Kirjurin lautta

Porin historiaa käsittelevä keskustelualue.

Valvojat: jhvisto, Botti1, Valvojat

Kirjurin lautta

ViestiKirjoittaja Bruce Wayne päivämäärä Ti Elo 22, 2006 22:11

Muistaakseni tämän lauttayhteyden historiaa on käsitelty täälläkin jossain yhteyksissä. Koska en löytänyt hakemalla viittauksia, tälläsin pystyyn uuden topicin, joka tarkkailee lossiyhteyden alkuvaiheita.

Kirjurin lautan neitsytmatka suoritettiin 10. heinäkuuta 1933. Lautturi Taavi Koskinen oli jo edellisenä vuonna anonut lupaa yleisökuljetuksia varten, mutta vasta mainittuna vuonna se hänelle myönnettiin. Kevät-talvella ´33 Koskinen suunnitteli ja rakensi 30 tonnin vetoisen lautan, joka aluksi toimi polttomoottorilla aina vuoteen 1940 saakka, jolloin polttoainepulan vuoksi lautta muutettiin sähkökäyttöiseksi. Lautta ottikin käyttövoimansa Porin voimaverkosta. Omaksi ilokseen Koskinen oli rakentanut lauttaansa myös radiovastaanottimen.

Lähde: UA

Lossiyhteyden elinkaarta ja sen päättymistä voinemmekin tarkastella täällä myöhemmin.? Jos alkuperäinen (?) topic löytyy, tällättäköön tämä horina sen jatkoksi.
Bruce Wayne
Universaalinen
Universaalinen
 
Viestit: 612
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 23:20

ViestiKirjoittaja tiinas päivämäärä Ti Elo 22, 2006 22:17

http://www.porilaiset.com/foorumi/viewt ... ossi#44419
Tuossa ketjussa käsiteltiin Taavi siltaa ja ohimennen myös lossia.

Tämä on hyvä lisä Porin historiaan ja mielellään "kuulisin" asiasta lisää.
tiinas
 

ViestiKirjoittaja Bruce Wayne päivämäärä Ti Elo 22, 2006 22:31

Gabbas, gabbas, hey!. Tuollahan losseista olikin mainiota ja perinpohjaista turinaa.
Bruce Wayne
Universaalinen
Universaalinen
 
Viestit: 612
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 23:20

ViestiKirjoittaja mikälie päivämäärä Ke Elo 23, 2006 13:19

50-luvun lopulla (aivan 60-luvun alussa) kävimme luokan kanssa Kirjurissa soutuvenekyydillä. Vanhat (?) miehet pitkissä veneissä kuljettivat matkustajia nykyisen Taavi-sillan paikalla. Siitä betoniportaitten alapäästä lähtivät...
mikälie
Uusi käyttäjä
Uusi käyttäjä
 
Viestit: 10
Liittynyt: To Heinä 27, 2006 16:26

ViestiKirjoittaja Agentti 013 päivämäärä Ke Elo 23, 2006 13:21

Oliko soutumaksu 20 tai penniä tai 50/silloista markkaa?
Pidentyköön varjoni!
Käyttäjän avatar
Agentti 013
Über Galaktinen Kunniajäsen
Über Galaktinen Kunniajäsen
 
Viestit: 6134
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 10:34
Paikkakunta: Pori

ViestiKirjoittaja mikälie päivämäärä Ke Elo 23, 2006 13:30

Epämääräisen muistikuvan mukaan lapset olisivat maksaneet 20 tai 25 penniä ja aikuiset 50. Varmaa tuo ei todellakaan ole. Olin niin pieni silloin...

korj: siis markkaa (silloinen raha)
mikälie
Uusi käyttäjä
Uusi käyttäjä
 
Viestit: 10
Liittynyt: To Heinä 27, 2006 16:26

ViestiKirjoittaja tiinas päivämäärä Ke Elo 23, 2006 14:17

Rahanarvokertoimen mukaan 1,61 € eli aika kalliilta kuullostaa tuosta matkasta.
tiinas
 

ViestiKirjoittaja mikälie päivämäärä Ke Elo 23, 2006 14:20

Vanhassa päiväkirjassani merkintä kesäkuulta 1966: "Kirjuriin uusi lautta jossa bussin penkit."
Todennäköisesti lossi kuitenkin, ketjuhan siinä muistaakseni meni veden alla rannalta toiselle...
mikälie
Uusi käyttäjä
Uusi käyttäjä
 
Viestit: 10
Liittynyt: To Heinä 27, 2006 16:26

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ke Elo 23, 2006 14:30

mikälie kirjoitti:Vanhassa päiväkirjassani merkintä kesäkuulta 1966: "Kirjuriin uusi lautta jossa bussin penkit."
Todennäköisesti lossi kuitenkin, ketjuhan siinä muistaakseni meni veden alla rannalta toiselle...

