Porilaiset.com • katso viestiketjua - Autoverouudistus

Autoverouudistus

Keskustelua autoista, moottoripyöristä, mopoista, ajoneuvojen korjauksesta ja kunnostuksesta, Porilaisesta liikennekulttuurista...

Valvojat: jhvisto, Botti1, Valvojat

Autoverouudistus

ViestiKirjoittaja teippari päivämäärä La Marras 03, 2007 18:40

No niin, nyt kun ollaan saatu tuo sakotuskeskustelu suurinpiirtein puitua jää meille jäljelle tämä uusi autoveroehdotus.

Sallinette minun alkajaisiksi esittävän henkkohtaisen analyysini asiasta. Verouudistusta on vatvottu jo vuosikymmen, ellei enemmänkin. Nykyinen hallitus sitten päätti jäädä aikakirjoihin uudistuksen tekiänä, hyvä mutta toteutettavat uudistukset eivät suinkaan paranna meidän tavallisten autoilioiden kalustoa ainakaan suuressa mittakaavassa. On käsittämätöntä, että nyt ruvetaan verotuspoliittisin keinoin "pakkosyöttämään" meille pieniä ja osittain myöskin epäturvallisia autoja senvarjolla että ne olisivat ympäristöystävällisempiä ja hah sanon minä.

Samaan aikaan kun me ajelemme näillä "mopoautoillamme" Itäinen naapurimme ja sen alapuolella olevat valtiot päästävät ilmaan ja meriin jos jonkinlaista myrkkyä. Ja jatkuvasti kiihtyvällä vauhdilla meidän maanteiden kautta kuljetetaan mitä hienoimpia ökyautoja Venäjälle.

Ketä tässä viedään kuin pässiä narussa? Hyvä että vihdoin jotain tapahtuu autoveroasiassa, mutta ei sen tarvitsisi huonontaa meidän autokalustoamme. Miksi ei hieman isompia autoja sallita maassamme vaikka niillekin on selkeästi tarvetta. Tällä uudistuksella tullaan nostamaan keskitasoa isompien autojen hinnat pilviin vaikka ne itseasiassa olisivat ihan yhtäväpäästöisiä kuin pienemmällä moottorilla varustetut autot.

Kyllä metsään taas (valitettavasti) mennään, ei auta turvatyynyt tai sivutörmäyssuojatkaan.
teippari
 

ViestiKirjoittaja almatomu päivämäärä La Marras 03, 2007 18:52

Niimpä. Suomi luulee tekevänsä suuren muutoksen ilmastoon verotuksen avulla. Muut maat nauravat partaansa Suomen touhuja ja ajavat lämpimissä ilmanoloissa isoilla autoilla.
Täällä on ptkät välimatkat ja kylmä ilmasto. Yksityisautoja tarvitaan. Miksei joskus muut maat mene edellä ja näytä esimerkkiä ja tuloksia saavutuksistaan? Kysyn vaan.
Kun halvalla saa..
Käyttäjän avatar
almatomu
Special Vapaajäsen
Special Vapaajäsen
 
Viestit: 8814
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 08:19
Paikkakunta: Pori

Re: Autoverouudistus

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä La Marras 03, 2007 18:57

teippari kirjoitti:No niin, nyt kun ollaan saatu tuo sakotuskeskustelu suurinpiirtein puitua jää meille jäljelle tämä uusi autoveroehdotus.

Sallinette minun alkajaisiksi esittävän henkkohtaisen analyysini asiasta. Verouudistusta on vatvottu jo vuosikymmen, ellei enemmänkin. Nykyinen hallitus sitten päätti jäädä aikakirjoihin uudistuksen tekiänä, hyvä mutta toteutettavat uudistukset eivät suinkaan paranna meidän tavallisten autoilioiden kalustoa ainakaan suuressa mittakaavassa. On käsittämätöntä, että nyt ruvetaan verotuspoliittisin keinoin "pakkosyöttämään" meille pieniä ja osittain myöskin epäturvallisia autoja senvarjolla että ne olisivat ympäristöystävällisempiä ja hah sanon minä.

Samaan aikaan kun me ajelemme näillä "mopoautoillamme" Itäinen naapurimme ja sen alapuolella olevat valtiot päästävät ilmaan ja meriin jos jonkinlaista myrkkyä. Ja jatkuvasti kiihtyvällä vauhdilla meidän maanteiden kautta kuljetetaan mitä hienoimpia ökyautoja Venäjälle.

Ketä tässä viedään kuin pässiä narussa? Hyvä että vihdoin jotain tapahtuu autoveroasiassa, mutta ei sen tarvitsisi huonontaa meidän autokalustoamme. Miksi ei hieman isompia autoja sallita maassamme vaikka niillekin on selkeästi tarvetta. Tällä uudistuksella tullaan nostamaan keskitasoa isompien autojen hinnat pilviin vaikka ne itseasiassa olisivat ihan yhtäväpäästöisiä kuin pienemmällä moottorilla varustetut autot.

Kyllä metsään taas (valitettavasti) mennään, ei auta turvatyynyt tai sivutörmäyssuojatkaan.


Tuntuu kovin tutulta "Teipparin" kirjoitustyyli. Tommoinen deja vu tunne niinku 8)
Vieras
 

Re: Autoverouudistus

ViestiKirjoittaja teippari päivämäärä La Marras 03, 2007 19:22

kaifas kirjoitti:
Tuntuu kovin tutulta "Teipparin" kirjoitustyyli. Tommoinen deja vu tunne niinku 8)


Sorry, nyt ei mennyt perille, mitä tarkoitit.
teippari
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä La Marras 03, 2007 20:30

almatomu kirjoitti:
Aardvark kirjoitti:"Oli muuten väärin poistaa Kupari Porilaiset.comista. " -Veijo/lääkärit köyhän asialla.


Täh? Miten tämä autoveroon liittyy? En ymmärrä, ehkei minun tarvitsekaan.


En ymmärrä minäkään, ja siksi olisi hyvä palata siihen oikeaan aiheeseen :!: :poliisi
Vieras
 

ViestiKirjoittaja tuomas päivämäärä La Marras 03, 2007 20:44

Kiinassa kymmenen miljoonaa ihmistä tärisee innoissaan koska maan teollisuuden nousukauden aiheuttama elintason nousu mahdollistaa skootterin oston joululahjaksi. Siinä saastemäärässä ei paljoa paina saastuttaako Matti Meikäläsen auto 150g/km vai 250g/km co2:sta kun Matti vetää työmatkaansa aamupakkasessa. Suomen "kulutusta ohjaavalla" hintojen nostolla ei pelasteta planeettaa mutta lihotetaan kyllä tiettyjen energia- ja polttoaineyhtiöiden pomojen ja osakkeenomistajien tilipusseja. Päästökauppa oli jo aika hyvä lypsy-yritys, no eka rundi meni reisille mutta ei hätää, "toinen kierros" tuottanee jo huomattavasti enemmän rahallisia vaikeuksia energiasta riippuvaisille yrityksille. Mihin nekin rahat menee?
Käyttäjän avatar
tuomas
Vapaajäsen
Vapaajäsen
 
Viestit: 7167
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 13:30

Re: Autoverouudistus

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä La Marras 03, 2007 20:44

teippari kirjoitti:
kaifas kirjoitti:
Tuntuu kovin tutulta "Teipparin" kirjoitustyyli. Tommoinen deja vu tunne niinku 8)


Sorry, nyt ei mennyt perille, mitä tarkoitit.

Kerroinpa vain omista tuntemuksistani. Sen kummempia selittelemättä.
Vieras
 

ViestiKirjoittaja rannan asukas päivämäärä La Marras 03, 2007 20:50

oceanic7 kirjoitti:Päästökauppa oli jo aika hyvä lypsy-yritys, no eka rundi meni reisille mutta ei hätää, "toinen kierros" tuottanee jo huomattavasti enemmän rahallisia vaikeuksia energiasta riippuvaisille yrityksille. Mihin nekin rahat menee?

Taitaa kaikki seuraavatkin rundit mennä reisille enemmän tai vähemmän. Ei tarvitse, kuin matkustella vähän maailman teollistuneissa maissa ja havaita tämän kauppamuodon epäkohdat totaalisesti! Tässähän viedään kaikkia hyväuskoisia, kuin litran mittaa. Ihmetyttää, miten kotomaiset ministerit ovat hyväksyneet tämän systeemin?
RA
Käyttäjän avatar
rannan asukas
Special Galaktinen Kunniajäsen
Special Galaktinen Kunniajäsen
 
Viestit: 5343
Liittynyt: To Kesä 16, 2005 06:57
Paikkakunta: Porin rannikko

ViestiKirjoittaja teippari päivämäärä La Marras 03, 2007 20:55

Mietin tässä erästä seikkaa joka ei ainakaan minulle aukene. Käyttövoimavero eli dieselvero pidetään samalla tasolla kuin tähänkin asti, vaikka nykyiset dieselit takuulla ovat vähäpäästöisempiä kuin monet samankokoluokan bensavehkeet. Toinen asia joka askarruttaa on ettei vuotuista ajoneuvoveroa milläänlailla nivouteta yhteen "vähäpäästöisyyden" kanssa.

Olen ymmärtänyt niin, että veroale toteutetaan pelkästään auton hankintahinnassa, mutta sama rankaiseminen sen omistamisesta jatkuu. Oikaiskaa jos olen ymmartänyt väärin.

Ei nykyään enään kukaan voi sanoa dieselin olevan merkittävästi edullisempaa polttoainetta bensiiniin verraten jonka vuoksi "rankaisuvero" aikanaan diesel käyttöisille vehkeille säädettiin joten olisikohan aika puuttua myöskin tähän epäkohtaan ja antaa mahdollisuus todelliseen ympäristöystävällisempään autokantaan.

Dieseleiden ainoa epäkohta ovat ne hiukkaspäästöt, ja nekin on uusissa hiukkassuodattimissa pystytty lähes kokonaan poistamaan joten ovat jopa tavallisia bensvehkeitä puhtaampia. Siis mikä mättää? valtiovallan halu toteuttaa todellista ympäristöystävällistä autoilua vai halu ohjailla kansaa ostamaan tietyn tyyppistä kalustoa.
teippari
 

ViestiKirjoittaja tuomas päivämäärä La Marras 03, 2007 20:56

Noh, niillä ministereillä on kaikenmoisia "tahtotiloja" tämän maan perusteollisuuden suojelemiseksi (mm.Mauri Pekkarisella oli "voimakas tahtotila" ettei PoriCopperia myytäisi), mutta kun ministerin intressien yli ajaa aina rahan mahti. Mielenkiinnolla odotan millaisen johtopäätöksen Fortumin johto vetää tästä kun pienikulutuksiset dieselautot valtaavat suomen autokannan(johon menee vielä aikaa koska autokannan keski-ikä on edelleen n. 10v.). Mites jos...nostettas vähän diisselin hintaa?Ja sitten, yllätys yllätys, miten voikin olla mahdollista, Lilius jälleen parhaiten ansaitsevien joukossa?
Käyttäjän avatar
tuomas
Vapaajäsen
Vapaajäsen
 
Viestit: 7167
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 13:30

ViestiKirjoittaja Rosstheboss päivämäärä La Marras 03, 2007 20:57

Mielestäni autoverouudistus oli juuri sellainen kuin sen pitää olla. Ei nyt olla keneltäkään viety pois oikeutta ajaa suuremmalla/tehokkaammalla autolla. Siitä tarvitsee vain maksaa enemmän. Miksi isoja/turhia autoja tulisi jotenkin sitten suosia? On varsin oikein, että enemmän saastuttava auto maksaa kuluttajalle enemmän, kuin pieni päästöinen auto.

Todella naurettavaa on myös väittää, että mikäli autossa on pienempi moottori, se olisi turvattomampi. Turvallisuudella ja koneen koolla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

Mitä tarvetta on isommalle autolle, tarvitsee ottaa huomioon, että isojen autojen hinnat laskevat myös, mikäli moottori valinta on oikea, eli vähäpäästöinen.

Ostakaa rauhassa vain isokoneiset citymaasturit jne. Sitä ei ketään teiltä kiellä.
Rosstheboss is playing Call Of Duty: Modern Warfare 2
Käyttäjän avatar
Rosstheboss
Special Kunniajäsen
Special Kunniajäsen
 
Viestit: 2094
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 21:33
Paikkakunta: Pori (Läntinen)

ViestiKirjoittaja tuomas päivämäärä La Marras 03, 2007 20:58

Tämä uusin verouudistus leikkaa autoverojen tuottoa viidenneksen. Jos hallitus olisi leikannut myös dieselveroa, olisi rahantulo varmaan lakannut liiaksi. Millä sitten olisi katettu eduskunnan palkankorotukset?
Käyttäjän avatar
tuomas
Vapaajäsen
Vapaajäsen
 
Viestit: 7167
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 13:30

ViestiKirjoittaja almatomu päivämäärä La Marras 03, 2007 20:59

Miksi ei niitä biopolttoaineita sitten valmisteta vähemmällä verotuksella. Bio-jutut maksavat paljon enemmän, kuin normaali polttoaine. Tietysti polttoainejärjestelmien muuttamisesta koituisi kustannuksia, mutta sen jälkeen voisi veroa alentaa tuntuvasti. En ymmärrä.
Kun halvalla saa..
Käyttäjän avatar
almatomu
Special Vapaajäsen
Special Vapaajäsen
 
Viestit: 8814
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 08:19
Paikkakunta: Pori

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä La Marras 03, 2007 21:06

almatomu kirjoitti:Miksi ei niitä biopolttoaineita sitten valmisteta vähemmällä verotuksella. Bio-jutut maksavat paljon enemmän, kuin normaali polttoaine. Tietysti polttoainejärjestelmien muuttamisesta koituisi kustannuksia, mutta sen jälkeen voisi veroa alentaa tuntuvasti. En ymmärrä.


On paljon muutakin jota en Suomen autoverotuksessa ymmärrä. Mitä paremmilla turvavarusteilla auto varustettu sitä suuremmat vero siinä on. Ja nimenomaan verotetaan niitä turvavarusteita. Siellä ei kyllä vasen käsi tiedä mitä oikea tekee.
Vieras
 

ViestiKirjoittaja tuomas päivämäärä La Marras 03, 2007 21:06

Mersuforumilla on useita ketjuja biodieselillä(rypsi, grillirasva sun muut ihrat) ajamisesta. Se aine siis toimii.Valmistajiakin on useita, ja tätä saa "jostain" ostaakin, ilmeisesti himmeesti. Valtio on vaan "jonkun suosituksesta" saanut tällekin aineelle niin järkyttävän valmisteveron ettei sitä kukaan täyspäinen autoonsa tankkaa virallista kautta. Fortumilla on nexbtl-dieseliä mutta se on samanhintaista tai kalliimpaa kuin tavallinen, eikä sitä saa mistään.
Käyttäjän avatar
tuomas
Vapaajäsen
Vapaajäsen
 
Viestit: 7167
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 13:30

ViestiKirjoittaja almatomu päivämäärä La Marras 03, 2007 21:08

oceanic7 kirjoitti:Mersuforumilla on useita ketjuja biodieselillä(rypsi, grillirasva sun muut ihrat) ajamisesta. Se aine siis toimii.Valmistajiakin on useita, ja tätä saa "jostain" ostaakin, ilmeisesti himmeesti. Valtio on vaan "jonkun suosituksesta" saanut tällekin aineelle niin järkyttävän valmisteveron ettei sitä kukaan täyspäinen autoonsa tankkaa virallista kautta. Fortumilla on nexbtl-dieseliä mutta se on samanhintaista tai kalliimpaa kuin tavallinen, eikä sitä saa mistään.


Eli tästä voimme päätellä, että maksetaan vaan kiltisti veroa lisää, koska muutakaan ei ole saatavissa.
Onko tässä kyseessä monopoli vai diktatuuri?
Kun halvalla saa..
Käyttäjän avatar
almatomu
Special Vapaajäsen
Special Vapaajäsen
 
Viestit: 8814
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 08:19
Paikkakunta: Pori

ViestiKirjoittaja Rosstheboss päivämäärä La Marras 03, 2007 21:10

Rajatapaus kirjoitti:
On paljon muutakin jota en Suomen autoverotuksessa ymmärrä. Mitä paremmilla turvavarusteilla auto varustettu sitä suuremmat vero siinä on. Ja nimenomaan verotetaan niitä turvavarusteita. Siellä ei kyllä vasen käsi tiedä mitä oikea tekee.


Mistäs tuollaista olet kuullut?
Rosstheboss is playing Call Of Duty: Modern Warfare 2
Käyttäjän avatar
Rosstheboss
Special Kunniajäsen
Special Kunniajäsen
 
Viestit: 2094
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 21:33
Paikkakunta: Pori (Läntinen)

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä La Marras 03, 2007 21:11

almatomu kirjoitti:
oceanic7 kirjoitti:Mersuforumilla on useita ketjuja biodieselillä(rypsi, grillirasva sun muut ihrat) ajamisesta. Se aine siis toimii.Valmistajiakin on useita, ja tätä saa "jostain" ostaakin, ilmeisesti himmeesti. Valtio on vaan "jonkun suosituksesta" saanut tällekin aineelle niin järkyttävän valmisteveron ettei sitä kukaan täyspäinen autoonsa tankkaa virallista kautta. Fortumilla on nexbtl-dieseliä mutta se on samanhintaista tai kalliimpaa kuin tavallinen, eikä sitä saa mistään.


Eli tästä voimme päätellä, että maksetaan vaan kiltisti veroa lisää, koska muutakaan ei ole saatavissa.
Onko tässä kyseessä monopoli vai diktatuuri?


Luulisin että populistinen typeryys ja vihreä liitto.
Vieras
 

ViestiKirjoittaja teippari päivämäärä La Marras 03, 2007 21:30

Oseanic7 kirjoittaa asiaa tuosta Liliuksen firmasta. Kun taas Rostheboss on mielestäni hivenen hakoteillä. Eihän sitä faktaa käy kiistäminen, että mitä pienempi moottori autossa on se yleensä on suhteessa auton kokoon.
Ja mitä pienempi auto, sitä turvattomampi se on onnettomuustilanteessa.

Monia nykyisiä automalleja markkinoidaan pienillä 1,3- 1,6 litraisilla moottoreilla vain siksi että niiden päästörajat saadaan teoriassa näyttämään kelvollisilta.Koriltaan vehkeet ovat isoveljensä kaltaisia, ainoa ongelma on vain tehon puute (liian pieni moottori isoon koriin) ja tästä seuraa yhtälö puutteellinen suorituskyky/turvallisuusriski.

Eikä se sitten enään mikään taloudellinen ihme ole kun tuollaiset alamitoitetut rimpulat kiskovat täyskokoista koria, siinä palaa varmasti polttoainetta tuplasti.
teippari
 

ViestiKirjoittaja tuomas päivämäärä La Marras 03, 2007 21:47

Tää on aika monitahoinen asia. Moni haluaa mukavan turvallisen auton pienellä kulutuksella. Esim. volsun passat täyttää nämä ehdot, mutta se on kallis auto, ja sen dieselvero on todella suuri. Bensakoneista tilavaa vähäkulutuksista ei ole keksittykään. Prius, jossa on hybridikone, maksaa 50000! Siinä on supervero, koska se ottaa energiansa kahdesta eri lähteestä, ja hallistuksen mielestä siitä pitää rangaista. Ehkä tämä muuttuu nyt (no ehkä muutaman tonnin). Kaikkein parasta perheelliselle olisi ostaa ensi vuonna Skoda Octavian 1.9tdi:llä, taitaa olla ainoita suht edullisia tilavia perheautoja, joilla on myös farmari. Mutta mitä tapahtuu dieselin hinnalle? Pitääkö sekin muuttaa "eurooppalaiselle tasolle", johon kaikki muutkin meidän energiahintamme nykyisin verrataan?Olosuhteethan esim. costa del solilla ja Vaajakoskella ovat täysin samanlaiset kesät talvet?
Käyttäjän avatar
tuomas
Vapaajäsen
Vapaajäsen
 
Viestit: 7167
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 13:30

ViestiKirjoittaja rannan asukas päivämäärä La Marras 03, 2007 21:55

Rajatapaus kirjoitti:
almatomu kirjoitti:Miksi ei niitä biopolttoaineita sitten valmisteta vähemmällä verotuksella. Bio-jutut maksavat paljon enemmän, kuin normaali polttoaine. Tietysti polttoainejärjestelmien muuttamisesta koituisi kustannuksia, mutta sen jälkeen voisi veroa alentaa tuntuvasti. En ymmärrä.


On paljon muutakin jota en Suomen autoverotuksessa ymmärrä. Mitä paremmilla turvavarusteilla auto varustettu sitä suuremmat vero siinä on. Ja nimenomaan verotetaan niitä turvavarusteita. Siellä ei kyllä vasen käsi tiedä mitä oikea tekee.

Markkinavoimat ja yksittäisten maiden verotus yhdessä, pitävät huolen siitä, ettei mitkään autoiluun liittyvän kulutustuotteen hinta tule halpenemaan jatkossa! Biopolttoaineiden tullessa esiin bensiinin vaihtoehtona, alkoi rypsiöljyn hinta nousta mineraaliöljyn kaltaisesti. Nyt ei ole oikeastaan mitään eroa noiden kahden öljyn markkinahinnoilla. Autoteollisuudella on valmiina täydelliset vaihtoehdot öljyperäisen bensiinin ja uusiutuvan bensiinin moottoreille, mutta öljy-yhtiöt haluavat päästä ennakkolyöntiasemaan, ennen vaihtoa ja sehän tarkoittaa sitä, että öljyvarannoille pitää löytää uusia potentiaalisia käyttökohteita ennen vaihtoa. Kyllä meitä, täällä pohjan perukoilla viedään vielä monta vuotta, kuin litran mittaa, ennenkuin autoilu halpenee.....
RA
Käyttäjän avatar
rannan asukas
Special Galaktinen Kunniajäsen
Special Galaktinen Kunniajäsen
 
Viestit: 5343
Liittynyt: To Kesä 16, 2005 06:57
Paikkakunta: Porin rannikko

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä La Marras 03, 2007 22:05

Rosstheboss kirjoitti:
Rajatapaus kirjoitti:
On paljon muutakin jota en Suomen autoverotuksessa ymmärrä. Mitä paremmilla turvavarusteilla auto varustettu sitä suuremmat vero siinä on. Ja nimenomaan verotetaan niitä turvavarusteita. Siellä ei kyllä vasen käsi tiedä mitä oikea tekee.


Mistäs tuollaista olet kuullut?


Kun vuonna 1998 toin Suomeen muutoautona Peugeot 306 XSDT:n, Porin tullikamarilla tutkittiin on ko autossa ABS-jarrut ja turvatyynyt. Kun kysyin että mitäs ne tähän auton tuontitullaukseen kuuluu niin silloin ylitarkastaja itse sanoi että niistä verotetaan erikseen. Sieltä siis sitä kuulin.
Vieras
 

ViestiKirjoittaja tuomas päivämäärä La Marras 03, 2007 22:07

Niinpäniin. taustalla ei oikeasti ole huoli ilmastonmuutoksesta tai mistä lie lämpenemisestä vaan siitä miten tietyille tahoille saataisiin eniten massia "murrosvaiheessa". Ja tietysti niin että murrosvaihe on koko ajan tiettyjen tahojen ohjailtavina. Polttoaineen hinnan nostaminen ei lopeta autoilua suomessa, ehkä karsii turhia ajoja mutta suomessa autoilu on edelleen välttämätöntä. Tämän ansiosta myös hinnannostolla on moninainen vaikutus kaikkeen kuntien taloudesta maitopurkin hintaan.
Käyttäjän avatar
tuomas
Vapaajäsen
Vapaajäsen
 
Viestit: 7167
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 13:30

ViestiKirjoittaja tuomas päivämäärä La Marras 03, 2007 22:16

Kummallinen maa:keksitään kaikenmaailman nopeuskameroita tieturvallisuuden parantamiseksi, alennellaan nopeusrajoituksia, kielletään kännyköihin puhuminen ajon aikana, mutta kun autoissa on oikeasti ajoturvallisuuteen vaikuttavia laitteita, verotetaan niitä erikseen! Tuosta tulee sellainen kuva että halvemmalla pääset jos ostat auton jossa ei ole abseja, ei airbägejä, ei sipsejä...
Käyttäjän avatar
tuomas
Vapaajäsen
Vapaajäsen
 
Viestit: 7167
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 13:30

ViestiKirjoittaja teippari päivämäärä La Marras 03, 2007 22:22

H.L Tekstistäsi voisi vetää johtopäätöksen, ettet oikein miellä mistä tässä uudistuksessa on kyse. Ei ole ollenkaan niin, että tehokkaampi auto on saastuttavampi kuin pienimoottorinen rimpula.Valtiovalta vain tällä uudistuksella pyrkii sellaisen virheellisen mielikuvan luomaan.

Edelleenkin tässä keskustelussa on takavasemmalle jäänyt tuo vuotuinen autovero.Eikö olisi suotavaa alentaa noiden vähäpäästöisten rimpuloiden käyttöverokin, jos kerran aletaan lähess pakolla niitä tänne ujuttamaan.

Otan esimerkiksi ww passatin. Pienellä moottorilla se mahtuu tähän pienipäästöisten kerhoon, mutta kantaa tismalleen samaa koria sekä, sedan että farkkuversioina isomman koneen kanssa. Kuitenkin se on yksi myydyimmistä automalleista nykyään sen älyttömästä hinnasta huolimatta.
Ei kyseinen merkki enään nykyään ole mikään jokapojan auto, mutta tällä uudistuksella se saadaan mahtumaan niihin raameihin jota nämä päästö hullutukset toteuttavat.
teippari
 

ViestiKirjoittaja teippari päivämäärä La Marras 03, 2007 22:32

Tuo turvavarusteista verotus on muuten nykyään muuttunut. Nykyään arvioidaan auton yleinen varustelutaso esim onko auto gl gle glx ym tyyliin.
Sen mukaan määräytyy verotusarvo ja onko maassa useita samanlaisia autoja. Enään ei kytätä onko abs vai mikä.

Vieläkin kuitenkin tullilla on erittäin vaihtelevat käytännöt eri toimipisteissä samanlaisesta asiasta, siis riippuu virkailiasta jota en käsitä.
teippari
 

ViestiKirjoittaja teippari päivämäärä La Marras 03, 2007 22:50

H.L Taidan käydä katsomassa unia välillä joten jatketaan huomenna.
Btw. Kun aamulla herään, niin toivon nähneeni unta koko tästä uudistuksesta, sillä sen verran paksua se on.
teippari
 

ViestiKirjoittaja tuomas päivämäärä La Marras 03, 2007 22:50

Hallituksen kaavailema dieselin verotuksen lisääminen tietää mielenkiintoisia aikoja mm. joukkoliikenteelle, jonka ulottuvuuksista keskustellaan jo nyt toisessa threadissa. Jos ihmiset päätyvätkin ostamaan pienikulutuksisia bensa-autoja, ja dieselin hinnankiroissa painivat vain ns. ammattilaiset, taitaa joukkoliikenne, tuo vihreä vaihtoehto, kuihtua kokoon.
Käyttäjän avatar
tuomas
Vapaajäsen
Vapaajäsen
 
Viestit: 7167
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 13:30

ViestiKirjoittaja Rosstheboss päivämäärä La Marras 03, 2007 23:42

Rajatapaus kirjoitti:
Kun vuonna 1998 toin Suomeen muutoautona Peugeot 306 XSDT:n, Porin tullikamarilla tutkittiin on ko autossa ABS-jarrut ja turvatyynyt. Kun kysyin että mitäs ne tähän auton tuontitullaukseen kuuluu niin silloin ylitarkastaja itse sanoi että niistä verotetaan erikseen. Sieltä siis sitä kuulin.


Tässä vaiheessa tietenkin verotetaan niiden hinnan perusteella. Auto, jossa noita ei ole ollut vakiovarusteena. Merkitään ne lisävarusteiksi, ja tällöin auton hinta on siis kalliimpi, niin on verokin. Mikäli ne ovat vakiovarusteita, olet kokenut vääryyden.

Mitä taas tulee Teipparin valitukseen alitehoisista moottoreista, niin voi elämä. Väitätkä tosiaan, että Corollan +90hp 1.4:n moottori on alitehoinen corollaan, ja täten siis turvallisuusriski? Mietis nyt vähän. Ilmeisesti siis sinun ajatusmaailmasi mukaan BMW:n 500 sarjan koria pystyy turvallisesti liikuttamaan ainoastaan 508 heppaisella M5:lla. Muut koneet ovat hengenvaarallisia. Eikö?

Ja vero menee muuten päästöjen mukaan, ei koneen koon. 1.3:sta moottoria verotetaan enemmän kuin 7 litraista, mikäli päästöt ovat isommat.

Ja kaikki bensiinikulutus lasketaan jokaisesta autosta EU:n määräämällä tavalla, joten bensiiniä ei pala tuplasti.
Rosstheboss is playing Call Of Duty: Modern Warfare 2
Käyttäjän avatar
Rosstheboss
Special Kunniajäsen
Special Kunniajäsen
 
Viestit: 2094
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 21:33
Paikkakunta: Pori (Läntinen)

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Su Marras 04, 2007 09:23

Rosstheboss kirjoitti:Tässä vaiheessa tietenkin verotetaan niiden hinnan perusteella. Auto, jossa noita ei ole ollut vakiovarusteena. Merkitään ne lisävarusteiksi, ja tällöin auton hinta on siis kalliimpi, niin on verokin. Mikäli ne ovat vakiovarusteita, olet kokenut vääryyden.


Ne olivat vakiovarusteita ja merkitynä auton "syntymätodistukseen" jonka tehdas antaa jokaisen auton mukaan.(Ficha technica). Mutta silloin tullissa todettiin että niitä ei ole vakiovarusteina Suomeen tuotavissa autoissa ja se teki niistä lisävarusteita. Vaikka Maan auto Oy antoi todistuksen että ne ovat ko automallin vakiovarusteet, se ei muuttanut päätöstä. Vero oli kyllä niin pieni että en sen enempää alkanut siitä marista. Olisi toki kannattanut tehdä vielä oikaisuvaatimus ja katsoa se loppuun mutta oli muutakin tekemistä silloin. Nykyisin tuollaiset asiat hoidetaan eri tavalla ja vähän järkevämmin mutta kun on kysymys veroista on jokainen asia kysyttävä erikseen eriteltynä ja pilkut viilalttuna tarkasti. Kuulin jutun että veroviranomaisten ohjeena on että jos kysytään on pakko vastata mutta jos ei kysytä, ei myöskään sanota. Paitsi sukulaisille ja kavereille.
Vieras
 

Seuraava

Paluu Moottoriajoneuvot ja liikenne

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa