeusrajoituksesta puhutaan on sitten vielä meitä fiksummille ihmisille, jotka arvostavat omaa ja kanssamatkustajien terveyttä, laadittu opastusmerkki, jolla osoitetaan turvallinen paikkakohtainen nopeus. Merkin yhteydessä saattaa myös olla lisäkilpi jossa kerrotaan rajoituksen syy, kuten elukoita tiellä tai tien muoto ym.

mä sinipohjainen neliskanttinen merkki ei ole määräävä vaan suositeltava.


No on se sentään hyvä että löytyy edes yksi joka osaa kaikki merkit ja niiden käytön oikein.
Tee ekoteko. Älä lisäänny.
Nyt on hyvä aika aloittaa laihdutuskuuri. Niin kuin aina.
W-line
Vapaajäsen
Vapaajäsen
 
Viestit: 7663
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2008 13:01

Re: Ihme palloilijoita joka kaupunkia, liikenteessä

ViestiKirjoittaja MaAl päivämäärä Pe Heinä 13, 2018 17:27

W-line kirjoitti:
MaAl kirjoitti:Tieliikennelakiin on kirjattu ajonopeudesta kertovat liikennemerkit yksiselitteisesti kieltomerkkeinä.
Suurin sallittu nopeus osoitetaan numeromerkinnällä ja merkinnän ylitys, vaikka kilometrillä tunnissa, on ylinopeutta.
Poikkeuksena taajamerkki, jolla osoitetaan 50 km:n nopeusrajoitus.

Laki ei tunne minkäänlaisia toleransseja tai valvontalaite vähennyksiä, se on sitten valvojan asia jos ei luota käytössä oleviin valvontalaitteisiin tai ei kykene (liikenteellisesti) valvontaa suorittamaan ja voi siinä myös olla tarkoituksena kiistämisien vähentäminen. Reilua vai? Lain antama raja on jyrkkä ja se on se mikä on paikalle annettu.

Nopeusrajoitus päättyy/muuttuu uudella nopeusmerkillä tai erillisellä päättymismerkillä.
Jos tielle ei ole osoitettu nopeusrajoitusta on se automaattisesti 80 km tunnissa.
Näin ollen maassamme ei ole kilometriäkään yleiseen liikenteeseen tarkoitettua nopeusrajoittamatonta tietä.

Kun nopeusrajoituksesta puhutaan on sitten vielä meitä fiksummille ihmisille, jotka arvostavat omaa ja kanssamatkustajien terveyttä, laadittu opastusmerkki, jolla osoitetaan turvallinen paikkakohtainen nopeus. Merkin yhteydessä saattaa myös olla lisäkilpi jossa kerrotaan rajoituksen syy, kuten elukoita tiellä tai tien muoto ym.

mä sinipohjainen neliskanttinen merkki ei ole määräävä vaan suositeltava.


No on se sentään hyvä että löytyy edes yksi joka osaa kaikki merkit ja niiden käytön oikein.

Jesss, tuntuu monelta olevan hukassa?
Puhutaan kaikenmoisista varmuusrajoista ja vähennyksistä selvästi määräävässä kieltorajassa.

Ei sitä työpaikoiltakaan saa viedä työnantajan omaisuutta olkoon sitte vaikka kynä tai klemmareita. Ei tosin liity nopeusrajoituksiin mitenkään vaan liitty Suomen Lakiin kuten nopeusrajoitukset.
<Ma>
Käyttäjän avatar
MaAl
Special Kunniajäsen
Special Kunniajäsen
 
Viestit: 2788
Liittynyt: To Loka 26, 2006 09:10

Re: Ihme palloilijoita joka kaupunkia, liikenteessä

ViestiKirjoittaja MaAl päivämäärä Ma Heinä 16, 2018 20:32

W-line kirjoitti:
MaAl kirjoitti:
toijari kirjoitti:Se hitusen,pikkuisen,ihan vähän rajoituksen yli ajaminen vähentää ohituksia (Ja vaaratilanteita) kokemukseni mukaan ihan hemmetisti.

Oikeasti,tuossa Helsingintiellä jos ajat 75-78 km/h,koko ajan joku roikkuu ihan takapuskurissa kiinni ja hermoilee ohitsepääsemistä.
Olit sitten itse jonon ekana tai peesailet hyvällä turvavälillä jotakuta muuta varovaisemmin ajajaa.

Tuosta kun sujauttaakin vauhdiksi sen 80-85km/h,ohitse ei mene enää muut kuin ne jotka todella sitten menevät ohi,rajoituksista huolimatta.

Ja töötin käyttö täällä Suomessa otetaan jostakin syystä niin raskaana ja henkilökohtaisena vi##uiluna että oksat pois.. :x

Noin se vissiinkin menee eli sujuvuutta/mukavuutta ylityksellä haetaan? Suomen laki asetuksineen ja kunnallisine määräyksineen on pyritty kirjoittamaan siten, että rajat on ymmärrettävissä? Eli se mikä on sallittua ja mikä kiellettyä.
Sopivasti e.m. käsitteitä laventaen kukin voi parannella/helpottaa elämäänsä monin eri tavoin, edellyttää vain piittaamatonta luonnetta.

Tuo töötti kysymys oli tarkoin muotoiltu ja kohdistettu, siksi tuo -kin pääte. Avautuu paikkaansa.


Kun sanoin että mulla on autossa GPS-mittari, tarkoitin GPS:n nopeusnäyttöä. Kun auton omassa mittarissa on 103 Km/h niin GPS näyttää tasan 100 Km/h. Eli poliisin mittauksessa se on alle 100. Mutta se riittää pitämään normaalit samassa tahdissa. Loput jotka siitä vielä lähtevät ohittamaan, tekevät sen ihan omalla riskillään. Poliisi vähentää tutkanopeudesta varmuusvähennyksenä 3 Km/h joten mielestäni ajan ihan laillisesti.

Oletan, että hondassa on vakionopeudensäädin ja pidät nopeuden sen avulla?
Vakionopeudensäädin pitää nopeuden vakaana jos se on kytketty myös jarruihin, näin ei kaikissa malleissa ole. Jo näissä lähiseudun mäissä saa helposti 10 km ylinopeutta tai ainakin akan auto nostaa nopeuttaan, en niistä japseista tiedä rullaavatko ja jos niin miten.
Sen kytkennän havaitsee kun edellä ajavien jarruvalot vilkahtelevat laskuissa.
<Ma>
Käyttäjän avatar
MaAl
Special Kunniajäsen
Special Kunniajäsen
 
Viestit: 2788
Liittynyt: To Loka 26, 2006 09:10

Re: Ihme palloilijoita joka kaupunkia, liikenteessä

ViestiKirjoittaja toijari päivämäärä Ke Heinä 18, 2018 05:55

MaAl kirjoitti:Vakionopeudensäädin pitää nopeuden vakaana jos se on kytketty myös jarruihin, näin ei kaikissa malleissa ole. Jo näissä lähiseudun mäissä saa helposti 10 km ylinopeutta tai ainakin akan auto nostaa nopeuttaan, en niistä japseista tiedä rullaavatko ja jos niin miten.
Sen kytkennän havaitsee kun edellä ajavien jarruvalot vilkahtelevat laskuissa.


Täh??

Ainakin Hondan,Mersun ja Volvon vakkarit pitää auton nopeuden siinä max.+-2km/h asetetusta,oli sitten ylä/alamäen jyrkkyys mitä tahansa.
( Ainakaan toistaiseksi ei ole niin jyrkkää mäkeä vastaan Suomessa tullut)
Tuntuupa todella oudolta jos vaimosi auton vakkari ei moottorijarruta alamäissä? Entäs ylämäet,hyytyykö se vauhti reilusti niissä?

Saisiko kysäistä missä automerkissä vakionopeudensäädin ei pidä yllä vakionopeutta?Tietää moista sitten vältellä tulevaisuuden autonvaihtojen yhteydessä..
Vai olisikohan siinä jonkunsortin vika,itsellä vaan on niin hyvät kokemukset vakkareista että tuo kuulostaa hyvin oudolta.

Lisäksi tuo jarruihin kytketty vakkari kuullostaa kummalta,jos minä vaihdan 100 kmh:sta nopeuden 50km/h;ksi ei auto jarruihin koske vaan moottorijarruttaa rauhassa ja vaihtaa pienempää vaihdetta pesään.
Mitähän tuo tekisi sitten oikein helvetin pitkässä ja jyrkässä alamäessä..?
Käyttäjän avatar
toijari
Vakio käyttäjä
Vakio käyttäjä
 
Viestit: 142
Liittynyt: La Joulu 06, 2014 10:21

Re: Ihme palloilijoita joka kaupunkia, liikenteessä

ViestiKirjoittaja W-line päivämäärä Ke Heinä 18, 2018 08:22

"Täh??

Ainakin Hondan,Mersun ja Volvon vakkarit pitää auton nopeuden siinä max.+-2km/h asetetusta,oli sitten ylä/alamäen jyrkkyys mitä tahansa.
( Ainakaan toistaiseksi ei ole niin jyrkkää mäkeä vastaan Suomessa tullut)
Tuntuupa todella oudolta jos vaimosi auton vakkari ei moottorijarruta alamäissä? Entäs ylämäet,hyytyykö se vauhti reilusti niissä?

Saisiko kysäistä missä automerkissä vakionopeudensäädin ei pidä yllä vakionopeutta?Tietää moista sitten vältellä tulevaisuuden autonvaihtojen yhteydessä..
Vai olisikohan siinä jonkunsortin vika,itsellä vaan on niin hyvät kokemukset vakkareista että tuo kuulostaa hyvin oudolta.

Lisäksi tuo jarruihin kytketty vakkari kuullostaa kummalta,jos minä vaihdan 100 kmh:sta nopeuden 50km/h;ksi ei auto jarruihin koske vaan moottorijarruttaa rauhassa ja vaihtaa pienempää vaihdetta pesään.
Mitähän tuo tekisi sitten oikein helvetin pitkässä ja jyrkässä alamäessä..?"


Nyt taitaa olla MA:lla hakusessa vakionopeudensäätimen tehtävä. Se ei vaikuta JARRUIHIN mitenkään vaan säätää moottorin käyntiä nopeuden mukaan. Alamäessä vastustaa nopeuden nousua MOOTTORIJARRUTUKSELLA. Jarrupalat eivät tosiaankaan kulu alamäessä.
On mulla ilmastointikin mutta se voi jo aiheuttaa suuremman purkauksen joten en kerro siitä sen enempää.
Päätän osaltani tämän hedelmättömän keskustelun tähän. #-o
Tee ekoteko. Älä lisäänny.
Nyt on hyvä aika aloittaa laihdutuskuuri. Niin kuin aina.
W-line
Vapaajäsen
Vapaajäsen
 
Viestit: 7663
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2008 13:01

Re: Ihme palloilijoita joka kaupunkia, liikenteessä

ViestiKirjoittaja toijari päivämäärä Ke Heinä 18, 2018 12:08

.Ja mä lähen samalla ovenavauksella w-linen kanssa. :arrow:
Käyttäjän avatar
toijari
Vakio käyttäjä
Vakio käyttäjä
 
Viestit: 142
Liittynyt: La Joulu 06, 2014 10:21

Re: Ihme palloilijoita joka kaupunkia, liikenteessä

ViestiKirjoittaja MaAl päivämäärä Ke Heinä 18, 2018 18:22

Suora lainaus omistajan käsikirjasta:
"Alamäessä ajonopeus saattaa kiihtyä yli asetetun ajonopeuden. Järjestelmä ei kytke jarruja päälle"

Tästä ja siitä kun usein näkee autojen jarruvalojen lyhyesti vilkkuvan alamäissä, ehkä ne sitten itse haluavat noudattaa Suomen Lakia?

Tosin rullausominaisuudet ovat eri autoilla erilaiset, kuten myös vierintävastus renkailla, kyllä meillä hyvinkin vakionopeudella ajettaessa vauhti nousee hyvässä myötäleessä yli asetetun kuten käsikirja varoittaa. "liukkaat laakerit ja hyvät renkaat".
Ajelkaa te sitä plus 3:a. Minulle riittää se mitä laki sallii paitsi noissa myötäleissä en jarruttele.

Niin ja se auto on saksalainen saksassa valmistettu henkilöauto.

Tosin ei tämä taida enää teitä saavuttaa, ihan vaan tiedoksi jos joku muu on palstaa seurannut eikä vielä päreillyt.


PS. Jos joku tietää ja tuntee miten ajonopeudenrajoitin toimii alamäissä. Usein näkee tiellä kun ajaa rekanperässä sitä vaajaata ysikymppiä jarruvalot vilkkuvat? Voisi jakaa tietoaan tänne.
<Ma>
Käyttäjän avatar
MaAl
Special Kunniajäsen
Special Kunniajäsen
 
Viestit: 2788
Liittynyt: To Loka 26, 2006 09:10

Re: Ihme palloilijoita joka kaupunkia, liikenteessä

ViestiKirjoittaja MaAl päivämäärä To Heinä 19, 2018 19:15

Suoralainaus AutoWiki -sivulta vakionopeuden säädin
"Monet, erityisesti kalliimmat, nykyautot on varustettu ns. aktiivisella vakionopeudensäätimellä. Tällaisessa autossa vakionopeudensäädin osaa myös jarruttaa ja tarvittaessa jopa pysäyttää auton mikäli etäisyys edellä ajavaan ajoneuvoon pienenee liiaksi.

Ei kannattaisi kovin paljon huudella jos ei tiedä saatika polttaa päreitään joutavasta asiasta. Se tosin vaatii pinnaa ja hyväksymistä muistakin kuin omista kannoistaan olkoot sitten oikeita tai vääriä. Tässä tapauksessa taisi se myös jarruihin kytkettävä vakionopeudensäädin löytyä, pahoittelen.
<Ma>
Käyttäjän avatar
MaAl
Special Kunniajäsen
Special Kunniajäsen
 
Viestit: 2788
Liittynyt: To Loka 26, 2006 09:10

Re: Ihme palloilijoita joka kaupunkia, liikenteessä

ViestiKirjoittaja MaAl päivämäärä Ti Heinä 24, 2018 18:27

On sanottu ja puhuttu auton moottorijarrutuksesta.
Aloin autoiluni 1950-luvulla, ensimmäinen oma auto oli Standar Vanguar -merkkinen henkilöauto. Moottoritilavuutta en muista sen kuitenkin, että kone oli sama mitä oli myös Fergusoneissa, taattua englantilaista laatua. Bensiini käyttöinen kaasutinmoottori, takaveto ja 13" rättirenkaat. Moottorijarrutus oli kohtalaisen tuntuista siksipä alamäet rallateltiin kytkin pohjassa, mukamas bensaa säästettiin.


Taas nämä bensiinikäyttöiset nykyautot ovat tekniikaltaan täysin erilaisia. Tietokoneilla varustettuja ruisku/ suihku moottoreita, etuvetoisia ja vyörenkailla varustettuja, joten näissä ei ole juuri muuta samaa mitä ylösalas liikkuvat männät. Nyt rallatellaan alamäet kytkintä pitelemättä, bensan syöttö katkeaa ja siitä syntyy säästöä jos syntyy.


Mutun perusteella tein tänään epätieteellisen kokeen, jossa yritin selvittää vauhdin hidastumista 100 km:n tuntinopeudesta 500 metrin matkalle (tuli mökkitien risteys).

Paikka valtatie 8, ilma aurinkoinen, tienpinta tasainen eikä puunlatvatkaan pahemmin heiluneet.
Auto 1,8 l, bensiini -henkilö/tila -auto, tehdasasenteinen vakionopeuden säädin, alla n 2000 km ajetut Hankookin 205/55/16" kesärenkaat.
Nopeus ja matka TOMTOM -navigaattorista. Nopeus on tarkka matkassa saattaa olla pientä heittoa.


Ajoin vakionopeussäätimen kanssa 100 km:n vauhtia ja kytkin säätimen pois käytöstä, viidensadanmetrin päässä oli auton nopeus 74 km/tunnissa. Tasaisen taulukon mukaan pitäisi vauhdin nollautua 100 km:n vauhdista nappa vaille kahdenkilometrin päässä. No ei se tietenkään näin mene muuttujia on liian paljon? Kuitenkin suuntaa antava.


Mikä siitä sitten on moottorijarrutusta ja mikä muualta kitkoista aiheutuvaa nopeudenlaskua?

Oma vankka käsitteeni on ettei nykyaikaisen auton moottori pahemmin jarruttele isommalla vaihteella ajettaessa. Toki pientä silmään tyylillä eli välityksiä muuttamalla päästään aitoon moottorijarrutus tunnelmaan ei kuitenkaan lähellekään sitä mitä koin Standar Vanguarilla ja suraavalla autollani joka oli sitten Rover-merkkinen.

Niin vielä, tämä oli sitten täysin epätieteellinen tutkimus, josta kenenkään ei pidä ottaman mitään johtopäätöksiä, että tälläkertaa silleen.
<Ma>
Käyttäjän avatar
MaAl
Special Kunniajäsen
Special Kunniajäsen
 
Viestit: 2788
Liittynyt: To Loka 26, 2006 09:10

Re: Ihme palloilijoita joka kaupunkia, liikenteessä

ViestiKirjoittaja MaAl päivämäärä Ke Elo 08, 2018 18:29

Nyt sitä pääsee kansanautoilijakin hyvän makuun, jos ei muuten niin koeajamalla?

Ford Focus uudistuu hinnat alkaen 22601,- sis. toimituskulut.
Ja siihen ensiesittelyetuna Technology Pack vain 199,-
Joka käsittää: liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän, kuljettajan vireystason valvonnan, automaattiset kaukovalot, aktiivisen vakionopeudensäätimen Stop & Go toiminnolla ja ajolinja-avustimen.

Aktiivinen vakionopeudensäädin Stop & Go -toiminnolla. Säilyttää miellyttävän etäisyyden edellä ajavaan autoon, vaikka välillä pitäisi pysähtyä.


Tämä ei ole mainos vaan puhdasta teknistä tietoutta meille vakiopirsseillä ajeleville.
Näitä halpoja saattaa löytyä jo muiltakin saksalaisilta ja aasialaiset tulevat muutaman vuoden viiveellä perässä, kuten aina vai mitä?


Näin se maailma muuttuu ettei perässä tahdo pysyä ja Teslakin vedetään pois pörssistä mihin ollaan menossa?
<Ma>
Käyttäjän avatar
MaAl
Special Kunniajäsen
Special Kunniajäsen
 
Viestit: 2788
Liittynyt: To Loka 26, 2006 09:10

Edellinen

Paluu Moottoriajoneuvot ja liikenne

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa