Porilaiset.com • katso viestiketjua - Ajonopeuksia pienentämällä suuret päästösäästöt?

Ajonopeuksia pienentämällä suuret päästösäästöt?

Keskustelua autoista, moottoripyöristä, mopoista, ajoneuvojen korjauksesta ja kunnostuksesta, Porilaisesta liikennekulttuurista...

Valvojat: jhvisto, Botti1, Valvojat

ViestiKirjoittaja Vääräkoski päivämäärä Ke Maalis 19, 2008 10:55

tuomas kirjoitti:Samat hallituksen kehittämät valmiste- ja arvonlisäverot niitä koskee. Ja kai nyt ymmärrät sen, että polttoaineen hinnan nousu on kaksinkertaistanut kuljetusyhtiöiden kustannukset, jonka kuljetusyritykset koittavat siirtää asiakkaalle (esim. sorvaamo), jonka kate ja sitämyöden kilpailukyky pienenee? Laitekantaa ei ole enää varaa uusia, työntekijöiden määrää ei voi lisätä jne koska aikaisemmin yrityksen kassaan jäänyt löysä raha menee kuljetusyhtiön korotettuihin rahtihintoihin...

Teollisuuden merkittävin öljy, raskas polttoöljy, lienee erilaisen verokohtelun alaisena kuin diesel tai bensa.

Sen ymmärrän, että jos polttoaineen hinta kaksinkertaistuu niin se ei tarkoita sitä, että kuljetusliikkeen kokonaiskustannukset kaksinkertaistuvat. Polttoainekustanukset ovat vain osa kuljetusyrittäjän kokonaiskustannuksista.

Eikös ne siellä sorvaamossa ymmärrä siirtää kohonneita kustannuksia asiakkailtaan perittäviksi?
Käyttäjän avatar
Vääräkoski
Galaktinen Kunniajäsen
Galaktinen Kunniajäsen
 
Viestit: 4336
Liittynyt: Ti Huhti 17, 2007 09:07
Paikkakunta: Joen pohjoispuoli

ViestiKirjoittaja tuomas päivämäärä Ke Maalis 19, 2008 11:08

No mitäs luulet mitä se sorvaamon asiakas tekee kun kuulee että hinta nousee? Se ostaa sen tuotteen halvemmalla Kiinasta. Globaali markkinatalous, nääs. Siinä meni kilpailukyky.
Inflaatio on nyt melkein 4%, onko sekin mielestäsi ihan ok? Pääosin nykyisen inflaatioasteen on tämän vuoden puolella aiheuttanut polttoaineiden hinnannousu ja sitämyöden ruoan hinnan nousu (jota nostaa kohonneet tuotanto- ja kuljetuskustannukset).
Polttoainekustannukset eivät ole tietenkään pääosa kuljetusyrityksen kustannuksista, mutta suurin erä kuitenkin, kuskin palkan ohella. Vuonna -98 diesel-litra 3.60-3.80mk (n.0.64€) ja vuonna -08 1.20€. Siinä on mukava yrittää kun polttoaineeseen menee 6000€:n sijaan 12000€ kuukaudessa.
Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it.
Käyttäjän avatar
tuomas
Vapaajäsen
Vapaajäsen
 
Viestit: 7167
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 13:30

ViestiKirjoittaja Vääräkoski päivämäärä Ke Maalis 19, 2008 12:04

tuomas kirjoitti: Vuonna -98 diesel-litra 3.60-3.80mk (n.0.64€) ja vuonna -08 1.20€. Siinä on mukava yrittää kun polttoaineeseen menee 6000€:n sijaan 12000€ kuukaudessa.

Kymmenessä vuodessa on noussut moni muukin asia kuin polttoaineet, sehän on tämän kulutusideologian yksi elementti.

Ei minulla ole mitään sitä vastaan, että polttoaineen hintaa lasketaan jos sillä saavutetaan jotakin todellista nettohyötyä. Pitäisi vaan olla ehdottaa sitten jotakin muuta rahoituslähdettä vähentyneiden verotulojen kattamiseksi – mikä on Sinun ehdotuksesi?
Käyttäjän avatar
Vääräkoski
Galaktinen Kunniajäsen
Galaktinen Kunniajäsen
 
Viestit: 4336
Liittynyt: Ti Huhti 17, 2007 09:07
Paikkakunta: Joen pohjoispuoli

ViestiKirjoittaja raato päivämäärä Ke Maalis 19, 2008 12:08

Öljykauppaa käydään dollareilla. Miksi ei dollarin alamäki näy hinnoissa. Kurssin nousu kyllä näkyy heti.
- Outo jätkä, mutta tulipahan tehtyä -
- Aina oon kerinny, vaikken oo kiirutta pitäny -
- Sääliä saa ilmaiseksi, mutta kateus pitää ansaita -
Käyttäjän avatar
raato
V.I.P.
V.I.P.
 
Viestit: 13944
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 12:13
Paikkakunta: Kingston Town

ViestiKirjoittaja tomski päivämäärä Ke Maalis 19, 2008 12:11

Tänään on ainakin ST1 ketju ilmoittanut polttoaineen alennuksista,ja alentanutkin niitä, ainakin paikoin.
PPPPPP, eli
Porin Perämetsien Peräkamaripoikien Politbyroon Propagandakomission Pääsihteeri
Käyttäjän avatar
tomski
V.I.P.
V.I.P.
 
Viestit: 13065
Liittynyt: Ti Marras 29, 2005 10:59

ViestiKirjoittaja lounaistuuletar päivämäärä Ke Maalis 19, 2008 12:20

tomski kirjoitti:Tänään on ainakin ST1 ketju ilmoittanut polttoaineen alennuksista,ja alentanutkin niitä, ainakin paikoin.


Kuka sitä käyttää! :shock: Eihän ne anna edes bonuksia :lol:
Aamun ajatus

Se on niin raskasta kun on pakko
ja niin helppoa kun haluaa
Käyttäjän avatar
lounaistuuletar
Special Vapaajäsen
Special Vapaajäsen
 
Viestit: 8416
Liittynyt: To Maalis 09, 2006 06:59
Paikkakunta: Pori / laitakaupunki

ViestiKirjoittaja tuomas päivämäärä Ke Maalis 19, 2008 12:22

Vääräkoski kirjoitti:Kymmenessä vuodessa on noussut moni muukin asia kuin polttoaineet, sehän on tämän kulutusideologian yksi elementti.

Ei minulla ole mitään sitä vastaan, että polttoaineen hintaa lasketaan jos sillä saavutetaan jotakin todellista nettohyötyä. Pitäisi vaan olla ehdottaa sitten jotakin muuta rahoituslähdettä vähentyneiden verotulojen kattamiseksi – mikä on Sinun ehdotuksesi?


Sano mieluummin että mikä ei ole noussut ilman polttoaineen hinnannousun aiheuttamaan painetta? Polttoaineen hinta vaikuttaa Suomessa kaikkeen, ja on mielestäni väärin että tuota vaikutusta mennään vielä kiihdyttämään lisäämällä sen verotusta.

Ja vähentyneet verotulot, se onkin hyvä ongelma. Mitä jos vähän järkeistettäisiin sitä rahankäyttöä (helikopterit, armeijan ilmatyynyalukset, musiikkitalot, maahanmuuttajien hyysäys yms.)?
Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it.
Käyttäjän avatar
tuomas
Vapaajäsen
Vapaajäsen
 
Viestit: 7167
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 13:30

ViestiKirjoittaja tomski päivämäärä Ke Maalis 19, 2008 12:38

Pitäisi vaan olla ehdottaa sitten jotakin muuta rahoituslähdettä vähentyneiden verotulojen kattamiseksi – mikä on Sinun ehdotuksesi

Ensin, poistetaan puoluetuet. Toiseksi poistetaan tuet poliittisilta lehdiltä, Ja sitä rataa,, :wink:
PPPPPP, eli
Porin Perämetsien Peräkamaripoikien Politbyroon Propagandakomission Pääsihteeri
Käyttäjän avatar
tomski
V.I.P.
V.I.P.
 
Viestit: 13065
Liittynyt: Ti Marras 29, 2005 10:59

ViestiKirjoittaja Vääräkoski päivämäärä Ke Maalis 19, 2008 12:42

tomski kirjoitti:
Pitäisi vaan olla ehdottaa sitten jotakin muuta rahoituslähdettä vähentyneiden verotulojen kattamiseksi – mikä on Sinun ehdotuksesi

Ensin, poistetaan puoluetuet. Toiseksi poistetaan tuet poliittisilta lehdiltä, Ja sitä rataa,, :wink:

Marginaalikilkkuja... :wink:
Käyttäjän avatar
Vääräkoski
Galaktinen Kunniajäsen
Galaktinen Kunniajäsen
 
Viestit: 4336
Liittynyt: Ti Huhti 17, 2007 09:07
Paikkakunta: Joen pohjoispuoli

ViestiKirjoittaja tuomas päivämäärä Ke Maalis 19, 2008 12:49

Toisaalta, en oikein ymmärrä tätä, että EU:n alueella pumppuhinnat on joka paikassa 1.30€-1.40€ nurkilla, ja jenkeissä taas on 3usd(1.9€)/gallona(3,8litraa), kiinassa 1.5-2usd(1.3€)/gallona ja lähi-idässä vielä halvempaa. Euroopassa siis on koko maapallon kallein bensa? Miksi?
Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it.
Käyttäjän avatar
tuomas
Vapaajäsen
Vapaajäsen
 
Viestit: 7167
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 13:30

ViestiKirjoittaja Åke päivämäärä Ke Maalis 19, 2008 14:55

http://www.vihrealiitto.fi/fi/node/2449

On selvää, että tämäkin asia herättää poliittisia intohimoja näköjään myös vihreiden sisällä.
Käyttäjän avatar
Åke
Universiaalinen Kunniajäsen
Universiaalinen Kunniajäsen
 
Viestit: 3901
Liittynyt: Ma Marras 28, 2005 17:07

ViestiKirjoittaja tomski päivämäärä Ke Maalis 19, 2008 15:41

Ajoneuvo ja polttoaineveroilla on tästä sinänsä ihanasta maasta saatu aikaan melko ahdistava.
Moni normiperhe jättää jo mummolamatkan tms. nykyään tekemättä, koska se maksaa liikaa.
Samoin ihmisille on ajoneuvo-ja polttoaineveroilla onnistuttu luomaan vääränlaisia haluja asuin-ja työpaikankin suhteen. Asutaan keskustoissa ahtaasti, saasteiden keskellä, ja jopa väitetään/luullaan että se on oma halu.
Mutta usein ei kuitenkaan sitä ole. Se on vain kaavoittamalla ja veroilla tehtyä laumanohjausta.
Demokraattisen valtion kun pitäisi työskennellä ja toimia sen eteen, että kansalaisilla olisi hyvä valinnanvapaus jne. Nämä verot toimivat juuri päinvastoin.
PPPPPP, eli
Porin Perämetsien Peräkamaripoikien Politbyroon Propagandakomission Pääsihteeri
Käyttäjän avatar
tomski
V.I.P.
V.I.P.
 
Viestit: 13065
Liittynyt: Ti Marras 29, 2005 10:59

ViestiKirjoittaja Eiskadeiska päivämäärä Ke Maalis 19, 2008 19:54

Aika kauas eksytty otsikon aiheesta.

Eli ajonopeuksien ja päästöjen suhteesta oli kysymys, eikä hallituksen veropoliitikasta. :)

Mutta takaisin asiaan.