Tämä lotja, jossa oli bussin penkit, oli moottoroitu laite, eikä "ketjuvetoinen". Siinä kuljettaja istui perässä, ja ohjaili venettä eestaas joen poikki 8) (Siis minun muistini mukaan)
Vieras
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ke Elo 23, 2006 14:33

mikälie kirjoitti:Vanhassa päiväkirjassani merkintä kesäkuulta 1966: "Kirjuriin uusi lautta jossa bussin penkit."
Todennäköisesti lossi kuitenkin, ketjuhan siinä muistaakseni meni veden alla rannalta toiselle...

Tarkoittanet sitä kaupungin huoltovenettä johon asennettiin bussinpenkit. Siinä oli iso sisäperämoottori ja toimi muistaakseni aika kauankin Taavin lauttan jälkeen. Myöhemmin, varmaan vielä nykyisinkin, sama vehje toimii kaupungin huoltoveneenä jossa on keulaan asennttu paalujuntta laituripaaluja varten. Ja ohjauspyörän keskiössä luki SISU.
Vieras
 

ViestiKirjoittaja mikälie päivämäärä Ke Elo 23, 2006 14:38

Todennäköisesti olet oikeassa. Tuota en muista.
Muistan vain, että jossain vaiheessa ihmettelin sitä kettinkiä ja sen toimintaa...
mikälie
Uusi käyttäjä
Uusi käyttäjä
 
Viestit: 10
Liittynyt: To Heinä 27, 2006 16:26

ViestiKirjoittaja Ex-Pori päivämäärä Pe Syys 07, 2007 03:01

Mä muistan joskus 70- luvulla, kun mentiin serkkujen "mökille" hanhiluotoon lossilla, siitä museon kohdalta yli kirvatsiin.
Käyttäjän avatar
Ex-Pori
Uusi käyttäjä
Uusi käyttäjä
 
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 02:40
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja opaste päivämäärä Pe Syys 07, 2007 06:56

Ex-Pori kirjoitti:Mä muistan joskus 70- luvulla, kun mentiin serkkujen "mökille" hanhiluotoon lossilla, siitä museon kohdalta yli kirvatsiin.
Toinen lossi oli siihen maailman aikaan Hätilässä.
oooo nice!!
Käyttäjän avatar
opaste
Galaktinen V.I.P.
Galaktinen V.I.P.
 
Viestit: 16846
Liittynyt: Ti Marras 29, 2005 19:04
Paikkakunta: Säkylän torin lieppeet.

Re: Kirjurin lautta

ViestiKirjoittaja tomski päivämäärä Su Huhti 19, 2009 19:44

Se Kirjuriin kulkenut Taavin lossi on yhä satamarakennuksen käytössä laiturien paalutuskoneeksi muutettuna.
Niin kertoili ystävällinen kyseisen koneen käyttäjä viime kesänä ,kun kyseisen paalutuslaitteen alkuperää häneltä kyselin.
PPPPPP, eli
Porin Perämetsien Peräkamaripoikien Politbyroon Propagandakomission Pääsihteeri
Käyttäjän avatar
tomski
V.I.P.
V.I.P.
 
Viestit: 13040
Liittynyt: Ti Marras 29, 2005 10:59

Re:

ViestiKirjoittaja W-line päivämäärä Su Huhti 19, 2009 19:53

opaste kirjoitti:
Ex-Pori kirjoitti:Mä muistan joskus 70- luvulla, kun mentiin serkkujen "mökille" hanhiluotoon lossilla, siitä museon kohdalta yli kirvatsiin.
Toinen lossi oli siihen maailman aikaan Hätilässä.


Niitä lauttoja oli vielä 50-luvulla 3. Hätilässä, Annankadun pään kohdalla ja Kipinän sähkölossi Suomalaisen klubin kohdalla. Olen kulkenut niillä kaikilla.
Tee ekoteko. Älä lisäänny.
Nyt on hyvä aika aloittaa laihdutuskuuri. Niin kuin aina.
W-line
Vapaajäsen
Vapaajäsen
 
Viestit: 7632
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2008 13:01

Re: Kirjurin lautta

ViestiKirjoittaja jussi päivämäärä Su Huhti 19, 2009 19:59

Kyseinen paalutusvene ei ole entinen Taavin lautta vaan kaupungin lautan paikalle tekemä/teettämä vene
jussi
Ahkera käyttäjä
Ahkera käyttäjä
 
Viestit: 85
Liittynyt: To Tammi 17, 2008 22:03
Paikkakunta: Pori

Re: Kirjurin lautta

ViestiKirjoittaja W-line päivämäärä Su Huhti 19, 2009 20:09

jussi kirjoitti:Kyseinen paalutusvene ei ole entinen Taavin lautta vaan kaupungin lautan paikalle tekemä/teettämä vene

Siitä on tuossa vähän ylempänä kirjoitus. Se paatti varustetliin Ulasoorissa PKR:n varikolla. Nykyinen TPK.
Jussilan linja-auton raadosta pantiin penkit ja riuska sisäperämoottori joka kuljetti ja kuljettaa sitä vieläkin aika hyvin.
Tee ekoteko. Älä lisäänny.
Nyt on hyvä aika aloittaa laihdutuskuuri. Niin kuin aina.
W-line
Vapaajäsen
Vapaajäsen
 
Viestit: 7632
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2008 13:01

Re: Kirjurin lautta

ViestiKirjoittaja tomski päivämäärä Su Huhti 19, 2009 20:44

jussi kirjoitti:Kyseinen paalutusvene ei ole entinen Taavin lautta vaan kaupungin lautan paikalle tekemä/teettämä vene


OK. No niin, mitenkähän tämä asia nyt oikein mahtaa olla?
Kyseisen paalutuskoneen käyttäjän mukaan paalutuslaitteen alusta on entinen Taavin lossi, tosin raskaasti modifioituna nykykäyttöön tietenkin.
En väitä, en tiedä, ihmettelen vaan asian eri näkemyksiä. Ent.Taavin lossiksi paalutuskoneen alusta vaikuttaa kovin pieneltä.
PPPPPP, eli
Porin Perämetsien Peräkamaripoikien Politbyroon Propagandakomission Pääsihteeri
Käyttäjän avatar
tomski
V.I.P.
V.I.P.
 
Viestit: 13040
Liittynyt: Ti Marras 29, 2005 10:59

Re: Kirjurin lautta

ViestiKirjoittaja W-line päivämäärä Su Huhti 19, 2009 20:48

tomski kirjoitti:
jussi kirjoitti:Kyseinen paalutusvene ei ole entinen Taavin lautta vaan kaupungin lautan paikalle tekemä/teettämä vene


OK. No niin, mitenkähän tämä asia nyt oikein mahtaa olla?
Kyseisen paalutuskoneen käyttäjän mukaan paalutuslaitteen alusta on entinen Taavin lossi, tosin raskaasti modifioituna nykykäyttöön tietenkin.
En väitä, en tiedä, ihmettelen vaan asian eri näkemyksiä. Ent.Taavin lossiksi paalutuskoneen alusta vaikuttaa kovin pieneltä.


Voin vakuuttaa että kipinän lautan ja paalutusveneen välillä ei ole mitään yhteyttä. Vene seilasi jo joella kun lautta aloitti maatumistaan PKR:n varikon takapihalla.
Tee ekoteko. Älä lisäänny.
Nyt on hyvä aika aloittaa laihdutuskuuri. Niin kuin aina.
W-line
Vapaajäsen
Vapaajäsen
 
Viestit: 7632
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2008 13:01

Re: Kirjurin lautta

ViestiKirjoittaja tomski päivämäärä Su Huhti 19, 2009 21:36

Kiitos.
Paalutuskoneen silloinen käyttäjä lienee sitten itsekin väärässä käsityksessä.
PPPPPP, eli
Porin Perämetsien Peräkamaripoikien Politbyroon Propagandakomission Pääsihteeri
Käyttäjän avatar
tomski
V.I.P.
V.I.P.
 
Viestit: 13040
Liittynyt: Ti Marras 29, 2005 10:59


Paluu Porin historia

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa