tilanteita liikenteessä

Keskustelua autoista, moottoripyöristä, mopoista, ajoneuvojen korjauksesta ja kunnostuksesta, Porilaisesta liikennekulttuurista...

Valvojat: jhvisto, Botti1, Valvojat

tilanteita liikenteessä

ViestiKirjoittaja debbie30 päivämäärä Ke Helmi 15, 2006 00:55

Ollaan kiinnitetty uuteen ilmiöön huomiota. Onko teillä samoja havaintoja:
Wanhat vaarit ostavat viimeiseksi autokseen aivan uuden auton sen hyvin palvelleen opelin tilalle ja kas siinähän onkin aivan uusissa paikoissa ne kulmat ja tolpat = näkökenttä muuttuu kun wahoissa autoissa näki reilusti ulos nyt ne tuuppaavat aivan eteen sivuteiltä & rampeilta 60km/h alueillakin koska eivät huomaa sinua. Eilenkin tulin Ulvilasta kun prismanrampilta hyökkää suoraan eteen aivan tuliterä todella kallis volvo ja ikää vaarilla oli vähintään 80v. Sain juuri jarrutettua kun nopeus oli se sallittu 60km/h :evil:

Kai se sitten on onni ja autuus kun ikänsä ajellut vanhoilla voorteilla ym. niin pitää viimehetkellä saada se kaikilla herkuilla varustettu volvo, mersu ym. että saa taloyhtiön asukkaille näyttää..

Taisi siinä autossa mennä monipiste turbot aivan hukkaan
sitten kehutaan että wanhukset eivät ajele kolareita kun niin rauhallisesti etenevät Kyllä juttu on niin että muut autoilijat ovat onnistuneet väistämään niitä :!: :smt012

Pitäisi saada lakiin että joka vuosi PAKOLLINEN INSSI!! kun täyttää 75 vuotta. :vanhus

//Edit: Lisätty pari kappaleenvaihtoa tekstin selkeyttämiseksi
Käyttäjän avatar
debbie30
Ahkera käyttäjä
Ahkera käyttäjä

ViestiKirjoittaja porilainen päivämäärä Ke Helmi 15, 2006 08:58

Itse kinnittänyt kanssa huomiota tuhon Vanhusten köröttelyyn. Ajoin jokin aika sitten jonkun uuden autossa perässä kun tulin prismasta kotiiin, se auto körötteli siinä n.30km/h ja huoju kaistan reunasta reunaan...ensin ajattelin että prkl joku ratiainen...Ja kun vihdoin tulee tilaisuus ohittaa tämä auto katson kuskiin ja meinaan itse ajaa päin keski korokkeita, sillä kuski oli ihanvarmasti yli 80-v nainen joka yritti saada naamaansa kiinni tuulilasiin.

Tuohon lakiehdotukseesi tekin pientä muutosta, pakollinen vuosi inssi vois alkaa viimeistään kun kuski täyttää 70-v ja samalla tulisi pakolliseksi vuosittainen reaktio-testi.
porilainen
Kantaporukkaa
Kantaporukkaa

ViestiKirjoittaja Jyrkiboy päivämäärä Ke Helmi 15, 2006 13:23

Tehän puhutte vähän mutta asiaa! Liikenteessä tapaa paljon vanhuksia joiden ajokunto ei ole enää millään tavalla riittävä. Ja vanhusten lisäksi seuraava suuri riski on teinikuskit mutta se on jo toinen juttu.
Jos mummo tai pappa on ajanut ikänsä vanhalla autolla ja ostaa uuden vanhoilla päivillään niin sitten ongelmana ovat uudempien autojen paksut ja viistot A-pilarit. Niiden takaa voi jäädä jotakin näkemättä.
Mutta onneksi täälläpäin ei ole vielä sellainen muodissa että kun wanhus joutuu vihdoin ja viimein luopumaan ajokortistaan niin se ostaa mopoauton!
Käyttäjän avatar
Jyrkiboy
Universaalinen
Universaalinen

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ke Helmi 15, 2006 13:29

Minä itse en pidä vanhempien autoilijoiden vauhtia ongelmana, vaan sitä että he eivät "huomaa" noudattaa esim. kolmiota tai oikealta tulevan etuajo-oikeutta. Olen liian monta kertaa joutunut väistämään kolmion takaa tulleen papan autoa, koska niska ei ole kääntänyt päätä varmistamaan tuleeko ketään... :(
Vieras

ViestiKirjoittaja tomski päivämäärä Ke Helmi 15, 2006 13:37

Tehän puhutte vähän mutta asiaa!

Hyvin vähän on asiaa, juu. Toivon totisesti että tämän keskustelun lähtökohtana ei ole tänä päivänä niin hyvin halveksuva asenne iäkkäämpiä kohtaan.

Toinen seikka on että kukaan meistä ei omista maanteitä, ne ovat tehdyt verorahoin yleiseen käyttöön vauvasta vaariin. Liikennetilastoja kun katsoo niin todelliset riskikuljettajat ovat nuoret miehet, eivät suinkaan vanhukset. Itse kun näen tällaisen vaarin köröttelevän niin tulen jotenkin vaan hyvälle mielelle, siinä on jotain "söpöä".

Pikkasen enemmän yleistä ymmärrystä kaikkia teillä liikkujia kohtaan, pliiis :rokkipappa
Käyttäjän avatar
tomski
V.I.P.
V.I.P.

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ke Helmi 15, 2006 13:41

tomski kirjoitti:Pikkasen enemmän yleistä ymmärrystä kaikkia teillä liikkujia kohtaan, pliiis :rokkipappa

Minulla ei riitä ymmärrystä sellaisille kuljettajille, joilla ei ole fyysistä/henkistä taitoa ajaa liikenteessä. Oli kyseessä nuori, keski-ikäinen tai vanha kuljettaja.

Itsekin mietein tämän topikin asiallisuutta... toistaiseksi ollaan pysytty niukasti pinnalla. Jään seuraamaan tilanteen kehitystä.
Vieras

ViestiKirjoittaja rannan asukas päivämäärä Ke Helmi 15, 2006 14:37

Mielestäni tuo 70 vuotta on autoilijan ikäraja, jossa "normaalioloissa" olisi tehtävä muutakin, kuin käydä lääkärissä ajokortin takia. Pitäisi olla jonkilainen keino tutkia esim. reaktionopeutta, jolla on nykyliikenteessä varsin suuri merkitys. Eihän tuo ikä vaikuta niin rajalliselta autoilussa, kuin se paljonko ajaa ja niinhän se on, että eläkeikään päästäessä yleensä kilometrimäärät alkavat pienetä.
Ei nuo ramppien ryömijät yksistään ole "yli-ikäisiä" autoilijoita. Kun esim. aamuisin ennen kahdeksaa ajelee Vaasan tien ja Satakunnan keskussairaalan ramppien välisen matkan, niin havaitsee suurimman osan "ramppijonottajista" olevan aivan työkykyisiä autoilijoita!
RA
Käyttäjän avatar
rannan asukas
Special Galaktinen Kunniajäsen
Special Galaktinen Kunniajäsen

ViestiKirjoittaja porilainen päivämäärä Ke Helmi 15, 2006 14:42

Itselläni ei ollut tarkoitus loukata ketään. Mutta kuten jo edellä mainitsin olisi hyvä jos vanhemmille kuskeille järjestettäisiin inssiä ja reaktio-testiä.
Tämä vain siksi koska jokainen vanhenee eri tahtia iästä riippumatta, toisilla vanhuksilla voi tuo reaktio kyky olla tosi huono kun toisilla taas hyvä.

Nuo teinikuskit ovat kanssa oma vaaraliikenteeseen koska ovat juuri saaneet kortin ja sitten on halu kokeilla kaikkea "järjetöntä" liikenteessä.

Tosiasia on myös se että kukaan ei ole täydellinen tuolla liikenteessä.
porilainen
Kantaporukkaa
Kantaporukkaa

ViestiKirjoittaja Justitia päivämäärä Ke Helmi 15, 2006 14:45

Oma äitini teki sellaisen päätöksen, että hän luopui ajokortista, omien sanojensa mukaan "niin kauan kun vielä ymmärtää" ja myi autonsa minulle. Suosittelisin monelle muullekin ikäihmiselle. Hän ei kylläkään vielä kertaakaan ehtinyt sekoilemaan liikenteessä.
Käyttäjän avatar
Justitia
Kunniajäsen
Kunniajäsen

ViestiKirjoittaja H.L päivämäärä Ke Helmi 15, 2006 14:50

Vanhukset noudattavat liikenteessä varovaisuutta, ja ajavat omien kykyjensä mukaan. Tämä olisi suotavaa muillekin ikäluokille.

En haluaisi sanoa, mutta enemmän minua pelottaa liikenteessä 40 - 50 -vuotiaat naiskuljettajat kuin 70 -vuotiaat papparaiset. :wink:

Kohta lentää kiviä.
Nälkä lähtee syömällä, naiset juomalla.
H.L
Special Kunniajäsen
Special Kunniajäsen

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ke Helmi 15, 2006 14:57

Minun ajokorttini viimeinen voimassaolopäivä on merkitty vuoden 2021 puoliväliin. Jos en sitä ennen joudu terveydellisistä syistä siitä luopumaan niin silloin luovun. 70-vuotiaana pitää ymmärtää jättää kuljetushuolet muille. Näin olen päättänyt. Ja kilometrejäkin on jo nyt ihan kyllästymiseen asti. Aika monen tyyppisellä laitteella.
Vieras

ViestiKirjoittaja suvis päivämäärä Ke Helmi 15, 2006 15:58

Niin, kyllähän välillä itseäkin kylmii, kun noita suorituksia katsoo... Mutta oma pointtini on se, että vanhusten tarvitsisi itse tosiaan ymmärtää lopettaa se ajaminen myös muiden liikkujien takia, mutta ennen kaikkea itsensäkin takia. Ihan vain siksi, ettei mitään liian ikävää tapahtuisi itselle eikä muille.
Kyllähän se on julma totuus, ettei 70-vuotiaan reaktiokyky eikä näkö ole monellakaan enää liikennekelpoinen.

Silti olen samalla sitäkin mieltä, että kyllä, meidän kaikkien tarvitsisi joskus katsoa itseemme ja miettiä omia liikennetapojamme, eikä sälyttää syytä aina muiden niskoille...
Miksi olla vaikea, kun niin pienellä vaivalla voit olla täysin mahdoton? :-)
Käyttäjän avatar
suvis
Foorumipoliisi
Foorumipoliisi

Highscores: 1

ViestiKirjoittaja debbie30 päivämäärä Ke Helmi 15, 2006 16:12

mistään ikärasismista ei ole kyse voitais ottaa yhtälailla nuoret juuri kortinsaaneet mukaan totta!
tuossa joku jo hokasikin että siis ongelmana on kun uusissa autoissa on ne pilarit näkökentän "tiellä" enemmän kuin niissä vanhemmissa tutuissa autoissa eikä tietenkään se niska enää taivu kuin nuorempana.

Aivan sama jos joku ostaa vaikka rolls roysen, mutta jos ajoturvallisuus tiellä tuosta huomattavasti kärsii ja aiheuttaa vaaratilanteita.

tiedän meidänkin yli 80v. vaarin hyökkäilevän pikkutieltä 2 tielle "-kyllä ne rekat ajaa kauheen lähelle nykyään" joo niin varmaan kun arvioi rekan olevan 300m päässä mutta onkin puolet tuosta. mutta kun pitää päästä eikä usko että ajaminen saa loppua!! ihme lääkäritkin kun ántavat jatkoaikaa.

siksi mainitsen nuo "uusilla autoilla" että niissähan on nykyään kaikki luistonestot ja muutenkin riittää puhtia mennä eri asia jos ajaa wanhalla kottosella niin sen ymmärtää että kaikilla niillä ei siis pääse sitä 100 km/h

tuosta nopeudesta vielä että kyllä se haittaa!! ainakin pikateilla kun uusilla autoilla varsinkin vanhemmat naiset ajavat 80 alueella sitä jojoilmiötä: 70-75 tulee turhia vaarallisia ohituksia!!!!! päästäisivät sitten ohi jonon kun p-paikalla tai linkkaripysäkille. Itsekkin kerran en uskaltanut lainakottosella ajaa sitä 80 hirveellä lumipyryllä niin päästin reilusti porukat ohi (jotka nyt menivät) pahin oli silti kun OHITUSKAISTALLA VAARI VETI 60KM/H 100km/h alueella siinä oli vauhtia ja vaaratilanteita :smt119
Käyttäjän avatar
debbie30
Ahkera käyttäjä
Ahkera käyttäjä

ViestiKirjoittaja Gez päivämäärä Ke Helmi 15, 2006 16:28

Ihan pikkuriikkisen ohi aiheen, mutta pysäköin auton usein tuhon isolinnankadun ilmaiselle parkkipaikalle (nuorisotalon takana).. ja päiväsaikaan siellä joutuu usein odottamaan hetken, että joku paikka vapautuu. Olen ajan mittaa huomannut, että vanhemmat ihmiset käyttäytyvät siellä hyvinkin törkeästi autonsa kanssa. Esimerkiksi monta kertaa käynyt niin, että olen odottanut vilkku päällä melko kauankin vapautuvaa paikkaa, ja kun paikka on vapautunut, niin joku vanhahko ihminen kaahaa jostain kulman takaa ihan täysillä suoraan eteen ja siihen vapaaseen paikkaan. Yhtäkään samanlaista havaintoa en ole ainakaan itse tehnyt nuorista kuskeista, vaan he ymmärtävät kyllä kohteliaan käyttäytymisen parkkipaikalla. Siinä on sitten itsekin vähän sormi suussa, että mitä ihmettä.. ei oikein kehtaa kenellekään vanhukselle mennä raivoamaan, että se oli minun paikka, lähde menemään. :/ Tämä vaan tuli mieleen, kun usein juuri vanhukset kiroavat, että nykyajan nuoret eivät osaa käyttäytyä. :roll:

Olen myös todella ärtynyt noista (valitettavasti yleensä naisautoilijoista/vanhoista ihmisistä), jotka tyyliin ajavat reilua alinopeutta, eivätkä tajua aiheuttavansa vaaratilanteita ja suuria jonoja taakseen. Kaikkein eniten se kulminoituu teille, joissa on kameravalvonta... kun eivät tunnu ymmärtävän, että siihen kameraan voi ajaa ihan normaalia nopeutta, ja jopa melko paljon ylinopeuttakin ennen kuin se napsaisee kuvan. Siinä tarvii sitten olla tarkkana ja turvavälit kunnossa, kun edessä oleva jarruttaa hysteerisenä ennen kameraa tiputtaen nopeuttansa ainakin 20 km/h. 8)
Käyttäjän avatar
Gez
Kantaporukkaa
Kantaporukkaa

ViestiKirjoittaja Jyrkiboy päivämäärä Ke Helmi 15, 2006 17:35

Ei kyse ole mistään ikärasismista jos nyt puhutaan ihmisen fyysisistä kyvyistä verrattuna siihen paljonko niitä pitäisi olla jäljellä jotta pystyisi turvallisesti ajamaan autoa. Sehän tämän topicin aiheena nyt on.

Ja lisäksi: kaikki varttuneet ihmiset eivät suinkaan ole huonoja kuljettajia.

Sekä: mielestäni lakiin pitäisi sorvata senlaatuinen muutos että yli 70 -vuotiaan ajokortin omistajan pitäisi esim. 3 vuoden välein todistaa ajokuntonsa auton ratissa eikä niin että se oma terveyskeskuslääkäri saa ehdottaa ajokortin peruuttamista jos havaitsee terveydentilan vajavaiseksi.
Käyttäjän avatar
Jyrkiboy
Universaalinen
Universaalinen

ViestiKirjoittaja debbie30 päivämäärä Ke Helmi 15, 2006 17:39

tuo on myös totta että itse on odottanut vilkku päällä sitä parkkiruutua esim. satks kerran vilkkupäällä pitkään odotin ja kun ruutu tyhjenee niin eikun joku 70v vetää puntollaan siihen olin sen verran kyrsiintynyt että menin sanoon että silmälekurillekko sitä ollaan menossa "-Täh?!" no sitä vaan että se on nyt viisainta hinata tuo fiiu siitä Hemmettiin tai tulee muukin lekurikäynti :x kun aivan selvästi huomasi että odotin sitä paikkaa..mutta mulla kun ei ohjausteh, niin en päässyt niin sekunnissa kun hän Hyökkäsi siihen jo. kyllä muuten väisti :wink: kun tuo ei ollut eka kerta eikä nuoremmat ole ainakaan mun kohdalla noin tehneet!!!!
tulkaahan joskus epäilevät ajamaan illemmalla keskustaan niin huomaatte että liikenne sujuu ainakin juostavasti
Käyttäjän avatar
debbie30
Ahkera käyttäjä
Ahkera käyttäjä

ViestiKirjoittaja H.L päivämäärä Ke Helmi 15, 2006 17:46

tomski kirjoitti:..siinä on jotain "söpöä".

Ihmeellisistä asioista Tomskikin saa kiksejä. :lol:
H.L
Special Kunniajäsen
Special Kunniajäsen

ViestiKirjoittaja F6 päivämäärä Ke Helmi 15, 2006 17:49

Ehkä reaktiot yms. terveys olisi syytä tarkistaa.
Tosiasia, että monessa uudessa autossa on kuolleita kulmia.

Mutta liikennesäännöt!
Vaikka olisikin ajanut 50v autoa, niin säännöt on ehtinyt muuttua.
Aika usein näkee esim. ympyröissä, kun vilkutetaan varmuuden vuoksi joka suuntaan.
Noiden mitä tulikin ilmi kolmioiden ja stop merkkien merkitys on päässyt unohtumaan.
Yksisuuntaisen merkkiä ei tunnuta osaavan...
Usein ikäihmisen olen nähnyt ajavan yksisuuntaista, kaksisuuntaisena.

Ennenkuin menee ikärasismiksi, niin nuorilla on jo olemassa rangaistus...
Ennen kakkosvaihetta voi töpeksiä sen "pysyvän" kortin.

Se, että lääkäri tiedottaa ajokyvystä on hyvä asia...
Tosin sekin on vähän "kyseenalainen".
Esim. ABCE kotin omaavalta tiputettiin luokka AB.
Mikäs järki oli jättää moottoripyörä kortti?
Mielipiteeni, on voinut muuttua...
Mutta ei se tosi asia, että olen aina oikeassa!
F6
Kantaporukkaa
Kantaporukkaa

ViestiKirjoittaja H.L päivämäärä Ke Helmi 15, 2006 17:58

Kyllä niiden vanhusten reaktiot taitaa kunnossa olla, jos ne ehtii "kaahaamaan jostain kulman takaa", ja viemään teidän parkkipaikkanne.

Nopeat syövät hitaat - vai mites se meni?
H.L
Special Kunniajäsen
Special Kunniajäsen

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ke Helmi 15, 2006 18:02

H.L kirjoitti:Kyllä niiden vanhusten reaktiot taitaa kunnossa olla, jos ne ehtii "kaahaamaan jostain kulman takaa", ja viemään teidän parkkipaikkanne.

Juu, ei ole missään kielletty, ettei paikkaa saisi viedä... jos röyhkeys riittää niin nopeat syövät hitaat... :?
Vieras

ViestiKirjoittaja Gez päivämäärä Ke Helmi 15, 2006 18:04

H.L kirjoitti:Kyllä niiden vanhusten reaktiot taitaa kunnossa olla, jos ne ehtii "kaahaamaan jostain kulman takaa", ja viemään teidän parkkipaikkanne.

Niiden yksilöiden kyllä selvästi ;) Omissa tapauksissani siinä on tosin usein ollut niin, että lähtevä auto on peruuttanut paikasta pois juuri siten, että se on "blokannut" minut niin, etten ole ihan salamana päässyt siihen. Ahtailla parkkipaikoilla tuo on ihan normaalia. Mutta, on myöskin ollut sellaisia tilanteita, että olisin kyllä voinut itsekin kaasuttaa täysillä ja vetästä jonkun käsijarrukäännöksen siihen paikalle, mutta olen ihan 100% varma, että se vanhempi röyhkeä kuski olisi silloin ollut autoni kyljessä. Enkä jaksa ruveta korjauttelemaan autoa kolarin jäljiltä... :)
Käyttäjän avatar
Gez
Kantaporukkaa
Kantaporukkaa

ViestiKirjoittaja Emee päivämäärä Ke Helmi 15, 2006 19:49

Rohkenisin väittää, että ne ikäihmiset siellä ratin takana eivät ole kaikkein eniten onnettomuuksia aiheuttava ikäryhmä.
Kait sitä nyt ryyppää kun koneet hajoo ja lunta sataa...
Käyttäjän avatar
Emee
Special Kunniajäsen
Special Kunniajäsen

ViestiKirjoittaja F6 päivämäärä Ke Helmi 15, 2006 20:39

Emee kirjoitti:Rohkenisin väittää, että ne ikäihmiset siellä ratin takana eivät ole kaikkein eniten onnettomuuksia aiheuttava ikäryhmä.

Näin minäkin rohkenen...
Mutta en 18-20 ikäryhmää moittisi...

Vaan keski ikäinen mies.
Olisi minun mielestä se "pahin".

Onko jossakin jotain tilastoa?
F6
Kantaporukkaa
Kantaporukkaa

ViestiKirjoittaja opaste päivämäärä Ke Helmi 15, 2006 20:55

F6 kirjoitti:
Emee kirjoitti:Rohkenisin väittää, että ne ikäihmiset siellä ratin takana eivät ole kaikkein eniten onnettomuuksia aiheuttava ikäryhmä.

Näin minäkin rohkenen...
Mutta en 18-20 ikäryhmää moittisi...

Vaan keski ikäinen mies.
Olisi minun mielestä se "pahin".

Onko jossakin jotain tilastoa?

Apua ! ! Kuulunko siis riskiryhmään??? :?: :blaablaa
oooo nice!!
Käyttäjän avatar
opaste
Galaktinen V.I.P.
Galaktinen V.I.P.

ViestiKirjoittaja F6 päivämäärä Ke Helmi 15, 2006 21:03

opaste kirjoitti:Apua ! ! Kuulunko siis riskiryhmään??? :?: :blaablaa

He.. Mutta se oli veikkaus...
Enempi tuon "tyypin" olen nähnyt töpeksivän... verraten nuoret/vanhat.

Tähän oli tuo oma vastaus, veikkauksena.
F6
Kantaporukkaa
Kantaporukkaa

ViestiKirjoittaja H.L päivämäärä Ke Helmi 15, 2006 21:04

Tilastoja silmäillen suurin riskiryhmä taitaa olla 18-25 -vuotiaat (johon itsekin vielä kuulun). Mutta nämä ovat vain tilastoja, määrällisesti erot eri ikäluokkien aiheuttamissa liikenneonnettomuuksissa on pieniä.

Itsekään en koe nuoria suurimpana uhkana liikenteessä, enkä myöskään näitä vanhuksia.
H.L
Special Kunniajäsen
Special Kunniajäsen

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ke Helmi 15, 2006 21:08

F6 kirjoitti:

Ai kenen tyypin? :?
Vieras

ViestiKirjoittaja F6 päivämäärä Ke Helmi 15, 2006 21:11

H.L kirjoitti:Tilastoja silmäillen suurin riskiryhmä taitaa olla 18-25 -vuotiaat (johon itsekin vielä kuulun). Mutta nämä ovat vain tilastoja, määrällisesti erot eri ikäluokkien aiheuttamissa liikenneonnettomuuksissa on pieniä.

Itsekään en koe nuoria suurimpana uhkana liikenteessä, enkä myöskään näitä vanhuksia.

Mistä ja mitä tilastoja katselit?
Olisi vain hauskaa itsekin lukea.
F6
Kantaporukkaa
Kantaporukkaa

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ke Helmi 15, 2006 21:12

Seuraavassa liikenneturvan Sirpa Rajalinin tietoja:
Sirpa Rajalin

Liikenneturva, Helsinki 1999
Liikenneturvan tutkimusmonisteita, ISSN 0785-9244; 84/1999, 21 s.

TIIVISTELMÄ

Vuonna 1972 säädettiin Suomessa asetuksella, että ?henkilö, jolla on ollut moottoripyörän tai auton kuljettamiseen oikeuttava ajokortti vähemmän kuin vuoden, saa kuljettaa ajoneuvoa enintään 80 km/h nopeudella?.Vuoden 1996 alussa tieliikennelakia muutettiin ja otettiin käyttöön nk. riskikuljettajien ohjausjärjestelmä, jossa erityisesti uusien kuljettajienliikennerikkomuksia alettiin seurata aiempaa tiukemmin. Samassa yhteydessä poistettiin uusien kuljettajien nopeusrajoitus.

Tässä selvityksessa tarkasteltiinnuortenvasta ajokortin saaneiden 18 - 20-vuotiaiden henkilövahinkojen ja henkilövahinkoon johtaneiden onnettomuuksien määriä kolme vuotta ennen ja kolme vuotta jälkeen henkilökohtaisen 80 km/h nopeusrajoituksen poistamisen.

18 - 20-vuotiaiden henkilöauton kuljettajienhenkilövahingot ja henkilövahinkoon johtaneet onnettomuudetlisääntyivät 100 km/h:n nopeusrajoitusalueella 43 prosenttia, kun ne 80 km/h:n nopeusrajoitusalueella lisääntyivät yhden prosentin verran.21 - 23-vuotiailla, joista enää hyvin pieni osa on uusia ajokortin haltijoita, henkilövahinkoon johtaneet onnettomuudet lisääntyivät prosentin 100 km/h rajoitusalueella ja vähenivät 80 km/h rajoitusalueella 7 prosenttia. 35 - 44-vuotiailla henkilövahinko-onnettomuudet lisääntyivät 100 km/h nopeusrajoitusalueella2 prosenttia ja vähenivät 80 km/h rajoitusalueella 4 prosenttia. Uusien kuljettajien henkilövahinkoon johtaneiden onnettomuuksien lisääntyminen 100 km/h:n nopeusrajoitusalueella suhteessa 80 km/h:n alueella tapahtuneeseen muutokseen ontilastollisesti merkitsevä verrattaessa kehitystä kokeneiden kuljettajien onnettomuuskehitykseen.Voidaan arvioida, että suuri muutos nuorilla 18 - 20-vuotiailla henkilöauton kuljettajilla johtuu 80-lätkän poistamisesta eikä altistuksen - ajamisen määrän - muutoksesta.

On todennäköistä, että uusien kuljettajien nopeudet ovat nousseet80-lätkän poistamisen jälkeen liian korkeiksi siellä, missä tiekohtainen nopeusrajoitus on 100tai 120 km tunnissa. Heidän ajotaitonsa on joutunut koetukselle, mikä näkyy erityisesti suistumisonnettomuuksien lisääntymisenä.

Tämän tutkimuksen perusteella voidaan arvioida, että uusien kuljettajien henkilövahinkoon johtaneiden onnettomuuksien määrän lisäys merkitsee noin 15-20 loukkaantumista ja mahdollisesti muutamia kuolemantapauksia vuodessa.
Että tämmöistä. Lisää tutkimustietoja löytyy Liikenneturvan sivuilta.
Vieras

ViestiKirjoittaja F6 päivämäärä Ke Helmi 15, 2006 21:13

AstrariX kirjoitti:
F6 kirjoitti:

Ai kenen tyypin? :?

Lukemisen ymmärtäminen...
Eli edelleen se keski ikäinen mies.

Ikäryhmä en viitsinyt kirjoittaa, kun sukupuolikin tarvi mainita.
F6
Kantaporukkaa
Kantaporukkaa

Seuraava

Paluu Moottoriajoneuvot ja liikenne