Moottoritiet eivät ole sen ekologisempia kuin ne mutkittelevat pikkutietkään. Päinvastoin, ne vaativat huomattavasti enemmän tilaa käyttöönsä, niistä aiheutuu lähiseudun asukkaille/eläimille meluhaittoja, niiden tekeminen maksaa moninkertaisesti normitiehen verrattuna ja ne lisäävät osaltaan liikennettä.

Ja sitten se ajonopeuden vaikutus päästöihin. Moottoritiellä ajetaan pääsääntöisesti 100/120 km/h eli keskinopeudet ovat siellä satasen pinnassa koko ajan. Normaali 1.6 litraisella bensiinimoottorilla varustettu auto kuluttaa 80 nopeudessa noin 6-7 litraa polttoainetta, 90 km/h nopeudessa bensaa menee 7-8 ja 100 km/h 8-10 litraa satasella.

Jos nopeus nousee yli sadan, kulutus lisääntyy jo jyrkemmässä suhteessa. Asian voi todeta helposti ajotietokoneen avulla hetkellisen kulutuksen mittarilla.

Yksi litra bensiiniä tuottaa palaessaan 3500 grammaa hiilidioksidia. Tästä voidaan laskea, että jos autoillaan Helsinkiin kakkostietä 65-70 km/h:n keskinopeutta, polttoainetta kuluu satasella noin 6-7 litraa kiihdytyksineenkin. Tämä tekisi noin (7 x 3500 x 2,5) 61 000 grammaa hiilidioksidia ilmakehään.

Jos sama matka mennään Tampereen kautta, kuluu polttoainetta ensimmäiset 100 kilometriä noin 7 litraa, ja sen jälkeen (Nokialta eteenpäin 100 km/h kesät talvet) noin 9-10 litraa satasella. Tästä tulee noin (7 x 3500 + 10 x 3500 x 1,7) 84 000 grammaa hiilidioksidia ilmakehään.

Eli 6,1 kiloa vastaan 8,4 kiloa hiilidioksidia. Jotain merkitystä tälläkin.

Toki kolikon kääntöpuoli on, että liikenneturvallisuus lisääntyy moottoritiellä eikä kaikkea voi laskea pelkässä hiilidioksidipäästöissä.

Mutta ajonopeus liittyy suoraan päästöihin, eikä moottoritie ole sen parempi vaihtoehto - ellei siellä aja samaa vauhtia kuin normaalitielläkin, eli 80 mittariiin ja sehän ei meiltä onnistu, kun kesällä koohotetaan enempi 140 km/h, jolloin kulutus hyppii jo 14-15 litran nurkilla ja päästöt jossain aivan muualla.

Ja sitten siitä mopoideasta: sehän on loistava! Yritin vaimolle ehdottaa josko hommattaisiin mopoauto "kakkosautoksi", koskapa on lähes ilmainen vakuuttaa ja ajaa. Mutta ei, ei kuulemma käy. Vespa kyllä kävisi. Olisiko kellään sellaista ylimääräisenä? Ostan heti :)
'Scuze me, while I kiss the sky...
Käyttäjän avatar
Eiskadeiska
Käyttäjä
Käyttäjä
 
Viestit: 59
Liittynyt: Su Joulu 16, 2007 13:54
Paikkakunta: Tuanoilandia

ViestiKirjoittaja tuomas päivämäärä Ke Maalis 19, 2008 20:20

Mopo on hyvä, kunhan ostat nelitahtisen. Kakstahtikäry tarttuu jokaiseen vaatekappaleeseen.
Muuten tyhjentävä loppuyhteenveto, kiitos siitä, mutta edelleenkin uskon tässä olevan operaatio jolla valtion kassavirtaa jälleen kasvatetaan, olkoonkin että mukavasti ilmastonsuojelemisen varjolla. Autokanta säilyy edelleen vanhana ja ekoautojen kauppa ei käy. Ilmeisesti asia on kuitenkin jo unohtunut, koska mediassakaan siitä ei enää hälistä.
Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it.
Käyttäjän avatar
tuomas
Vapaajäsen
Vapaajäsen
 
Viestit: 7167
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 13:30

ViestiKirjoittaja Eiskadeiska päivämäärä To Maalis 20, 2008 17:23

Eikös juuri ollut tilastoa tammikuun ensirekisteröinneistä, yli 50% dieseleitä?

Ympäristö, öh, kiittää. :)

Turha sitä on enää ihmetellä silti dieselin mittarihinnan nousua, täytyyhän se vähentyneen bensan kulutus jollain korvata. Miksei siis jalostusasteeltaan alhaisemman (lue: halvemmalla tehtävän) dieselin avulla?

Taajama-ajossa diesel-autot muuten kuluttavat helposti 30-50% vähemmän polttoainetta kuin vastaavan kokoinen bensiiniauto. Eli kyllä siitä vielä etua saa vaikka hinta bensiinin tasolle kohoaakin.
'Scuze me, while I kiss the sky...
Käyttäjän avatar
Eiskadeiska
Käyttäjä
Käyttäjä
 
Viestit: 59
Liittynyt: Su Joulu 16, 2007 13:54
Paikkakunta: Tuanoilandia

ViestiKirjoittaja tuomas päivämäärä To Maalis 20, 2008 21:32

Ohessa lainaus Iltalehden verkkolehdestä 9.3.2005:

"Tiehallinto aikoo jättää talvinopeuksia voimaan yhteensä noin tuhannella tiekilometriltä eri puolilla Suomea.

Talvinopeuksilla körötellään jatkossa erityisesti Savo-Karjalan ja Oulun tiepiireissä, joissa talvirajoitukset jäävät paikoilleen 800 kilometrillä.

Tiepiirien on määrä päättää tällä viikolla, mille teille talvirajoitukset jäävät.

- Tällainen kehitys on vääjäämättä edessä, kun päätiestöä ei voida parantaa. Samaan aikaan kun liikenne kasvaa, joudutaan entistä tarkemmin miettimään, pitääkö nopeusrajoituksia tarkistaa, jotta liikenneturvallisuustaso voidaan säilyttää. Meillä on valtakunnassa kova liikenneturvallisuustavoite, ja tiehallinnon pitää osaltaan tukea sen toteuttamista, muistuttaa johtaja Aulis Nironen tiehallinnosta."

Nykyään kuitenkin talvinopeuksein jättäminen kesäksi on "päästövähennyksien aikaansaamiseksi tehtävä toimenpide". Krhmmm.... :roll:
Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it.
Käyttäjän avatar
tuomas
Vapaajäsen
Vapaajäsen
 
Viestit: 7167
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 13:30

ViestiKirjoittaja tomski päivämäärä Pe Maalis 21, 2008 01:27

tuomas kirjoitti:Ohessa lainaus Iltalehden verkkolehdestä 9.3.2005:

"Tiehallinto aikoo jättää talvinopeuksia voimaan yhteensä noin tuhannella tiekilometriltä eri puolilla Suomea.

Talvinopeuksilla körötellään jatkossa erityisesti Savo-Karjalan ja Oulun tiepiireissä, joissa talvirajoitukset jäävät paikoilleen 800 kilometrillä.

Tiepiirien on määrä päättää tällä viikolla, mille teille talvirajoitukset jäävät.

- Tällainen kehitys on vääjäämättä edessä, kun päätiestöä ei voida parantaa. Samaan aikaan kun liikenne kasvaa, joudutaan entistä tarkemmin miettimään, pitääkö nopeusrajoituksia tarkistaa, jotta liikenneturvallisuustaso voidaan säilyttää. Meillä on valtakunnassa kova liikenneturvallisuustavoite, ja tiehallinnon pitää osaltaan tukea sen toteuttamista, muistuttaa johtaja Aulis Nironen tiehallinnosta."

Nykyään kuitenkin talvinopeuksein jättäminen kesäksi on "päästövähennyksien aikaansaamiseksi tehtävä toimenpide". Krhmmm.... :roll:


Kyllä on niin suurta bullshittiä tuokin potaska kuin vain olla ja pääsee. Meidän virkahallintomme osaa tasan yhden asian.
Kieltää, kiristää ja rangaista. No, kolme asiaa.
PPPPPP, eli
Porin Perämetsien Peräkamaripoikien Politbyroon Propagandakomission Pääsihteeri
Käyttäjän avatar
tomski
V.I.P.
V.I.P.
 
Viestit: 13065
Liittynyt: Ti Marras 29, 2005 10:59

ViestiKirjoittaja Kapi päivämäärä Pe Maalis 21, 2008 13:27

On se vaan hullua kun valtio on rikkaampi kuin koskaan ennen niin ei ole enää varaa ylläpitää tieverkostoa, eikä ratoja, puhumattakaan vanhustenhoidosta, terveydenhuollosta, koulutuksesta, puolustuksesta...
Ei muuta kuin leikataan tehostetaan leikataan tehostetaan...
Kapi
Vakio käyttäjä
Vakio käyttäjä
 
Viestit: 167
Liittynyt: Pe Tammi 11, 2008 11:22
Paikkakunta: Pori

ViestiKirjoittaja Eiskadeiska päivämäärä Pe Maalis 21, 2008 23:42

Tais tossa 90-luvun alussa tapahtua yhtä ja toista sellasta, jota nyt maksetaan kilpaa pois. Toisaalta valtionvelan lyhennyksestä vois muutaman sata miljoonaa tinkiä jotta saatais infra takas kuntoon ennen ku hajoaa kokonaan alle.

Ai niin. Ajelin tänään moottoritie/maantieajoa 540 km uudella bensiinimoottorisella autolla keskinopeudella noin 90 km/h. Kulutus oli 6.4 litraa.
'Scuze me, while I kiss the sky...
Käyttäjän avatar
Eiskadeiska
Käyttäjä
Käyttäjä
 
Viestit: 59
Liittynyt: Su Joulu 16, 2007 13:54
Paikkakunta: Tuanoilandia

ViestiKirjoittaja opaste päivämäärä La Maalis 22, 2008 09:51

Eiskadeiska kirjoitti:
Ai niin. Ajelin tänään moottoritie/maantieajoa 540 km uudella bensiinimoottorisella autolla keskinopeudella noin 90 km/h. Kulutus oli 6.4 litraa.
Olen viimeisen 2 vuoden aikana ajanut 70000km isolla diesel henkilöautolla keskikulutuksena 5.6l/100km.
oooo nice!!
Käyttäjän avatar
opaste
Galaktinen V.I.P.
Galaktinen V.I.P.
 
Viestit: 16846
Liittynyt: Ti Marras 29, 2005 19:04
Paikkakunta: Säkylän torin lieppeet.

ViestiKirjoittaja Simca päivämäärä La Maalis 22, 2008 10:16

Ajonopeuksia pienentämällä ollaan tienpäällä pidemmän aikaa päästämässä päästöjä. Suomen rahoista pitävät huolen nyt muut kuin Suomen päättäjät. Eu ottaa rikkailta mailta, kuten Suomelta, Suomelta ja Suomelta ja jakaa ne köyhille kuten Ranskalle, Saksalle ja Espanjalle. Tiemäärähat menevät valiokuntamatkoihin mm Malediiveille tutustumaan sikäläiseen tienpitokulttuuriin jossa Vespa tavaramoposta tehty taksi sauhuttaa ihmisiä paikasta toiseen. Ja kaikki on tietysti hyvin perusteltu välttämättömäksi tiedon hankinnaksi. Maailman suurimpia saastuttajia ei saa kuriin kukaan. Joku suomalainen nopeusrajoitus niissä kuvioissa ei ole edes hyttysenpierun arvoinen. Hopotihoi vaan.
Käyttäjän avatar
Simca
Vakio käyttäjä
Vakio käyttäjä
 
Viestit: 126
Liittynyt: Ma Touko 22, 2006 11:22
Paikkakunta: Musan puutarhakaupunginosa.

ViestiKirjoittaja Eiskadeiska päivämäärä La Maalis 22, 2008 10:19

Nii, siinä dieselauton kulutuksessahan ei ole mitään ihmeellistä. Diesel kun kuluttaa vähemmän bensiinimoottorin nähden, etenkin taajama-ajossa.

Mutta että 122-hevosvoimainen bensiinimoottori selvittää moottoritieajon selvästi alle seitsemällä litralla on jo aika hyvin mielestäni. Moottoritiellä nopeus vakionopeudensäätimellä 110 km/h.

Kaiken lisäksi oli hullua todeta, että hetkellisesti tasaisella kokeillessa 120 km/h taulussa bensaa kului 0,6 litraa vähemmän kuin 110:ssä. Johtunee vain kutosvaihteen välityksistä, ei sovi yleistää :)
'Scuze me, while I kiss the sky...
Käyttäjän avatar
Eiskadeiska
Käyttäjä
Käyttäjä
 
Viestit: 59
Liittynyt: Su Joulu 16, 2007 13:54
Paikkakunta: Tuanoilandia

ViestiKirjoittaja opaste päivämäärä La Maalis 22, 2008 10:21

Eiskadeiska kirjoitti:Nii, siinähän ei ole mitään ihmeellistä. Diesel kun kuluttaa vähemmän, etenkin taajama-ajossa.

Mutta että 122-hevosvoimainen bensiinimoottori selvittää moottoritieajon selvästi alle seitsemällä litralla on jo aika hyvin mielestäni. Moottoritiellä nopeus vakionopeudensäätimellä 110 km/h.

Kaiken lisäksi oli hullua todeta, että hetkellisesti tasaisella kokeillessa 120 km/h taulussa bensaa kului 0,6 litraa vähemmän kuin 110:ssä. Johtunee vain kutosvaihteen välityksistä, ei sovi yleistää :)
Mulla on 140 hv ja maantiellä alle 5l/100km.
Aikoinaan mulla oli Camry 2l bensa 129hv ja maantiellä 5.5l/100km.
oooo nice!!
Käyttäjän avatar
opaste
Galaktinen V.I.P.
Galaktinen V.I.P.
 
Viestit: 16846
Liittynyt: Ti Marras 29, 2005 19:04
Paikkakunta: Säkylän torin lieppeet.

ViestiKirjoittaja tomski päivämäärä La Maalis 22, 2008 10:23

Hmm,, Opasteella ei kyllä ole "isoa" autoa,,,
Tai..no,, on, mutta en usko hänen tarkoittaneen nosturiautoa.. :wink:

Olen ajanut viimeiset n. 20 vuotta isoilla autoilla, noin 500 000km, bensalla ja dieselillä- keskikulutus noin 13 -15 litraa sadalla.
Pienellä menevät nämä nykyiset autot, täytyy myöntää.
80-luvulla ajelin pari vuotta kahdella eri autolla, 30 000 km/vuosi joiden keskikulutus oli 24litraa bensaa sadalla.
Se tuntui jo hieman hankalalta kun niitä joutui melko usein tankkaamaan. Jos olisin pitänyt niitä pidempään, olisin asentanut niihin isomman tankin, jolloin haitta olisi poistunut.
PPPPPP, eli
Porin Perämetsien Peräkamaripoikien Politbyroon Propagandakomission Pääsihteeri
Käyttäjän avatar
tomski
V.I.P.
V.I.P.
 
Viestit: 13065
Liittynyt: Ti Marras 29, 2005 10:59

ViestiKirjoittaja opaste päivämäärä La Maalis 22, 2008 10:25

tomski kirjoitti:Hmm,, Opasteella ei kyllä ole "isoa" autoa,,,
Tai..no,, on, mutta en usko hänen tarkoittaneen nosturiautoa.. :wink:
Ok, Passatti on sitten ehkä sitä suurempaa keskiluokkaa... :wink:

EDIT: Kyseessä oli siis henkilöauto ei mikään valtamerilaiva ulapan takaa. :wink:
oooo nice!!
Käyttäjän avatar
opaste
Galaktinen V.I.P.
Galaktinen V.I.P.
 
Viestit: 16846
Liittynyt: Ti Marras 29, 2005 19:04
Paikkakunta: Säkylän torin lieppeet.

ViestiKirjoittaja Jiihoo päivämäärä La Maalis 22, 2008 10:27

opaste kirjoitti:Aikoinaan mulla oli Camry 2l bensa 129hv ja maantiellä 5.5l/100km.


Jep kämrillä pääsi pieneen kulutukseen vaikka iso auto olikin. Nykyinen vie 5.5l/satasella vaikka on huomattavasti pienenmpi kone.
Hupsutellaanko?
Käyttäjän avatar
Jiihoo
Kunniajäsen
Kunniajäsen
 
Viestit: 1980
Liittynyt: Ma Loka 17, 2005 14:56
Paikkakunta: Tossun alla

ViestiKirjoittaja Vääräkoski päivämäärä La Maalis 22, 2008 10:29

Auton omistajaako tässä luokitellaan? :wink:

Wiki
"Volkswagen Passat on VAG-konsernin valmistama ylemmän keskiluokan perheauto."
Käyttäjän avatar
Vääräkoski
Galaktinen Kunniajäsen
Galaktinen Kunniajäsen
 
Viestit: 4336
Liittynyt: Ti Huhti 17, 2007 09:07
Paikkakunta: Joen pohjoispuoli

ViestiKirjoittaja lounaistuuletar päivämäärä La Maalis 22, 2008 10:30

Miten noin tarkan kulutuksen voi tietää? Joku ajotietokone vai?
Mulla kuluu pienellä koneella aina se sama 20€ :lol:
Aamun ajatus

Se on niin raskasta kun on pakko
ja niin helppoa kun haluaa
Käyttäjän avatar
lounaistuuletar
Special Vapaajäsen
Special Vapaajäsen
 
Viestit: 8416
Liittynyt: To Maalis 09, 2006 06:59
Paikkakunta: Pori / laitakaupunki

ViestiKirjoittaja tomski päivämäärä La Maalis 22, 2008 10:47

Minun kokemuksieni mukaan nuo uusissa autoissa olevat kulutusnäytöt ovat, ainakin joissan merkeissä, melkoisia "mainosnäyttöjä", valehdellen kulutusta reilusti alaspäin.
Muistaakseni Tekniikan Maailmakin totesi asian jossain testissään.
PPPPPP, eli
Porin Perämetsien Peräkamaripoikien Politbyroon Propagandakomission Pääsihteeri
Käyttäjän avatar
tomski
V.I.P.
V.I.P.
 
Viestit: 13065
Liittynyt: Ti Marras 29, 2005 10:59

ViestiKirjoittaja Rosstheboss päivämäärä La Maalis 22, 2008 10:50

Mun Hondani vie ajotietokoneen mukaan 11,7 litraa/100km... Mutta kyllä se kerran kävi alle 7 litrassa, kun ajoin joensuuhun, ja nollasin laskurin kesken valtatie pätkän :lol: .
Rosstheboss is playing Call Of Duty: Modern Warfare 2
Käyttäjän avatar
Rosstheboss
Special Kunniajäsen
Special Kunniajäsen
 
Viestit: 2094
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 21:33
Paikkakunta: Pori (Läntinen)

EdellinenSeuraava

Paluu Moottoriajoneuvot ja liikenne

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa