Uutta tulta Uudenkaupungin autotehtaalle.

Keskustelua autoista, moottoripyöristä, mopoista, ajoneuvojen korjauksesta ja kunnostuksesta, Porilaisesta liikennekulttuurista...

Valvojat: jhvisto, Botti1, Valvojat

Uutta tulta Uudenkaupungin autotehtaalle.

ViestiKirjoittaja Rosstheboss päivämäärä Ke Heinä 16, 2008 11:10

Maanteiden kaunotar Valmetin liukuhihnalle
Tiistai 15.07.2008 klo 10:01 (päivitetty ti 18:32)

Tällä hetkellä Porsche-autoja kokoonpaneva suomalainen Valmet Automotive on tehnyt aiesopimuksen amerikkalaisen Fisker Automotiven kanssa urheiluautojen valmistuksesta.

Valmet Automotive tulee valmistamaan Suomessa neliovista sähköverkosta ladattavaa urheilullista hybridiä.

- Strateginen kumppanuus Fisker Automotiven kanssa avaa uuden näköalan Valmet Automotivelle. Voimme muuttaa tuotantoprosessimme helposti sähkö- ja hybridiautojen valmistukseen ja uusiin korimalleihin sopivaksi, kertoo yhtiön tiedotteessa Valmet Automotiven toimitusjohtaja Ilpo Korhonen.

Ensimmäiset autot toimitetaan Pohjois-Amerikkaan vuoden 2009 viimeisellä neljänneksellä. Toimitukset Eurooppaan on tarkoitus aloittaa vuonna 2010. Fisker Automotiven suunnitelma on valmistaa 15 000 autoa vuodessa.

Fisker Automotiven perustivat viime vuonna yhteisyrityksenä Fisker Coachbuild, LLC ja Quantum Fuel Systems Technologies Worldwide, joka on johtava sähkökäyttöisten ajoneuvojen teknologian kehittäjä.

Valmet Automotive tuottaa vaativien erikoisautojen tuotekehitys- ja valmistuspalveluja autoteollisuudelle. Lähes 40 vuodessa yhtiö on toimittanut yli 1 000 000 korkealuokkaista autoa Suomessa asiakkaille ympäri maailmaa. Tänään Valmet Automotive valmistaa Porsche Boxster ja Porsche Cayman -autoja Porsche AG:lle. Yhtiö kuuluu Metso-konserniin.



Kuva
Rosstheboss is playing Call Of Duty: Modern Warfare 2
Käyttäjän avatar
Rosstheboss
Special Kunniajäsen
Special Kunniajäsen
 
Viestit: 2094
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 21:33
Paikkakunta: Pori (Läntinen)

ViestiKirjoittaja Vääräkoski päivämäärä Ke Heinä 16, 2008 11:35

Sanoisin paremminkin: Uutta virtaa!
Käyttäjän avatar
Vääräkoski
Galaktinen Kunniajäsen
Galaktinen Kunniajäsen
 
Viestit: 4336
Liittynyt: Ti Huhti 17, 2007 09:07
Paikkakunta: Joen pohjoispuoli

ViestiKirjoittaja Agentti 013 päivämäärä Ke Heinä 16, 2008 11:48

80km:n säteelle.
Pidentyköön varjoni!
Käyttäjän avatar
Agentti 013
Über Galaktinen Kunniajäsen
Über Galaktinen Kunniajäsen
 
Viestit: 6134
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 10:34
Paikkakunta: Pori

ViestiKirjoittaja opaste päivämäärä Ke Heinä 16, 2008 11:59

Agentti 013 kirjoitti:80km:n säteelle.
Toistaiseksi.
oooo nice!!
Käyttäjän avatar
opaste
Galaktinen V.I.P.
Galaktinen V.I.P.
 
Viestit: 16846
Liittynyt: Ti Marras 29, 2005 19:04
Paikkakunta: Säkylän torin lieppeet.

ViestiKirjoittaja Mr Lahey päivämäärä To Heinä 17, 2008 01:08

Aika pirun tyylikkään näköinen auto!
Käyttäjän avatar
Mr Lahey
Kantaporukkaa
Kantaporukkaa
 
Viestit: 455
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 01:02
Paikkakunta: Pori/Kuukkari

ViestiKirjoittaja Vääräkoski päivämäärä To Heinä 17, 2008 07:37

Korjataankohan noita sitten autokorjaamolla vai sähköalan verstaalla?
Käyttäjän avatar
Vääräkoski
Galaktinen Kunniajäsen
Galaktinen Kunniajäsen
 
Viestit: 4336
Liittynyt: Ti Huhti 17, 2007 09:07
Paikkakunta: Joen pohjoispuoli

ViestiKirjoittaja OmniPotens päivämäärä To Heinä 17, 2008 07:57

http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/a ... =-17072008

Teslan sähköauto malli näyttää hieman paremmalta, vaikka selkeästi on otettu mallia Lotuksen ja Porschen malleista.
Time is a great teacher. Unfortunately it kills all pupils
-Louis Hector Berlioz
Käyttäjän avatar
OmniPotens
Kunniajäsen
Kunniajäsen
 
Viestit: 1274
Liittynyt: To Kesä 19, 2008 14:03
Paikkakunta: Under peruvian skies

ViestiKirjoittaja Rosstheboss päivämäärä To Heinä 17, 2008 08:31

OmniPotens kirjoitti:http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/article116145.ece?s=r&wtm=-17072008

Teslan sähköauto malli näyttää hieman paremmalta, vaikka selkeästi on otettu mallia Lotuksen ja Porschen malleista.


Eikös tuo Tesla ole juuri rakennettu Lotus Elisen pohjalle? Kyseessä on siis todella pieni auto. Suorituskyky tosin on kohdallaan.

Fisker taas on oikea perhe auto. Myös takaovet löytyy :lol:
Rosstheboss is playing Call Of Duty: Modern Warfare 2
Käyttäjän avatar
Rosstheboss
Special Kunniajäsen
Special Kunniajäsen
 
Viestit: 2094
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 21:33
Paikkakunta: Pori (Läntinen)

ViestiKirjoittaja Kapi päivämäärä To Heinä 17, 2008 15:04

Mielenkiintoista myös, että Fiskerissä polttomoottoria käytetään vain sähkön tuottamiseen, eikä auton liikuttamiseen.
Näin voidaan polttomoottoria käyttää aina maksimaalisella hyötysuhteella.
Tämänlaisille projekteille toivoisi kyllä vilpittömästi valoisaa tulevaisuutta.
Kapi
Vakio käyttäjä
Vakio käyttäjä
 
Viestit: 167
Liittynyt: Pe Tammi 11, 2008 11:22
Paikkakunta: Pori

ViestiKirjoittaja OmniPotens päivämäärä To Heinä 17, 2008 16:18

Aivan, en tiennyt että Tesla on rakennettu Elisen pohjalle...

Videoklippi Teslan sähköautosta "Jay Leno's Garage" ohjelmasta

http://www.jaylenosgarage.com/video/vid ... vid=229378
Time is a great teacher. Unfortunately it kills all pupils
-Louis Hector Berlioz
Käyttäjän avatar
OmniPotens
Kunniajäsen
Kunniajäsen
 
Viestit: 1274
Liittynyt: To Kesä 19, 2008 14:03
Paikkakunta: Under peruvian skies

ViestiKirjoittaja kirmo päivämäärä Pe Heinä 18, 2008 10:20

Tällä mennää 6 vuotta yhdellä latauksella :shock:
http://fi.worldcarfans.com/9080717.001/ssc-ultimate-aero-supershkauto
laiskaksi haukkuvat vaikka mitään en ole tehny
Käyttäjän avatar
kirmo
Special Kunniajäsen
Special Kunniajäsen
 
Viestit: 2534
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 22:04
Paikkakunta: lakevillage

ViestiKirjoittaja Vääräkoski päivämäärä Pe Heinä 18, 2008 10:32

kirmo kirjoitti:Tällä mennää 6 vuotta yhdellä latauksella :shock:
http://fi.worldcarfans.com/9080717.001/ssc-ultimate-aero-supershkauto

Heh, kyllä se sinne hourailun puolelle menee! :D
Käyttäjän avatar
Vääräkoski
Galaktinen Kunniajäsen
Galaktinen Kunniajäsen
 
Viestit: 4336
Liittynyt: Ti Huhti 17, 2007 09:07
Paikkakunta: Joen pohjoispuoli

ViestiKirjoittaja Rosstheboss päivämäärä Pe Heinä 18, 2008 10:46

Vääräkoski kirjoitti:
kirmo kirjoitti:Tällä mennää 6 vuotta yhdellä latauksella :shock:
http://fi.worldcarfans.com/9080717.001/ssc-ultimate-aero-supershkauto

Heh, kyllä se sinne hourailun puolelle menee! :D


Samaa mieltä... Tuolla tekniikalla talotkin voisi sähköistää ilman alituisia sähkölaskuja. :lol:

Onhan Suprajohteiden tutkijat tosin tehneet muutaman valtavan läpimurron tänä- ja viime vuonna. Kuusi vuotta on kuitenkin aivan liian pitkä aika.
Rosstheboss is playing Call Of Duty: Modern Warfare 2
Käyttäjän avatar
Rosstheboss
Special Kunniajäsen
Special Kunniajäsen
 
Viestit: 2094
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 21:33
Paikkakunta: Pori (Läntinen)

ViestiKirjoittaja Vääräkoski päivämäärä Pe Heinä 18, 2008 11:50

Rosstheboss kirjoitti:
Vääräkoski kirjoitti:
kirmo kirjoitti:Tällä mennää 6 vuotta yhdellä latauksella :shock:
http://fi.worldcarfans.com/9080717.001/ssc-ultimate-aero-supershkauto

Heh, kyllä se sinne hourailun puolelle menee! :D


Samaa mieltä... Tuolla tekniikalla talotkin voisi sähköistää ilman alituisia sähkölaskuja. :lol:

Onhan Suprajohteiden tutkijat tosin tehneet muutaman valtavan läpimurron tänä- ja viime vuonna. Kuusi vuotta on kuitenkin aivan liian pitkä aika.

Suprajohdetekniikka on toki kehittynyt mutta sen vaikutus ulottuu vain energian siirrosta aiheutuvien häviöiden minimointiin.
Käyttäjän avatar
Vääräkoski
Galaktinen Kunniajäsen
Galaktinen Kunniajäsen
 
Viestit: 4336
Liittynyt: Ti Huhti 17, 2007 09:07
Paikkakunta: Joen pohjoispuoli

ViestiKirjoittaja Kapi päivämäärä Pe Heinä 18, 2008 15:14

Tähän väliin sopisikin sitten hyvä dokumentti sähköautoista
"Who killed the electric car?". Löytyy youtubesta pätkittynä.
Osaltaan valottaa myös miksi jenkkien autoteollisuus kyntää syvällä.
Kapi
Vakio käyttäjä
Vakio käyttäjä
 
Viestit: 167
Liittynyt: Pe Tammi 11, 2008 11:22
Paikkakunta: Pori

ViestiKirjoittaja tq200 päivämäärä La Heinä 19, 2008 11:21

suomeen jos tälläisiä tulisi myyntiin, hintaa varmaan enemmän kuin E sarjan Mersulla, lisäksi varmaan joku ekovero tulisi maksuun. Sitten onkin taas hyvä ihmetellä miksei kansa osta ympäristöystävällisiä autoja.
tq200
Vakio käyttäjä
Vakio käyttäjä
 
Viestit: 210
Liittynyt: Ti Tammi 08, 2008 22:42
Paikkakunta: Tre

Re: Uutta tulta Uudenkaupungin autotehtaalle.

ViestiKirjoittaja MaAl päivämäärä Pe Heinä 19, 2013 19:00

Se on sitten tämä tuli ollutta ja mennyttä.
Fisker Karma, nelipaikkainen, pituus 4,970 m, leveys 1,984 m, korkeus 1,310 m, paino 2400 kg, huippunopeus 201 km/t, teho 2x150 kW + 260 hv. (2xsähkömoottori, 2,0 l polttomoottori, kulutus 2,4 l/100 km. Hinta 130,000 euroa. Kuva aloitusviestissä.

Uudessakaupungissa ehdittiin valmistaa vain noin 2500 Fisker Karmaa. Pieni valmistusmäärä painoi Fisker Automotiven pahasti pakkaselle. Tappiota kertyi yli 400.000 euroa yhtä auto kohden.

Ensimmäisen auton osti tai sai näyttelijä Leonardo di Caprio. Enakkotilaajien joukossa oli USA:n ent. varapresidentti Al Gore, ex-puolustusministeri Colin Powell ja Tanskan kruununprinssi Frederik.
Suomeen on myyty kolme, Teemu Selänne vastaanotti tuliterän Fisker Karmansa Helsingissä hotelli Kämpin edustalla lokakuussa 2011.

Valmet Automotive oli alusta lähtien kolme vuotta kestäneessä suunnittelussa ja testauksissa.
Jotain suurta U:gissa, noin vuosi sitä valmistettiin, olisi suonut jatkuvan.
(tiedot osittain Seura 29/2013).
<Ma>
Käyttäjän avatar
MaAl
Special Kunniajäsen
Special Kunniajäsen
 
Viestit: 2767
Liittynyt: To Loka 26, 2006 09:10

Re: Uutta tulta Uudenkaupungin autotehtaalle.

ViestiKirjoittaja japeri päivämäärä La Heinä 20, 2013 03:11

Luulis Suames osattava tehr Auto alust saakka omi pikku kätösi. Kyl tääl pitäs ol suunnittelluu sopevat oppineet? Eikai me nii tyhmii ol ettei yht automerkkii saar aikasseeks, ko 1900 luvvuu alus sentää saatii tehtyy 1 ainoo auto, Korvensuu iha itte. Brykättäs joku kansa-auto ninko Saksas Volsvaakkeni ja itäses Rapantti. Mee rakkais naapureis Volvo-Saappi ja toises Lara-mosse-volka. Meil sentää o tyhjä autotehras ja koulittu tyäväki siihe tyhjää fapriikkii.
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
Käyttäjän avatar
japeri
Galaktinen Vapaajäsen
Galaktinen Vapaajäsen
 
Viestit: 10972
Liittynyt: Su Elo 01, 2010 23:48
Paikkakunta: Kyläsaaren synkät perämettät.

Re: Uutta tulta Uudenkaupungin autotehtaalle.

ViestiKirjoittaja W-line päivämäärä La Heinä 20, 2013 11:00

japeri kirjoitti:Luulis Suames osattava tehr Auto alust saakka omi pikku kätösi. Kyl tääl pitäs ol suunnittelluu sopevat oppineet? Eikai me nii tyhmii ol ettei yht automerkkii saar aikasseeks, ko 1900 luvvuu alus sentää saatii tehtyy 1 ainoo auto, Korvensuu iha itte. Brykättäs joku kansa-auto ninko Saksas Volsvaakkeni ja itäses Rapantti. Mee rakkais naapureis Volvo-Saappi ja toises Lara-mosse-volka. Meil sentää o tyhjä autotehras ja koulittu tyäväki siihe tyhjää fapriikkii.

Suomessa on suunniteltu ja rakennettu auto. Sen merkki on Teijo. En muista tehtiikö niitä vain yksi vai enemmän.
Tee ekoteko. Älä lisäänny.
Nyt on hyvä aika aloittaa laihdutuskuuri. Niin kuin aina.
W-line
Vapaajäsen
Vapaajäsen
 
Viestit: 7649
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2008 13:01

Re: Uutta tulta Uudenkaupungin autotehtaalle.

ViestiKirjoittaja japeri päivämäärä La Heinä 20, 2013 16:37

W-line kirjoitti:
japeri kirjoitti:Luulis Suames osattava tehr Auto alust saakka omi pikku kätösi. Kyl tääl pitäs ol suunnittelluu sopevat oppineet? Eikai me nii tyhmii ol ettei yht automerkkii saar aikasseeks, ko 1900 luvvuu alus sentää saatii tehtyy 1 ainoo auto, Korvensuu iha itte. Brykättäs joku kansa-auto ninko Saksas Volsvaakkeni ja itäses Rapantti. Mee rakkais naapureis Volvo-Saappi ja toises Lara-mosse-volka. Meil sentää o tyhjä autotehras ja koulittu tyäväki siihe tyhjää fapriikkii.

Suomessa on suunniteltu ja rakennettu auto. Sen merkki on Teijo. En muista tehtiikö niitä vain yksi vai enemmän.

Enemmä niit tehtii, mutku se oli Folkkari! Tarkoti koko auto kaikkije osije valmistust tääl Suames. Teijon korisuunnittelija varmaa suunnitteli sen Loora- Sisunki, mist joku ulkolaine kysy onnellise Sisu omistajalt, et ooks itte tehny koton?
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
Käyttäjän avatar
japeri
Galaktinen Vapaajäsen
Galaktinen Vapaajäsen
 
Viestit: 10972
Liittynyt: Su Elo 01, 2010 23:48
Paikkakunta: Kyläsaaren synkät perämettät.

Re: Uutta tulta Uudenkaupungin autotehtaalle.

ViestiKirjoittaja W-line päivämäärä La Heinä 20, 2013 17:34

280px-Teijo_Lahti.JPG

Tommone se oli. Ja niinku armoton volkkarimiäs Japeri sano ni siin oli volkkari tekniikkaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Tee ekoteko. Älä lisäänny.
Nyt on hyvä aika aloittaa laihdutuskuuri. Niin kuin aina.
W-line
Vapaajäsen
Vapaajäsen
 
Viestit: 7649
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2008 13:01

Re: Uutta tulta Uudenkaupungin autotehtaalle.

ViestiKirjoittaja japeri päivämäärä La Heinä 20, 2013 18:31

W-line kirjoitti:Tommone se oli. Ja niinku armoton volkkarimiäs Japeri sano ni siin oli volkkari tekniikkaa.

Poliittiselt kannaotoltani/ajatusmaailmaani minnuu kiinnostaa vaa Mosse ja Lara, niija ökyäuto Volka!
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
Käyttäjän avatar
japeri
Galaktinen Vapaajäsen
Galaktinen Vapaajäsen
 
Viestit: 10972
Liittynyt: Su Elo 01, 2010 23:48
Paikkakunta: Kyläsaaren synkät perämettät.

Re: Uutta tulta Uudenkaupungin autotehtaalle.

ViestiKirjoittaja MaAl päivämäärä La Heinä 20, 2013 19:10

Jos ei U:gissa niin Suomessa kuitenkin. Jos ei ihan urheiluautoja niin tehopakkauksia kuitenkin.

VANAJA, Vanajan autotehdas 1948 - 1968. Suomen Autoteollisuus jatkoi valmistusta vuoteen 1971 asti.
Vanaja oli aikansa arvostetuimpia kuorma-automerkkejä Suomessa.

SISU, Suomen Autotellisuus 1932 - valmistus jatkuu edelleen. Tuotantoon kuuluu varsinaisten kuorma-autojen lisäksi erilaisia erikoisajoneuvoja.
<Ma>
Käyttäjän avatar
MaAl
Special Kunniajäsen
Special Kunniajäsen
 
Viestit: 2767
Liittynyt: To Loka 26, 2006 09:10

Re: Uutta tulta Uudenkaupungin autotehtaalle.

ViestiKirjoittaja japeri päivämäärä La Heinä 20, 2013 21:04

MaAl kirjoitti:Jos ei U:gissa niin Suomessa kuitenkin. Jos ei ihan urheiluautoja niin tehopakkauksia kuitenkin.

VANAJA, Vanajan autotehdas 1948 - 1968. Suomen Autoteollisuus jatkoi valmistusta vuoteen 1971 asti.
Vanaja oli aikansa arvostetuimpia kuorma-automerkkejä Suomessa.

SISU, Suomen Autotellisuus 1932 - valmistus jatkuu edelleen. Tuotantoon kuuluu varsinaisten kuorma-autojen lisäksi erilaisia erikoisajoneuvoja.

Mut mis kokosuamalaiset henkiloautot? Ei ennää PetroTalpotti kokkeiluit, eikä Ooppeleit kaikkines huanoines Karmoines. Saappi oli vahinkos varmaa iha kannattava, mutvaa Saappi!
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
Käyttäjän avatar
japeri
Galaktinen Vapaajäsen
Galaktinen Vapaajäsen
 
Viestit: 10972
Liittynyt: Su Elo 01, 2010 23:48
Paikkakunta: Kyläsaaren synkät perämettät.

Re: Uutta tulta Uudenkaupungin autotehtaalle.

ViestiKirjoittaja MaAl päivämäärä La Heinä 20, 2013 22:50

japeri kirjoitti:
MaAl kirjoitti:Jos ei U:gissa niin Suomessa kuitenkin. Jos ei ihan urheiluautoja niin tehopakkauksia kuitenkin.

VANAJA, Vanajan autotehdas 1948 - 1968. Suomen Autoteollisuus jatkoi valmistusta vuoteen 1971 asti.
Vanaja oli aikansa arvostetuimpia kuorma-automerkkejä Suomessa.

SISU, Suomen Autotellisuus 1932 - valmistus jatkuu edelleen. Tuotantoon kuuluu varsinaisten kuorma-autojen lisäksi erilaisia erikoisajoneuvoja.

Mut mis kokosuamalaiset henkiloautot? Ei ennää PetroTalpotti kokkeiluit, eikä Ooppeleit kaikkines huanoines Karmoines. Saappi oli vahinkos varmaa iha kannattava, mutvaa Saappi!

Ei niitä taida olla.
Liian pienet markkinat lähteä kilpailemaan vanhojen automaiden kanssa, ei pärjännyt Detroittikaan.
Uudenkaupungin tehdas on pieni ja sinne sopii hyvin merkin/mallin lisävalmistus kuten Saabin ja Talbotin mallit, niitä tehtiin myös muualla, Petrooli taisi olla ihan omaa suunnittelua ei juuri kehuja ansaitse. Oma lukunsa oli nämä Saksaan valmistetut Euro Samarat, jotka aikansa olivat siellä jossain satamassa ja rahdattiin takaisin Suomeen. Rinta-Jouppi niitä sitten täällä myi.
Tehdas sopii mainiosti jonkun erikoismallin valmistukseen, minkä myyntimäärät ovat rajallisia, kuten tämä Fisker Karma oli. Kunnianhimoiset tavoitteet oli autolle asetettu, vaan kävi kuin kävi. Ensin teki akku valmistaja konkurssin, samanaikaisesti autoja alkoi syttymään sähkövikojen johdosta palamaan, omia aikojaan pysäköitynä ollessa, mm jossakin myrskyalueella oli 7 kpl. syttynyt palamaan kun merivesi oli päässyt sisätiloihin, vikoja on selitelty liian kiireisellä suunnittelu- ja testausaikatauluilla (3v). Kalliiksi tuli ainakin jenkeille, tiedä siten ugin osalta.
<Ma>
Käyttäjän avatar
MaAl
Special Kunniajäsen
Special Kunniajäsen
 
Viestit: 2767
Liittynyt: To Loka 26, 2006 09:10

Re: Uutta tulta Uudenkaupungin autotehtaalle.

ViestiKirjoittaja japeri päivämäärä La Heinä 20, 2013 23:05

Vähä asija ohitte: Tos Kyläsaares Puutarhatiäl Halvaantu ukkosest V-70 Volvo ja siit Volvo naapurist pamahti turvatyynyt autost samal, ko kokokarult hajos melkee kaikki Elektroniikka. Ninko multaki tiatokone ja moreeni. Salama Löi! :!:
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
Käyttäjän avatar
japeri
Galaktinen Vapaajäsen
Galaktinen Vapaajäsen
 
Viestit: 10972
Liittynyt: Su Elo 01, 2010 23:48
Paikkakunta: Kyläsaaren synkät perämettät.

Re: Uutta tulta Uudenkaupungin autotehtaalle.

ViestiKirjoittaja MaAl päivämäärä To Maalis 13, 2014 20:20

MaAl kirjoitti:Se on sitten tämä tuli ollutta ja mennyttä.
Fisker Karma, nelipaikkainen, pituus 4,970 m, leveys 1,984 m, korkeus 1,310 m, paino 2400 kg, huippunopeus 201 km/t, teho 2x150 kW + 260 hv. (2xsähkömoottori, 2,0 l polttomoottori, kulutus 2,4 l/100 km. Hinta 130,000 euroa. Kuva aloitusviestissä.

Uudessakaupungissa ehdittiin valmistaa vain noin 2500 Fisker Karmaa. Pieni valmistusmäärä painoi Fisker Automotiven pahasti pakkaselle. Tappiota kertyi yli 400.000 euroa yhtä auto kohden.

Ensimmäisen auton osti tai sai näyttelijä Leonardo di Caprio. Enakkotilaajien joukossa oli USA:n ent. varapresidentti Al Gore, ex-puolustusministeri Colin Powell ja Tanskan kruununprinssi Frederik.
Suomeen on myyty kolme, Teemu Selänne vastaanotti tuliterän Fisker Karmansa Helsingissä hotelli Kämpin edustalla lokakuussa 2011.

Valmet Automotive oli alusta lähtien kolme vuotta kestäneessä suunnittelussa ja testauksissa.
Jotain suurta U:gissa, noin vuosi sitä valmistettiin, olisi suonut jatkuvan.
(tiedot osittain Seura 29/2013).

Konkurssipesän osti Kiinalainen Wanxiang -niminen autonosia valmistava yritys, joka on uudelleen aloittelemassa Fisker Karman valmistusta. Ugin tehtaalta kommentoidaan varovasti, että yhteyksiä on ollut ja heillä on faselitet valmiina tuotannon aloittamiseksi. Tarkoittanee valmiita tarkoitukseen käytettyjä purkamattomia linjoja?
Avattu nettisivu: Thenewfisker.com
<Ma>
Käyttäjän avatar
MaAl
Special Kunniajäsen
Special Kunniajäsen
 
Viestit: 2767
Liittynyt: To Loka 26, 2006 09:10

Re: Uutta tulta Uudenkaupungin autotehtaalle.

ViestiKirjoittaja rannan asukas päivämäärä Pe Maalis 14, 2014 06:43

Tietääkseni siellä on edelleen laitteet joilla 100%:sti alumiininen kori saadaan kasatuksi. Investoinnit olivat aika mittavat, kun tuotanto aloitettiin. Ei niitä aivan heti pureta, koska ne eivät suuremmin häiritse "peltiautojen" tuotantoa.
RA
Käyttäjän avatar
rannan asukas
Special Galaktinen Kunniajäsen
Special Galaktinen Kunniajäsen
 
Viestit: 5343
Liittynyt: To Kesä 16, 2005 06:57
Paikkakunta: Porin rannikko

Re: Uutta tulta Uudenkaupungin autotehtaalle.

ViestiKirjoittaja japeri päivämäärä Ma Syys 08, 2014 22:18

Tehräänks Uureskaupunkis jo jottai autoi?
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
Käyttäjän avatar
japeri
Galaktinen Vapaajäsen
Galaktinen Vapaajäsen
 
Viestit: 10972
Liittynyt: Su Elo 01, 2010 23:48
Paikkakunta: Kyläsaaren synkät perämettät.

Re: Uutta tulta Uudenkaupungin autotehtaalle.

ViestiKirjoittaja rannan asukas päivämäärä Ti Syys 09, 2014 05:57

japeri kirjoitti:Tehräänks Uureskaupunkis jo jottai autoi?

Kuulemma uut "mate in Vinland" A-sarja Mersuu pukkaa linjalt ulos ja Veho myy niit tarjouksel, vähä ninku Juhla Mokkaa Sitimarketis...
RA
Käyttäjän avatar
rannan asukas
Special Galaktinen Kunniajäsen
Special Galaktinen Kunniajäsen
 
Viestit: 5343
Liittynyt: To Kesä 16, 2005 06:57
Paikkakunta: Porin rannikko

Seuraava

Paluu Moottoriajoneuvot ja liikenne

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa