Parit autoasiat

Keskustelua autoista, moottoripyöristä, mopoista, ajoneuvojen korjauksesta ja kunnostuksesta, Porilaisesta liikennekulttuurista...

Valvojat: jhvisto, Botti1, Valvojat

Parit autoasiat

ViestiKirjoittaja lounaistuuletar päivämäärä Ma Touko 04, 2009 20:34

Kannattaako moottorijarrutus enää nykyautoissa?
Mikä volttimäärä olisi oikea kun vaihtaa vitoselle?

Törmäsin näihin juttuihin muutaman kerran ja pisti hieman miettimään.
Mulla on tapana moottorijarruttaa hitaassa vauhdissa ennen risteystä, mutta se kuulemma on turhaa, tai peräti väärin tehty.

Vaihdan usein kolmoselta suoraan vitoselle vauhdin ollessa noin liki 80km/h ja kierrokset 4000 pintaan, jos yritän ehtiä alle häiritsemättä muuta liikennettä. Se kuulemma syö konetta. Mielipiteitä? :P
Aamun ajatus

Se on niin raskasta kun on pakko
ja niin helppoa kun haluaa
Käyttäjän avatar
lounaistuuletar
Special Vapaajäsen
Special Vapaajäsen
 
Viestit: 8416
Liittynyt: To Maalis 09, 2006 06:59
Paikkakunta: Pori / laitakaupunki

Re: Parit autoasiat

ViestiKirjoittaja raato päivämäärä Ma Touko 04, 2009 21:03

1. Kannattaako moottorijarrutus enää nykyautoissa?
2. Mikä volttimäärä olisi oikea kun vaihtaa vitoselle?

1. Ei kannata, nykyautoissa on automaattivaihteisto.
2. Ehdottomasti 12 V.
- Outo jätkä, mutta tulipahan tehtyä -
- Aina oon kerinny, vaikken oo kiirutta pitäny -
- Sääliä saa ilmaiseksi, mutta kateus pitää ansaita -
Käyttäjän avatar
raato
V.I.P.
V.I.P.
 
Viestit: 13944
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 12:13
Paikkakunta: Kingston Town

Re: Parit autoasiat

ViestiKirjoittaja lounaistuuletar päivämäärä Ma Touko 04, 2009 21:10

1. Erittäin tyhjentävä vastaus sitikoille
2. Ok :mrgreen:
Aamun ajatus

Se on niin raskasta kun on pakko
ja niin helppoa kun haluaa
Käyttäjän avatar
lounaistuuletar
Special Vapaajäsen
Special Vapaajäsen
 
Viestit: 8416
Liittynyt: To Maalis 09, 2006 06:59
Paikkakunta: Pori / laitakaupunki

Re: Parit autoasiat

ViestiKirjoittaja tuomas päivämäärä Ma Touko 04, 2009 21:40

Syö konetta? Volttimäärä? Automaatit nostavat kulutusta, moottorijarrutus pienentää sitä... :wink:
Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it.
Käyttäjän avatar
tuomas
Vapaajäsen
Vapaajäsen
 
Viestit: 7167
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 13:30

Re: Parit autoasiat

ViestiKirjoittaja opaste päivämäärä Ma Touko 04, 2009 21:59

DSG on päivän sana.
oooo nice!!
Käyttäjän avatar
opaste
Galaktinen V.I.P.
Galaktinen V.I.P.
 
Viestit: 16846
Liittynyt: Ti Marras 29, 2005 19:04
Paikkakunta: Säkylän torin lieppeet.

Re: Parit autoasiat

ViestiKirjoittaja opaste päivämäärä Ma Touko 04, 2009 22:00

Niin fiiatti ostaa ny sitte ooppelin. :mrgreen:
oooo nice!!
Käyttäjän avatar
opaste
Galaktinen V.I.P.
Galaktinen V.I.P.
 
Viestit: 16846
Liittynyt: Ti Marras 29, 2005 19:04
Paikkakunta: Säkylän torin lieppeet.

Re: Parit autoasiat

ViestiKirjoittaja raato päivämäärä Ma Touko 04, 2009 22:02

Vähän sama kuin Lada ostaisi Mossen.
- Outo jätkä, mutta tulipahan tehtyä -
- Aina oon kerinny, vaikken oo kiirutta pitäny -
- Sääliä saa ilmaiseksi, mutta kateus pitää ansaita -
Käyttäjän avatar
raato
V.I.P.
V.I.P.
 
Viestit: 13944
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 12:13
Paikkakunta: Kingston Town

Re: Parit autoasiat

ViestiKirjoittaja opaste päivämäärä Ma Touko 04, 2009 22:03

raato kirjoitti:Vähän sama kuin Lada ostaisi Mossen.

Pelastit päiväni. :repeää
oooo nice!!
Käyttäjän avatar
opaste
Galaktinen V.I.P.
Galaktinen V.I.P.
 
Viestit: 16846
Liittynyt: Ti Marras 29, 2005 19:04
Paikkakunta: Säkylän torin lieppeet.

Re: Parit autoasiat

ViestiKirjoittaja Rosstheboss päivämäärä Ma Touko 04, 2009 22:04

4000 "voltin" kierrokset eivät rasita moottoria yhtään sen enempää kolmosella, kuin esim ykkösellä... Joten voit siis vaihtaa myös kolmoselta viitoselle.

Moottorijarrutus kannattaa, sillä se katkaisee bensiininsyötön koneeseen...

PS esit... Niin, ja päivän sana on Toyotan nyky-nyky-MultiMode vaihteisto :mrgreen:
Rosstheboss is playing Call Of Duty: Modern Warfare 2
Käyttäjän avatar
Rosstheboss
Special Kunniajäsen
Special Kunniajäsen
 
Viestit: 2094
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 21:33
Paikkakunta: Pori (Läntinen)

Re: Parit autoasiat

ViestiKirjoittaja raato päivämäärä Ma Touko 04, 2009 22:06

Rosstheboss kirjoitti:Moottorijarrutus kannattaa, sillä se katkaisee bensiininsyötön koneeseen...:

Riippuu vekottimesta.
- Outo jätkä, mutta tulipahan tehtyä -
- Aina oon kerinny, vaikken oo kiirutta pitäny -
- Sääliä saa ilmaiseksi, mutta kateus pitää ansaita -
Käyttäjän avatar
raato
V.I.P.
V.I.P.
 
Viestit: 13944
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 12:13
Paikkakunta: Kingston Town

Re: Parit autoasiat

ViestiKirjoittaja FBT-Nalle päivämäärä Ma Touko 04, 2009 23:11

raato kirjoitti:
Rosstheboss kirjoitti:Moottorijarrutus kannattaa, sillä se katkaisee bensiininsyötön koneeseen...:

Riippuu vekottimesta.


Totta. Sitikat ovat polkuautoja, joten ei ole bensansyöttöä, jota katkaista.
In the end we're all just chalk lines on the concrete - Drawn only to be washed away
Käyttäjän avatar
FBT-Nalle
Galaktinen Kunniajäsen
Galaktinen Kunniajäsen
 
Viestit: 4038
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 21:31
Paikkakunta: Pori

Re: Parit autoasiat

ViestiKirjoittaja raato päivämäärä Ma Touko 04, 2009 23:14

Varsinkaan riisseliautoissa. Niissä bensansyöttö on koko ajan poikki.
- Outo jätkä, mutta tulipahan tehtyä -
- Aina oon kerinny, vaikken oo kiirutta pitäny -
- Sääliä saa ilmaiseksi, mutta kateus pitää ansaita -
Käyttäjän avatar
raato
V.I.P.
V.I.P.
 
Viestit: 13944
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 12:13
Paikkakunta: Kingston Town

Re: Parit autoasiat

ViestiKirjoittaja opaste päivämäärä Ti Touko 05, 2009 05:46

raato kirjoitti:Varsinkaan riisseliautoissa. Niissä bensansyöttö on koko ajan poikki.

Aivan niin, se on kummaa kun aina riisselit pakataan unohtamaan.
oooo nice!!
Käyttäjän avatar
opaste
Galaktinen V.I.P.
Galaktinen V.I.P.
 
Viestit: 16846
Liittynyt: Ti Marras 29, 2005 19:04
Paikkakunta: Säkylän torin lieppeet.

Re: Parit autoasiat

ViestiKirjoittaja Vääräkoski päivämäärä Ti Touko 05, 2009 06:59

- Moottorijarrutus säästää jarrupaloja.
- Volttimäärällä ei ole merkitystä vaihtamisen suhteen mutta tuo kolmoselta suoraan vitoselle vaihtaminen sopii joihinkin tilanteisiin hyvinkin.
Käyttäjän avatar
Vääräkoski
Galaktinen Kunniajäsen
Galaktinen Kunniajäsen
 
Viestit: 4336
Liittynyt: Ti Huhti 17, 2007 09:07
Paikkakunta: Joen pohjoispuoli

Re: Parit autoasiat

ViestiKirjoittaja tomski päivämäärä Ti Touko 05, 2009 07:01

Kannattaako niitä autoja nyt koko ajan vaihdella? Vai mistä tässä oikein puhutaan?
PPPPPP, eli
Porin Perämetsien Peräkamaripoikien Politbyroon Propagandakomission Pääsihteeri
Käyttäjän avatar
tomski
V.I.P.
V.I.P.
 
Viestit: 13062
Liittynyt: Ti Marras 29, 2005 10:59

Re: Parit autoasiat

ViestiKirjoittaja Vääräkoski päivämäärä Ti Touko 05, 2009 07:04

tomski kirjoitti:Kannattaako niitä autoja nyt koko ajan vaihdella? Vai mistä tässä oikein puhutaan?

Eihän tuosta oikein muuten selviä, varsinkin jos kyseessä on vaihtoauto!
Käyttäjän avatar
Vääräkoski
Galaktinen Kunniajäsen
Galaktinen Kunniajäsen
 
Viestit: 4336
Liittynyt: Ti Huhti 17, 2007 09:07
Paikkakunta: Joen pohjoispuoli

Re: Parit autoasiat

ViestiKirjoittaja lounaistuuletar päivämäärä Ti Touko 05, 2009 07:20

Eräs asiantuntija sanoi minulle, että kolmoselta vitoselle on huono tyyli. Pitäsisi käyttää nelosta myös.
Mutta minähän käytän, sillä yleensä lähden ohittamaan nelosella :mrgreen:
Aamun ajatus

Se on niin raskasta kun on pakko
ja niin helppoa kun haluaa
Käyttäjän avatar
lounaistuuletar
Special Vapaajäsen
Special Vapaajäsen
 
Viestit: 8416
Liittynyt: To Maalis 09, 2006 06:59
Paikkakunta: Pori / laitakaupunki

Re: Parit autoasiat

ViestiKirjoittaja Vääräkoski päivämäärä Ti Touko 05, 2009 07:28

lounaistuuletar kirjoitti:Eräs asiantuntija sanoi minulle, että kolmoselta vitoselle on huono tyyli. Pitäsisi käyttää nelosta myös.

Asiantuntija voi sanoa mitä vaan mutta mitkä ovat perustelut väittämälle?
Käyttäjän avatar
Vääräkoski
Galaktinen Kunniajäsen
Galaktinen Kunniajäsen
 
Viestit: 4336
Liittynyt: Ti Huhti 17, 2007 09:07
Paikkakunta: Joen pohjoispuoli

Re: Parit autoasiat

ViestiKirjoittaja lounaistuuletar päivämäärä Ti Touko 05, 2009 07:57

Tyypillinen miehen vastaus: nelosvaihdetta ei olisi, jos sitä ei tarvittais :o
Aamun ajatus

Se on niin raskasta kun on pakko
ja niin helppoa kun haluaa
Käyttäjän avatar
lounaistuuletar
Special Vapaajäsen
Special Vapaajäsen
 
Viestit: 8416
Liittynyt: To Maalis 09, 2006 06:59
Paikkakunta: Pori / laitakaupunki

Re: Parit autoasiat

ViestiKirjoittaja tuohitorvi päivämäärä Ti Touko 05, 2009 15:18

lounaistuuletar kirjoitti:Kannattaako moottorijarrutus enää nykyautoissa?
Mikä volttimäärä olisi oikea kun vaihtaa vitoselle?

Törmäsin näihin juttuihin muutaman kerran ja pisti hieman miettimään.
Mulla on tapana moottorijarruttaa hitaassa vauhdissa ennen risteystä, mutta se kuulemma on turhaa, tai peräti väärin tehty.

Vaihdan usein kolmoselta suoraan vitoselle vauhdin ollessa noin liki 80km/h ja kierrokset 4000 pintaan, jos yritän ehtiä alle häiritsemättä muuta liikennettä. Se kuulemma syö konetta. Mielipiteitä? :P



No se vaihtaminen riippuu maximi kierroksista. Meinaan jos maximit on jossa 3000 luokkaa niin 4000 on pikkasen liian korkea.Ja jos ajelet ferrarilla tai muilla kierroskoneilla niin se 4000 saattaa olla melkeinpä tyhjäkäyntialueella.

Toisaalta taas jo löytyy papua eli vääntöä niin yksikin vaihde teoriassa riittää näille nopeusalueille.
Tai jos on vanha jenkki missä ei ole kuin kolme vaihdetta eteenpäin, silloin ei kannata vaihtaa edes neloselle.

Voltimäärä taas riippuu lähdöstä tai ohjastajasta käsittääkseni. Vai riippuuko se pollesta ?

Moottorihan jarruttaa jos ei paina kaasua.(pois lukien SAAB ;n vapaakytkin kun siinä autossa moottori jarruttaa kaasua painettaessakin)

Mutta jos ei aja automaattivaihteistolla niin kannattaa käyttää kaksoispoljentaa kun vaihtaa , erityisesti alaspäin vaihdettaessa.Nykyään on kuulemma jotain synkroonirattaita ettei sitä kuulemma tarvitsisi tehdä. Mutta se on vaan äijien hörinöitä.
Ei ne kummiskaan mistään mitään tiedä, luulevat vaan.
On raskasta olla useinmiten aina oikeassa.
Mää olen syntynyt tälläseksi.
Mikä on sinun puolustuksesi?
Käyttäjän avatar
tuohitorvi
Kunniajäsen
Kunniajäsen
 
Viestit: 1201
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 16:09

Re: Parit autoasiat

ViestiKirjoittaja MaAl päivämäärä La Touko 09, 2009 14:21

lounaistuuletar kirjoitti:Kannattaako moottorijarrutus enää nykyautoissa?
Mikä volttimäärä olisi oikea kun vaihtaa vitoselle?

Törmäsin näihin juttuihin muutaman kerran ja pisti hieman miettimään.
Mulla on tapana moottorijarruttaa hitaassa vauhdissa ennen risteystä, mutta se kuulemma on turhaa, tai peräti väärin tehty.

Vaihdan usein kolmoselta suoraan vitoselle vauhdin ollessa noin liki 80km/h ja kierrokset 4000 pintaan, jos yritän ehtiä alle häiritsemättä muuta liikennettä. Se kuulemma syö konetta. Mielipiteitä? :P

Asialliseen kysymykseen pitää antaa asiallinen vastaus, eikä venkoilla jos jonkinlaisilla selitelmillä.
Mitä tulee moottorijarrutukseen on se erittäin suositeltavaa kun nopeutta pitää laskea niin hitaassa kuin nopeassakin vauhdissa. Toimenpide ei rasita vaan säästää autoa, kuin myös omistajaa.

Sitten tuo vaihtaminen:
Vaihteisto muodostuu eri kokoisista hammasrattaista ja kolmesta akselista, akseleissa on näitä hammasrattaita ja vaihdekepin välityksellä niitä tönitään tiettyyn järjestykseen, josta muodostuu auton vauhti.
Karkeasti ajatellen henkilöautolla, kuten Opelilla, ei tarvitse käyttää kuin 4:ä vaihdetta. 1 - 3 - 5 ja peräytys. Noilla pärjää mainiosti. Vaihtaminen sujuu ilman vaurioita kun kierrokset on n. 4000 - 5000 rpm/min. Paitsi pakin kohdalla pitää kierrokset olla nollassa.
Eli 1. lähtö 4000 kierrosta, vaihto 3:lle 4000 kierrosta ja vaihto 5:lle.
Jos ei autossa ole kierroslukumittaria voi vaihtamisen tehdä kun kone pitää riittävän kovaa meteliä, silloin siellä on noin 4000 - 6000 kierrosta ja vaihtaminen sopii mainiosti.

Sitten korjaisin myös tuota käsitettä nykyautosta, että siinä muka olisi automaattivaihteisto. No onhan siinä mutta nykyautossa on myös manuaalivaihteistoja, joten tiedoksi, että automaattivaihteisto ei liity mitenkään nykyautoon, niitä on autoissa ollut jo ainakin 50 -luvulta alkaen, joten ei kannata masentua vaikka autossa ei olisi automaattivaihteistoa.

Niin ja sitten tuo volttimäärä, sitä ei pidä edes ajatella, se on aina oikea eli 6, 12 tai 24 riippuen autosta.

Käsittääkseni paras tapa toimia on käyttää moottorijarrutusta kun se sopivasti osuu kohdalle.
Ei niitä vaihteitakaan kannata säästellä, vaan käyttää kaikkia keppiin merkityssä järjestyksessä.
<Ma>
Käyttäjän avatar
MaAl
Special Kunniajäsen
Special Kunniajäsen
 
Viestit: 2776
Liittynyt: To Loka 26, 2006 09:10

Re: Parit autoasiat

ViestiKirjoittaja lounaistuuletar päivämäärä La Touko 09, 2009 14:38

Mun kepin järjestys on 1 - 2 - 3 - 5 ja vain ohittaessa 4 8)
Jatkan ajoa siis kuten tähänkin asti.
(Toki aloin ajoani seuraamaan ja huomasin, että törkkään kytkimen aika herkästi pohjaan, vaikka voisin jatkaa ajoa samalla vaihteella, siis esim korttelien kulmissa.
Olen kahdesta autosta saanut kytkimen rikki, joten taitaa olla peiliin katsomisen paikka :oops: )
Aamun ajatus

Se on niin raskasta kun on pakko
ja niin helppoa kun haluaa
Käyttäjän avatar
lounaistuuletar
Special Vapaajäsen
Special Vapaajäsen
 
Viestit: 8416
Liittynyt: To Maalis 09, 2006 06:59
Paikkakunta: Pori / laitakaupunki

Re: Parit autoasiat

ViestiKirjoittaja Vääräkoski päivämäärä La Touko 09, 2009 15:11

lounaistuuletar kirjoitti:Mun kepin järjestys on 1 - 2 - 3 - 5 ja vain ohittaessa 4 8)
Jatkan ajoa siis kuten tähänkin asti.

Tuo on hyvä tapa! Lisäksi tuota nelosta voi käyttää myös silloin kun jostakin muusta syystä haluaa kiihdyttää rivakasti tai kun on suuria mäkiä.
Käyttäjän avatar
Vääräkoski
Galaktinen Kunniajäsen
Galaktinen Kunniajäsen
 
Viestit: 4336
Liittynyt: Ti Huhti 17, 2007 09:07
Paikkakunta: Joen pohjoispuoli

Re: Parit autoasiat

ViestiKirjoittaja tomski päivämäärä La Touko 09, 2009 16:41

Voisiko joku selittää että mistä tässä oikein on kysymys?
PPPPPP, eli
Porin Perämetsien Peräkamaripoikien Politbyroon Propagandakomission Pääsihteeri
Käyttäjän avatar
tomski
V.I.P.
V.I.P.
 
Viestit: 13062
Liittynyt: Ti Marras 29, 2005 10:59

Re: Parit autoasiat

ViestiKirjoittaja opaste päivämäärä La Touko 09, 2009 16:58

tomski kirjoitti:Voisiko joku selittää että mistä tässä oikein on kysymys?

Ei mistään tärkeästä kuitenkaan....
oooo nice!!
Käyttäjän avatar
opaste
Galaktinen V.I.P.
Galaktinen V.I.P.
 
Viestit: 16846
Liittynyt: Ti Marras 29, 2005 19:04
Paikkakunta: Säkylän torin lieppeet.

Re: Parit autoasiat

ViestiKirjoittaja W-line päivämäärä La Touko 09, 2009 20:30

tomski kirjoitti:Voisiko joku selittää että mistä tässä oikein on kysymys?

Onko Peugeot 407 SW Bi-turbo Sport 2.7 V6 hyvä peli. Meinaan ostaa semmosen.
Tee ekoteko. Älä lisäänny.
Nyt on hyvä aika aloittaa laihdutuskuuri. Niin kuin aina.
W-line
Vapaajäsen
Vapaajäsen
 
Viestit: 7656
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2008 13:01

Re: Parit autoasiat

ViestiKirjoittaja tomski päivämäärä La Touko 09, 2009 20:44

W-line kirjoitti:
tomski kirjoitti:Voisiko joku selittää että mistä tässä oikein on kysymys?

Onko Peugeot 407 SW Bi-turbo Sport 2.7 V6 hyvä peli. Meinaan ostaa semmosen.

Mikä se on? Joku nintendo tms. elektroniikkapeli,vai?
PPPPPP, eli
Porin Perämetsien Peräkamaripoikien Politbyroon Propagandakomission Pääsihteeri
Käyttäjän avatar
tomski
V.I.P.
V.I.P.
 
Viestit: 13062
Liittynyt: Ti Marras 29, 2005 10:59

Re: Parit autoasiat

ViestiKirjoittaja raato päivämäärä La Touko 09, 2009 21:04

Ainoa mitä tuosta ymmärsin, on Bi.
- Outo jätkä, mutta tulipahan tehtyä -
- Aina oon kerinny, vaikken oo kiirutta pitäny -
- Sääliä saa ilmaiseksi, mutta kateus pitää ansaita -
Käyttäjän avatar
raato
V.I.P.
V.I.P.
 
Viestit: 13944
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 12:13
Paikkakunta: Kingston Town

Re: Parit autoasiat

ViestiKirjoittaja Jiihoo päivämäärä La Touko 09, 2009 21:08

raato kirjoitti:Ainoa mitä tuosta ymmärsin, on Bi.

Onko tämä sellainen malli joka sitten tykkää molemmista?
Hupsutellaanko?
Käyttäjän avatar
Jiihoo
Kunniajäsen
Kunniajäsen
 
Viestit: 1980
Liittynyt: Ma Loka 17, 2005 14:56
Paikkakunta: Tossun alla

Re: Parit autoasiat

ViestiKirjoittaja raato päivämäärä La Touko 09, 2009 21:11

Naisten ja miesten ajettava ja päin vastoin.
Ei siitä Pökötistä sitten ole heteromallia?
- Outo jätkä, mutta tulipahan tehtyä -
- Aina oon kerinny, vaikken oo kiirutta pitäny -
- Sääliä saa ilmaiseksi, mutta kateus pitää ansaita -
Käyttäjän avatar
raato
V.I.P.
V.I.P.
 
Viestit: 13944
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 12:13
Paikkakunta: Kingston Town

Seuraava

Paluu Moottoriajoneuvot ja liikenne

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa