Eteläranta

Porin historiaa käsittelevä keskustelualue.

Valvojat: jhvisto, Botti1, Valvojat

Re: Eteläranta

ViestiKirjoittaja japeri päivämäärä Ke Maalis 19, 2014 12:57

W-line kirjoitti:
MaAl kirjoitti:Tuo esittämäni näköispatsaista taitaa olla vähän kaukaa haettua ei silti on sitä vähemmilläkin ansioilla pystejä pystytetty. Jotenkin näitä kulttuurikaupunkimme maailman tietoisuuteen sysänneitä pitäisi huomioida. Miten olisi jos tähän rantamakasiinin kohdalle tehtävän nuottiviivastoaidan pari kolme tolpan väliä käytettäisiin Jazz-pioneerien nimien kirjailuun. Sopisi varmasti yleiskuvaan paremmin kuin patsaat.

Mutta vasta sitten kun päiväkodit, oppilaitokset, sairaalat ja hoitokodit on vaatimukset täyttävässä kunnossa. Kuitenkin ennen jäähallia ja konserttilaitoksia.

Nuottiviivastoaaita olisi minunkin mieleeni. Ja siihen sopivin välein sellaisia laserilla leikattuja silhuettihahmoja. Olisi ihan hyvä idea.
Toki vasta sitten kun minunkin vaippojeni määräraha riittäisi vaihtoon tarvittaessa, ei kerran vuorokaudessa.

Voi W-line hyvä, tulet kyl ilma vaippojaki toimee. Määki ole tullu jo mont vuat, se se vaa o asenne kysymys! Tommos-aiheine aita olis iha kohrallas. Taiteilijaks vaa joku metallimiäs ja kaikemaailma Hiltuskaset sais nual näppejäs. Tost näpinualennast jäis sit sitä Vaipparahhaa! Meinaa josniitny väkisi vaatii....Niit vaippoi!
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
Käyttäjän avatar
japeri
Galaktinen Vapaajäsen
Galaktinen Vapaajäsen
 
Viestit: 10972
Liittynyt: Su Elo 01, 2010 23:48
Paikkakunta: Kyläsaaren synkät perämettät.

Re: Eteläranta

ViestiKirjoittaja W-line päivämäärä Ke Maalis 19, 2014 13:56

japeri kirjoitti:
W-line kirjoitti:
MaAl kirjoitti:Tuo esittämäni näköispatsaista taitaa olla vähän kaukaa haettua ei silti on sitä vähemmilläkin ansioilla pystejä pystytetty. Jotenkin näitä kulttuurikaupunkimme maailman tietoisuuteen sysänneitä pitäisi huomioida. Miten olisi jos tähän rantamakasiinin kohdalle tehtävän nuottiviivastoaidan pari kolme tolpan väliä käytettäisiin Jazz-pioneerien nimien kirjailuun. Sopisi varmasti yleiskuvaan paremmin kuin patsaat.

Mutta vasta sitten kun päiväkodit, oppilaitokset, sairaalat ja hoitokodit on vaatimukset täyttävässä kunnossa. Kuitenkin ennen jäähallia ja konserttilaitoksia.

Nuottiviivastoaaita olisi minunkin mieleeni. Ja siihen sopivin välein sellaisia laserilla leikattuja silhuettihahmoja. Olisi ihan hyvä idea.
Toki vasta sitten kun minunkin vaippojeni määräraha riittäisi vaihtoon tarvittaessa, ei kerran vuorokaudessa.

Voi W-line hyvä, tulet kyl ilma vaippojaki toimee. Määki ole tullu jo mont vuat, se se vaa o asenne kysymys! Tommos-aiheine aita olis iha kohrallas. Taiteilijaks vaa joku metallimiäs ja kaikemaailma Hiltuskaset sais nual näppejäs. Tost näpinualennast jäis sit sitä Vaipparahhaa! Meinaa josniitny väkisi vaatii....Niit vaippoi!

No mää ole kyl kuullu et sää olet ratkassu onkelma naruil. Sirot vaa naruil lahkeet umpee ni ainaki kiintee pyssyy siäl.
Tee ekoteko. Älä lisäänny.
Nyt on hyvä aika aloittaa laihdutuskuuri. Niin kuin aina.
W-line
Vapaajäsen
Vapaajäsen
 
Viestit: 7668
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2008 13:01

Re: Eteläranta

ViestiKirjoittaja japeri päivämäärä Ke Maalis 19, 2014 19:28

Rullalankal mää hoisi nuarempan tua kummionkelmanki. Narul aisapää vaa suppuu ja sit hommii. Toimii kyläs ja kotonaki, yksinki ja kaksinki.
:D
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
Käyttäjän avatar
japeri
Galaktinen Vapaajäsen
Galaktinen Vapaajäsen
 
Viestit: 10972
Liittynyt: Su Elo 01, 2010 23:48
Paikkakunta: Kyläsaaren synkät perämettät.

Re: Eteläranta

ViestiKirjoittaja japeri päivämäärä Ke Heinä 23, 2014 22:59

Onks Eteläranna parkkiruurut lyäty valla poikottii. Ihmetteli ko kävi ostamas kätteisel jäätelöö (Rommirusina ja Mankomelooni, 2 pallo töttörö)?
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
Käyttäjän avatar
japeri
Galaktinen Vapaajäsen
Galaktinen Vapaajäsen
 
Viestit: 10972
Liittynyt: Su Elo 01, 2010 23:48
Paikkakunta: Kyläsaaren synkät perämettät.

Re: Eteläranta

ViestiKirjoittaja rannan asukas päivämäärä To Heinä 24, 2014 05:49

japeri kirjoitti:Onks Eteläranna parkkiruurut lyäty valla poikottii. Ihmetteli ko kävi ostamas kätteisel jäätelöö (Rommirusina ja Mankomelooni, 2 pallo töttörö)?
Ne pelkää kaupunkitalol, et ne ruurut ruuhkaantuu, ko viäl kesäsi tullaa kattoo joka pualelt maailmast sitä Laila Pullise valimotyät. Parkkiruutusuunnittelija miälest o tää pytinki suasitumpi ko jatsit! :shock: Eks tiä, sitä täyrellist porilaist tiatout..
RA
Käyttäjän avatar
rannan asukas
Special Galaktinen Kunniajäsen
Special Galaktinen Kunniajäsen
 
Viestit: 5343
Liittynyt: To Kesä 16, 2005 06:57
Paikkakunta: Porin rannikko

Re: Eteläranta

ViestiKirjoittaja japeri päivämäärä To Heinä 24, 2014 11:18

rannan asukas kirjoitti:
japeri kirjoitti:Onks Eteläranna parkkiruurut lyäty valla poikottii. Ihmetteli ko kävi ostamas kätteisel jäätelöö (Rommirusina ja Mankomelooni, 2 pallo töttörö)?
Ne pelkää kaupunkitalol, et ne ruurut ruuhkaantuu, ko viäl kesäsi tullaa kattoo joka pualelt maailmast sitä Laila Pullise valimotyät. Parkkiruutusuunnittelija miälest o tää pytinki suasitumpi ko jatsit! :shock: Eks tiä, sitä täyrellist porilaist tiatout..

Se Pysti o aika kauhee, tais Laila ol ottanu jottai, ko meni nua Vältisiivet suunnittelemaa, taik sit teki se kokopaska pirruuttas, Kukaha vähäpäine o tommose päättäny toho sillo ostaa. Luulis ettei henkilö kehtaa ennää naamaas näyttää. Punaset sorat Voiha...Voiva, noh,huhhu! Mää ajoi siihe jäätelokopi nurkal kiälletyl alueel ja löi Pyärätualikuvaklapu auto akkunaa ni ensit saa sakkoo, näyttävät vaa mul uure paika mist o lyhkäne matka kohteesee. Eilenki oli nii kuuma et parii askeleesee vaa piisas henki. Olis tarttenu ottaa "Rolle" mukkaa ko sekasns kulku onnistuu pikkuse piremmäl. Jojes vesi oli eile selvää ja klaarii, ninko Veslanterska pissa.
:cry:
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
Käyttäjän avatar
japeri
Galaktinen Vapaajäsen
Galaktinen Vapaajäsen
 
Viestit: 10972
Liittynyt: Su Elo 01, 2010 23:48
Paikkakunta: Kyläsaaren synkät perämettät.

Re: Eteläranta

ViestiKirjoittaja Laban Colt päivämäärä La Loka 11, 2014 12:23

Tällä sivustolla on käyty Porin Etelärannan radasta, huoltoasemasta ja muusta hyviä keskusteluja, mutta paikkaan niitä hieman, kun alue ja sen historia ovat todella tuttuja.
Porin Etelärannassa ollut rautatie kulki Porin vanhan aseman ja silloisen Hankkijan viljasiilojen ja SMK:n myllyn (nykyinen Karjarannan Shell) vierestä pitkin rantaa Museon ja Klubin ohi ja ohitti vanhan kiitolinja/ öljyvarastorakennuksen joen puolelta, josta haarautui Rosenlewin Aittaluodon tehtaille läpi kirkkopuiston kulkevaan rataan ja samasta haarasta joen rantaa Sillankorvan huoltamon lähelle, johon raide päättyi. Tämä rata ei jatkunut huoltoaseman taakse, eikä alittanut siltaa, sillä siinä oli valtavan suureen hopeapajuun saakka huoltoaseman tontti. Kävellen juuri ja juuri mahtui, mutta sillan alla piti hieman kiipeillä.
Polttoaine tuotiin huoltoasemalle sen alkuvuosina 1923 - lähtien junalla ja purettiin sen ajan valtaviin säiliöihin (20 kuutiota) suoraan vaunuista. Myöhemmin (esim. 1956) raide oli pisto- ja järjestelyraide.
Huoltoasema perustettiin Esso-Shell-merkin alle Lauri Konrad Lindroosin (s. 1894 Pori) toimesta vuonna 1923. Toiminimi muuttui vuosien varrella, mutta hän oli kaiken aikaa paikan sielu ja johtaja. Poikaa hänellä ei ollut, eikä mainittu Lehti pitänyt asemaa koskaan sen 55-vuotisen historian aikana. 1950-luvun puolivälissä Lauri Lindroos vaihtoi Oy Trustivapaa bensiini Ab-nimisen yhtiön lipun alle ja rakennutti uudet nykyaikaiset huoltohallit. Hän myi aseman öljy-yhtiölle 1964, kun maavuokrasopimus oli katkolla. Silloin sen dealeriksi tuli Pentti Ojanen, joka toimi paikalla 1970-luvun alkuun. Asema lopetettiin sopimuksen päättyessä 1977 ja suuret säiliöt kaivettiin maasta ylös.
Porin silta oli nostosilta ja oli käytössä vielä 1950-luvulla. Pätkä on lähellä Pohjoispäässä ollutta pientä harmaata käyttökoppia. Nostosillan alla oli (on vieläkin?) myös Porin suurin liikennemerkki, melkein sillan levyinen ajoneuvolla-ajo kielletty. Silti sattui vahinko (1956?), kun pikkuauto suistui ketjun läpi kovassa sumussa jokeen. Olin paikalla.
Lauri Lindroos osti ns. Paulingin kulman talon ja viereisen ns. Artekin talon 1919 ja perusti siihen veljensä ja erään muun kanssa Oy Kauppakomppania Ab-nimisen tukkuliikkeen. Eräs sen myyntiartikkeli oli Mobil Oilin öljymyynti koko Länsi-Suomeen. Nimi Paulingin kulma, juontaa kulmassa olleesta kahvipannumainoksesta ja saman yrityksen myyntipisteestä joskus 1950-1960-luvuilla.
Siirtomaatavaramyynnin jälkeen hän keskittyi autokorjaamotoimintaan huoltoaseman ja öljytukun rinnalla. 1928 Lauri Lindroos rakensi kulmatontin viereen (Etelärantakatu 2) nykyaikaisen 3-kerroksisen autokorjaamon, jossa autot nostettiin kerroksiin hisseillä. Alhaalla 8 ovea ja se oli samalla Suomen ensimmäinen pysäköintitalo! Myös autokauppaa ja vuorausta tehtiin.
Öljymyynti jatkui nykyisen Porin Jazz-cafen / Kiitolinjan rakennuksessa huoltamonmyynnin jälkeen 1964 ja päättyi lopulta Lindroosin kuolemaan 1970. Junarata poistettiin rannasta ja kirkkopuistosta ennen 1960-luvun puoltaväliä ja samalla korjattiin jokirannan lahonneet puulaiturit. Sitä pientä kioskia jokisillan pielessä piti karjalasta lähtöisin oleva Niilo Seljamo ja hänen sisarensa.
Pori oli tuolloin rauhallinen paikka, mutta kaikki liikenne Vaasaan ja Tampereelle kulki sillan yli ja toiseen suuntaan tietysti Raumalle, Turkuun ja Helsinkiin. Eli Eteläranta oli valtateiden varrella. Siksi siinä oli myös Porin ensimmäinen linja-autoasema ja hyvin pitkään taksiasema, eli rantapirssi.
Laban Colt
Käyttäjä
Käyttäjä
 
Viestit: 25
Liittynyt: La Loka 11, 2014 04:52

Re: Eteläranta

ViestiKirjoittaja japeri päivämäärä La Loka 11, 2014 14:41

Kui mullo semmone muistikuva, et rannast poistettii rata vast 1970 luvu alus Kiskokki mää muista autoillessani Ranna SMK myllykaut rantaapitki Toijojel, Varppurillani! Tua eteläranta oli tosi rauhalline paikka sillo ehtoisi ja öisi, ei siin paljoo liikennet ollu. Muista siit ko ehtoisi oltii autoil siin rannas Vehtaamas Flikkojekans Autoil, penkit kumos!
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
Käyttäjän avatar
japeri
Galaktinen Vapaajäsen
Galaktinen Vapaajäsen
 
Viestit: 10972
Liittynyt: Su Elo 01, 2010 23:48
Paikkakunta: Kyläsaaren synkät perämettät.

Re: Eteläranta

ViestiKirjoittaja Laban Colt päivämäärä Su Loka 12, 2014 15:24

Tosa tä sivusto valokuvasivul on hyvät kuva nostosillast (kuva 5/200) ja sit toine noist raiteist (kuva 4/200). toi viimine ol kyll otettu enne vuot 1954 ja siin näkkyy myöski kioski muoto. Ei o pyöree. Hienoi kuvvii!
Laban Colt
Käyttäjä
Käyttäjä
 
Viestit: 25
Liittynyt: La Loka 11, 2014 04:52

Re: Eteläranta

ViestiKirjoittaja jussi päivämäärä Su Loka 12, 2014 15:44

Viimeisin sillalta jokeenajo tapahtui marraskuun 11 päivänä 1950.
Kirkkopuiston raideyhteys purettiin lopullisesti 1962 ja satamaraide sekä pakkahuoneenraide 60-luvun lopulla silloin jäi vielä karjarannan ratapiha.
jussi
Ahkera käyttäjä
Ahkera käyttäjä
 
Viestit: 85
Liittynyt: To Tammi 17, 2008 22:03
Paikkakunta: Pori

Re: Eteläranta

ViestiKirjoittaja japeri päivämäärä Su Loka 12, 2014 16:56

Smk:n Mylly pihas oli viälä 1970 luvull raiteet. Menivät siitt lastauslaituri (Pihas 2 raideparrii toine loppu mylly pihhaa) ohi ja yli karjarannantiä. Myllyss oli sillo Porin Oluttehtaa somistamo/mainospuoli ja kaveri oli siäll töiss. Rannass oli rataa vielä 1960-1970luvu taitteess Myllylt-Pori sillallepäi. Mää Sai ajokorti syksyl 1970 ja kiskot oli paikallaa viälä sillo.
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
Käyttäjän avatar
japeri
Galaktinen Vapaajäsen
Galaktinen Vapaajäsen
 
Viestit: 10972
Liittynyt: Su Elo 01, 2010 23:48
Paikkakunta: Kyläsaaren synkät perämettät.

Re: Eteläranta

ViestiKirjoittaja W-line päivämäärä Su Loka 12, 2014 18:51

Kirkkopuistossa oli rataa vielä 60 luvun lopulla. Mä asuin silloin Hennalassa.
Tee ekoteko. Älä lisäänny.
Nyt on hyvä aika aloittaa laihdutuskuuri. Niin kuin aina.
W-line
Vapaajäsen
Vapaajäsen
 
Viestit: 7668
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2008 13:01

Re: Eteläranta

ViestiKirjoittaja Laban Colt päivämäärä Ma Loka 13, 2014 17:37

Katteli ku tosa maaliskuu kohral puhuttii porilaisist autoist ja pysäköntitalost. Se kulmatalo omistaja osti ensimmäise autos 1913 ja se o puikki, avonaine, mut rättikato sai kii. Toine auto sil oli 1921 ja sama juttu, katto puuttu. Eiks ne nytteki o kalliimpii ku ei o kattoo? Korti se ajo 1921, ku ne tuli pakolliseks vast 1922. Mut ei se mittää, sano heurliini jalluki mul, et äl viitti tul kouluu omal autol enne ku saat korti - toiset oppilaat ei oikei tykkää.
Laban Colt
Käyttäjä
Käyttäjä
 
Viestit: 25
Liittynyt: La Loka 11, 2014 04:52

Re: Eteläranta

ViestiKirjoittaja japeri päivämäärä Ti Loka 14, 2014 22:18

Menikös ne kiskot Siit Romukaupa tiäpualeist airaviaruu, vastapäät niit makasiinei. Se oli mukulakivikatu ja se loppu enne Mäntyluaro rattaa. Mää muista, ko Kävi siäl ussee ehtoollisil kaupunkireissuillani kuseksimas aikanikuluks, ja muutenki nuaren oli siäl pikkupuuhastelluu Flikkoje kans. Entiär olenks kirjottanu, ole taitanu, mut mitäsit Siäl romukaupas lähti romumiähelt henkiki ko tapahtu jonkusorti räjährys?
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
Käyttäjän avatar
japeri
Galaktinen Vapaajäsen
Galaktinen Vapaajäsen
 
Viestit: 10972
Liittynyt: Su Elo 01, 2010 23:48
Paikkakunta: Kyläsaaren synkät perämettät.

Re: Eteläranta

ViestiKirjoittaja W-line päivämäärä Ke Loka 15, 2014 08:41

japeri kirjoitti:Menikös ne kiskot Siit Romukaupa tiäpualeist airaviaruu, vastapäät niit makasiinei. Se oli mukulakivikatu ja se loppu enne Mäntyluaro rattaa. Mää muista, ko Kävi siäl ussee ehtoollisil kaupunkireissuillani kuseksimas aikanikuluks, ja muutenki nuaren oli siäl pikkupuuhastelluu Flikkoje kans. Entiär olenks kirjottanu, ole taitanu, mut mitäsit Siäl romukaupas lähti romumiähelt henkiki ko tapahtu jonkusorti räjährys?

Ei lähteny henki mut lähti molemmat kädet ja toinen jalka ja sit ne tärkeet vehkeet siält jalkojevälist. Kaveri irrotteli kranaateist niit kuparissii rihlarenkait taltal ja vasaral. Kranuje piti tyhjii ja vaarattommii mut yhtee oli jääny vähän räjähret ja se sit sytty ja mosahti siin sylis. Mää näin sen kaverin sairaalas ko se opetteli käyttämää krykkyi semmoste nahkahihnojen avul. Kuulin että olis jälkeepäi päättäny itte sit päiväs. En iha ol varma mut onnettomuus oli tommone.
Tee ekoteko. Älä lisäänny.
Nyt on hyvä aika aloittaa laihdutuskuuri. Niin kuin aina.
W-line
Vapaajäsen
Vapaajäsen
 
Viestit: 7668
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2008 13:01

Re: Eteläranta

ViestiKirjoittaja japeri päivämäärä Ke Loka 15, 2014 09:58

W-line kirjoitti:
japeri kirjoitti:Menikös ne kiskot Siit Romukaupa tiäpualeist airaviaruu, vastapäät niit makasiinei. Se oli mukulakivikatu ja se loppu enne Mäntyluaro rattaa. Mää muista, ko Kävi siäl ussee ehtoollisil kaupunkireissuillani kuseksimas aikanikuluks, ja muutenki nuaren oli siäl pikkupuuhastelluu Flikkoje kans. Entiär olenks kirjottanu, ole taitanu, mut mitäsit Siäl romukaupas lähti romumiähelt henkiki ko tapahtu jonkusorti räjährys?

Ei lähteny henki mut lähti molemmat kädet ja toinen jalka ja sit ne tärkeet vehkeet siält jalkojevälist. Kaveri irrotteli kranaateist niit kuparissii rihlarenkait taltal ja vasaral. Kranuje piti tyhjii ja vaarattommii mut yhtee oli jääny vähän räjähret ja se sit sytty ja mosahti siin sylis. Mää näin sen kaverin sairaalas ko se opetteli käyttämää krykkyi semmoste nahkahihnojen avul. Kuulin että olis jälkeepäi päättäny itte sit päiväs. En iha ol varma mut onnettomuus oli tommone.

Hyvä ko selkes. Kiva, ko viäl vuaskymmente jäljelt saaraa selkeeks tommone asijaa!
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
Käyttäjän avatar
japeri
Galaktinen Vapaajäsen
Galaktinen Vapaajäsen
 
Viestit: 10972
Liittynyt: Su Elo 01, 2010 23:48
Paikkakunta: Kyläsaaren synkät perämettät.

Re: Eteläranta

ViestiKirjoittaja MaAl päivämäärä Pe Loka 17, 2014 19:03

Laban Colt on kirjoittanut kattavan selvityksen Etelärannasta.
Lisäisin tuohon selvitykseen rantamakasiinista, joka minulle tuli tutuksi työn puolesta 1960-luvun puoliväliin asti. Siinä toimi Kiitolinjan lisäksi Porin Satamakonttori / Porin Jokisatamakonttori, rakennuksen länsipäädyssä. Muistaakseni viimeinen satamakapteeni oli nimeltään Pekka Uusivuori. Lopetettiin 50-luvulla.
Tuo oli täysin uutta tietoa, että rantamakasiinissa on myyty öljyä, siitä kuulisin mielelläni lisää. Itse poistuin niistä maisemista 1964.

Rautateistä sen verran, että Etelärannassa oli kaksi vaunutopparia, toinen huoltoaseman läheisyydessä ja toinen kadun eteläpuolella Tullimakasiinin kohdalla. Porin Tullikamari toimi myös Etelärannassa, nyt niissä tiloissa taitaa olla taidemuseo.

Kioski oli niitä Porin kuuluisia "funkkiskioskeja", jotka oli rakennettu samalla sapluunalla mm. Riihiketoon Cygnaeuksenpuistoon, Viikkariin hevostorille ja Käppärään vesitornin läheisyyteen, taisi niitä enemmänkin olla.

Tämä Porin Satama tai Jokisatama on ollut vilkasta kaupunkimme sykkivää sydäntä, viime vuosisadan alusta sotiin saakka, sen jälkeen syke hallitusti hiljentynyt kunnes taas tällä vuosisadalla elvytetty ja taas ajoittaista kunnon sykettä.

Vielä kysyisin koska Etelärannasta on Eteläranta tullut?

Kaikki yllä oleva on tarkastamatonta muistitietoa, joten siihen pitää suhtautua hienoisella varauksella.
<Ma>
Käyttäjän avatar
MaAl
Special Kunniajäsen
Special Kunniajäsen
 
Viestit: 2794
Liittynyt: To Loka 26, 2006 09:10

Re: Eteläranta

ViestiKirjoittaja japeri päivämäärä Pe Loka 17, 2014 19:28

MaAl kirjoitti:Laban Colt on kirjoittanut kattavan selvityksen Etelärannasta.
Lisäisin tuohon selvitykseen rantamakasiinista, joka minulle tuli tutuksi työn puolesta 1960-luvun puoliväliin asti. Siinä toimi Kiitolinjan lisäksi Porin Satamakonttori / Porin Jokisatamakonttori, rakennuksen länsipäädyssä. Muistaakseni viimeinen satamakapteeni oli nimeltään Pekka Uusivuori. Lopetettiin 50-luvulla.
Tuo oli täysin uutta tietoa, että rantamakasiinissa on myyty öljyä, siitä kuulisin mielelläni lisää. Itse poistuin niistä maisemista 1964.

Rautateistä sen verran, että Etelärannassa oli kaksi vaunutopparia, toinen huoltoaseman läheisyydessä ja toinen kadun eteläpuolella Tullimakasiinin kohdalla. Porin Tullikamari toimi myös Etelärannassa, nyt niissä tiloissa taitaa olla taidemuseo.

Kioski oli niitä Porin kuuluisia "funkkiskioskeja", jotka oli rakennettu samalla sapluunalla mm. Riihiketoon Cygnaeuksenpuistoon, Viikkariin hevostorille ja Käppärään vesitornin läheisyyteen, taisi niitä enemmänkin olla.

Tämä Porin Satama tai Jokisatama on ollut vilkasta kaupunkimme sykkivää sydäntä, viime vuosisadan alusta sotiin saakka, sen jälkeen syke hallitusti hiljentynyt kunnes taas tällä vuosisadalla elvytetty ja taas ajoittaista kunnon sykettä.

Vielä kysyisin koska Etelärannasta on Eteläranta tullut?

Japeripappa muistelmat:
1960 luvul siin rantamakasiinis oli kiitolinja, ninko sanoikki! Se jälkee 1970 luvul tultais, ranta hiljeni. Rannas ei ollu mittää toimintaa pitkäl 1980 lukkuu. Tua eteläranta o tainnu tul uure tulemise myätä 1980-1990 lukuje taittees. Rantakatun se vanhois kartois o! Ja mu nuaruuressani sitä tituleerattii Jokisatamaks.
Kaikki yllä oleva on tarkastamatonta muistitietoa, joten siihen pitää suhtautua hienoisella varauksella.
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
Käyttäjän avatar
japeri
Galaktinen Vapaajäsen
Galaktinen Vapaajäsen
 
Viestit: 10972
Liittynyt: Su Elo 01, 2010 23:48
Paikkakunta: Kyläsaaren synkät perämettät.

Re: Eteläranta

ViestiKirjoittaja Laban Colt päivämäärä La Loka 18, 2014 14:43

"Laban Colt on kirjoittanut kattavan selvityksen Etelärannasta.
Lisäisin tuohon selvitykseen rantamakasiinista, joka minulle tuli tutuksi työn puolesta 1960-luvun puoliväliin asti. Siinä toimi Kiitolinjan lisäksi Porin Satamakonttori / Porin Jokisatamakonttori, rakennuksen länsipäädyssä. Muistaakseni viimeinen satamakapteeni oli nimeltään Pekka Uusivuori. Lopetettiin 50-luvulla.
Tuo oli täysin uutta tietoa, että rantamakasiinissa on myyty öljyä, siitä kuulisin mielelläni lisää. Itse poistuin niistä maisemista 1964".

Rantamakasiini on alunperin ollut mm. suolamakasiinina ja sen lattia mukulakivestä vielä 1960-luvulla. Oli Lindroosin huoltoaseman öljyvarasto ja 200 litran tynnyrit pyöritettiin käsin Sillankorvan huoltoasemalle. Keväällä 1964 makasiinin kirkonpuolelle perustettiin myös myyntikonttori (lukkoraudat ovissa ja ikkuna peitetty vissiin vieläkin) ja myynti tapahtui vähinttäin ja myös tukussa, 2 miestä hommissa, mutta ei kovin pitkään. Tukkumyynti oli laajaa ja jatkui Kuninkaankatu 4:ssä (nyk. oikeustalo) vuoteen 1970. / Katolla oli pitkään Mobilin ja Castroilin neonvalot. Saman talon toisessa päässä Kiitolinja ja Satamakonttori, jossa yksi kaveri hommissa. Tai paremmin odotteli...
Laban Colt
Käyttäjä
Käyttäjä
 
Viestit: 25
Liittynyt: La Loka 11, 2014 04:52

Re: Eteläranta

ViestiKirjoittaja japeri päivämäärä La Loka 18, 2014 17:21

Laban Colt kirjoitti:"Laban Colt on kirjoittanut kattavan selvityksen Etelärannasta.
Lisäisin tuohon selvitykseen rantamakasiinista, joka minulle tuli tutuksi työn puolesta 1960-luvun puoliväliin asti. Siinä toimi Kiitolinjan lisäksi Porin Satamakonttori / Porin Jokisatamakonttori, rakennuksen länsipäädyssä. Muistaakseni viimeinen satamakapteeni oli nimeltään Pekka Uusivuori. Lopetettiin 50-luvulla.
Tuo oli täysin uutta tietoa, että rantamakasiinissa on myyty öljyä, siitä kuulisin mielelläni lisää. Itse poistuin niistä maisemista 1964".

Rantamakasiini on alunperin ollut mm. suolamakasiinina ja sen lattia mukulakivestä vielä 1960-luvulla. Oli Lindroosin huoltoaseman öljyvarasto ja 200 litran tynnyrit pyöritettiin käsin Sillankorvan huoltoasemalle. Keväällä 1964 makasiinin kirkonpuolelle perustettiin myös myyntikonttori (lukkoraudat ovissa ja ikkuna peitetty vissiin vieläkin) ja myynti tapahtui vähinttäin ja myös tukussa, 2 miestä hommissa, mutta ei kovin pitkään. Tukkumyynti oli laajaa ja jatkui Kuninkaankatu 4:ssä (nyk. oikeustalo) vuoteen 1970. / Katolla oli pitkään Mobilin ja Castroilin neonvalot. Saman talon toisessa päässä Kiitolinja ja Satamakonttori, jossa yksi kaveri hommissa. Tai paremmin odotteli...

Mää ole 1960 luvul viäny tavaraa sin Kiitolinjaa/rantamakasiinii. 1970 luvul ko se makasiini oli tyhjilläs, ni porukkaa "Kartsalt" kävi kuseskslemas makassiini seinii, vaa miähet. Flikkoi en nähny asijoitas tekevänkää päiseinää? Olisko he ollu Fiksumpii, vai mikä siin sit sllo oli? Flikat kyk siin rannas tykkäs kyykistel ja ain porukal? Tämmöst tää köyhä elämä sillo ennevanhaahyvvääaikaa oli.
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
Käyttäjän avatar
japeri
Galaktinen Vapaajäsen
Galaktinen Vapaajäsen
 
Viestit: 10972
Liittynyt: Su Elo 01, 2010 23:48
Paikkakunta: Kyläsaaren synkät perämettät.

Re: Eteläranta

ViestiKirjoittaja MaAl päivämäärä La Loka 18, 2014 22:00

Kyllä se rantamakasiinin lattia oli puuta, missä kiitolinja toimi. Lastauslaiturit oli pitkilläsivuilla 2 kpl. sivua kohti. Tavara lastattiin kärryillä, pumpulla tai kantaen autoon, lavakorkeus oli lähes sama lattian kanssa. Varastotila oli lämmittämätöntä, länsipäädyssä pieni sähkölämmitteinen asemanhoitajantila, Koiviston Pepe taisi olla viimeinen asemanhoitaja.
Nämä havainnot on jo 50-luvulta.

Päätyseinillä ei lastausovia ollut, joten olisiko itäpäädyssä ollut erillinen tila, sillä Laban Coltin kuvamaalla mukulakivilattialla?
<Ma>
Käyttäjän avatar
MaAl
Special Kunniajäsen
Special Kunniajäsen
 
Viestit: 2794
Liittynyt: To Loka 26, 2006 09:10

Re: Eteläranta

ViestiKirjoittaja japeri päivämäärä La Loka 18, 2014 22:40

MaAl kirjoitti:Kyllä se rantamakasiinin lattia oli puuta, missä kiitolinja toimi. Lastauslaiturit oli pitkilläsivuilla 2 kpl. sivua kohti. Tavara lastattiin kärryillä, pumpulla tai kantaen autoon, lavakorkeus oli lähes sama lattian kanssa. Varastotila oli lämmittämätöntä, länsipäädyssä pieni sähkölämmitteinen asemanhoitajantila, Koiviston Pepe taisi olla viimeinen asemanhoitaja.
Nämä havainnot on jo 50-luvulta.

Päätyseinillä ei lastausovia ollut, joten olisiko itäpäädyssä ollut erillinen tila, sillä Laban Coltin kuvamaalla mukulakivilattialla?

Mun huano muistini lokeroist löytyy rekisterimerkintää, Et sillapualeises päärys oli lastauslaituril maastsaakka kärryivarte luiska? Tiär sit olik se kiintee vai irrotettava, ko mää siit Mopoi tuuppasi sissää. Voiha tää ol mu piäne miäleni tuate ja site täyt utopijjaa? Ko mullo kyl sanottu et mullo Coupe malline takaraivo, etninko Isot aivot puuttus valla.
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
Käyttäjän avatar
japeri
Galaktinen Vapaajäsen
Galaktinen Vapaajäsen
 
Viestit: 10972
Liittynyt: Su Elo 01, 2010 23:48
Paikkakunta: Kyläsaaren synkät perämettät.

Re: Eteläranta

ViestiKirjoittaja Laban Colt päivämäärä Su Loka 19, 2014 20:45

Pakkaa tuo muisti itse kullakin takkuamaan, joten on helppo kurkkia vanhoja valokuvia: kiitolinjan lattia oli nostettu ja puuta. Itäpäässä oli iso liukuovi maahan saakka ja lattia mukulakiveä. Se maahan joskus imeytynyt suola ruostutti tynnyrit, jotka oli pakko laittaa "riittaan", eli kakksosnelosilla irti maasta ja seuraavan päälle taas puut ja ketjutaljalla uudet tynnyrit. Kesti kolmet päällekkäin. Tila oli kylmä, kostea ja vaarallinen. Varaston toinen ovi oli rannanpuolella, samanlainen kokonaan aukeava liukuovi, mutta ei käytössä. Syvennyksessä istuivat usein paikalliset pultsarit, joka kävi selvästi ilmi, kun toinen varastomies laskeli laulellen vesiä oven rakoon tehtyä ränniä myöten. Myynti ja konttuuritila rakennettiin toukokuussa 1962 valmiiksi (juu, nyt kun lunttasin tieto piti paikkansa, mutta edellä olen puhunut vuodesta 1964 - siis muisti heittää) Faktatieto miehitetystä öljyvarastosta on siis aika 15.5.1962-15.3.1963 ja tuo huoltoasemahomma L.Lindroos ky:n nimissä päättyi 15.5.1962, josta jatkui Pentti Ojasen pitämänä vuoteen 1977.
Joku kysyi Etelärantakadun nimeä: varmuudella se oli Standgatan (Rantakatu) Porin kartassa jo 1799, Södre Strandgatan (Etelärantakatu) kartassa 1902 ja (muu tieto) myös 1919, joten Etelärantakadulla on pitkä historia. Josko jotakuta kiinnostaa tarkemmin, kantsii kysyä yksityislinkin kautta.
Laban Colt
Käyttäjä
Käyttäjä
 
Viestit: 25
Liittynyt: La Loka 11, 2014 04:52

Re: Eteläranta

ViestiKirjoittaja japeri päivämäärä Su Loka 19, 2014 21:33

Laban Colt kirjoitti:Pakkaa tuo muisti itse kullakin takkuamaan, joten on helppo kurkkia vanhoja valokuvia: kiitolinjan lattia oli nostettu ja puuta. Itäpäässä oli iso liukuovi maahan saakka ja lattia mukulakiveä. Se maahan joskus imeytynyt suola ruostutti tynnyrit, jotka oli pakko laittaa "riittaan", eli kakksosnelosilla irti maasta ja seuraavan päälle taas puut ja ketjutaljalla uudet tynnyrit. Kesti kolmet päällekkäin. Tila oli kylmä, kostea ja vaarallinen. Varaston toinen ovi oli rannanpuolella, samanlainen kokonaan aukeava liukuovi, mutta ei käytössä. Syvennyksessä istuivat usein paikalliset pultsarit, joka kävi selvästi ilmi, kun toinen varastomies laskeli laulellen vesiä oven rakoon tehtyä ränniä myöten. Myynti ja konttuuritila rakennettiin toukokuussa 1962 valmiiksi (juu, nyt kun lunttasin tieto piti paikkansa, mutta edellä olen puhunut vuodesta 1964 - siis muisti heittää) Faktatieto miehitetystä öljyvarastosta on siis aika 15.5.1962-15.3.1963 ja tuo huoltoasemahomma L.Lindroos ky:n nimissä päättyi 15.5.1962, josta jatkui Pentti Ojasen pitämänä vuoteen 1977.
Joku kysyi Etelärantakadun nimeä: varmuudella se oli Standgatan (Rantakatu) Porin kartassa jo 1799, Södre Strandgatan (Etelärantakatu) kartassa 1902 ja (muu tieto) myös 1919, joten Etelärantakadulla on pitkä historia. Josko jotakuta kiinnostaa tarkemmin, kantsii kysyä yksityislinkin kautta.

Nää kaikki Pori historija, läheisenki tiarot o Kulla arvost tiatoo ja hianoo ko ne saaraa tän Virtuaalissii kansii. Muistajakkiko harvenee päivä-päivält. Mää en muist ko iha mukulan Alt viirevanhan ko sillo asui Katariinakaru ja liisakaru kulmas "Seppälätalos" ja siält mu väkisi laahattii kylmää Reikkoo asumaa, onneks. Siäl Reikos ei ollu niipaljo Varpusii Hevosepaska kimpus ko Katariinakarul. Ps Paskahuussis oli yli kolme metri purotus. Se kivihuussi o viäl siäl pihas, tuski ennää alkuperäses käytös!
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
Käyttäjän avatar
japeri
Galaktinen Vapaajäsen
Galaktinen Vapaajäsen
 
Viestit: 10972
Liittynyt: Su Elo 01, 2010 23:48
Paikkakunta: Kyläsaaren synkät perämettät.

Re: Eteläranta

ViestiKirjoittaja Laban Colt päivämäärä La Marras 22, 2014 05:45

Tuo pistoraide askarruttaa, eilenkin siitä kysyttiin. Kukaan ei tunnu muistavan asiaa ihan tarkasti. Eikä ihme, kun homma tehtiin osissa. Keräsin yhteen varmalta näyttävät tiedot:
Eka juna tuli Poriin jo 1800-luvun lopussa, tästä on Satakunnan museon aulassa hieno kuva. Mutta puhuttu Satamaraide-osa on rakennettu vasta 1916 ja sen jatko Seikkuun saakka juuri ennen vuotta 1920, jolloin tehdas valmistui. Lähteiden mukan 1960-luvun alussa purettiin kirkon ohi menevä osa ja Aittaluodon kadun osuus, (vaikka oma muistikuva on toista mieltä). Makasiinin ja huoltoseman väli on purettu 1962 keväällä. (Lähde: Radan varrella /Jussi Iltanen, Karttakeskus 2009). Resina-lehden (Markku Nummelin ja Kari Ojanperä 1995) mukaan jutussa "Porin rata 100 v" ja asemapäällikön (eo.) mukaan nämä osuudet on purettu eri vaiheissa 1960-luvun loppuun mennessä.
Koko Etelärantaa koskeva aihe on sen verran puoleensa vetävä, että oli ihan pakko aloittaa valokuvien ja varmojen tietojen päivittäminen ja niille dokumenttitiedot. Selkeää asiaa, mutta on se tieto kiven alla. Moni muistaa kyllä sinne päin... Onneksi on kirjasto, museo, wanhat lehdet ja yksityiset arkistot. Aika monta sivua on kasassa valokuvineen, joten eiköhän se joskus tule uunista ulos!
Laban Colt
Käyttäjä
Käyttäjä
 
Viestit: 25
Liittynyt: La Loka 11, 2014 04:52

Re: Eteläranta

ViestiKirjoittaja rannan asukas päivämäärä La Marras 22, 2014 07:03

Milloinhan tuolla raiteella on lokomotiivi viimeksi huristellut?
RA
Käyttäjän avatar
rannan asukas
Special Galaktinen Kunniajäsen
Special Galaktinen Kunniajäsen
 
Viestit: 5343
Liittynyt: To Kesä 16, 2005 06:57
Paikkakunta: Porin rannikko

Re: Eteläranta

ViestiKirjoittaja japeri päivämäärä Su Marras 23, 2014 15:37

rannan asukas kirjoitti:Milloinhan tuolla raiteella on lokomotiivi viimeksi huristellut?

Kiskot oli viäl 1970 luvul SMK mylly (Purettu vuan 1985) eres ko siinoli lastauslaituri ja siit toine rairepari lähti Rantaa. Kiskot varmaa poistettii silloko Kirjuriluaro silta rakennettii. Tarkkaa vuat määe muist?

"Raumanjuovan etelärannalla Porin keskustassa on ollut rautatie vuodesta 1895 1970 –luvulle saakka. Raumanjuovan etelärannalla on sijainnut 1930-luvulla rakennettu funkistyylinen myllyrakennus, joka purettiin vuonna 1985. Nykyisin paikalla on Shell huoltoasema.

Lähre Kokemäenjoen käyttötieto: Lautat ja lossit. http://www.kokemaenjoki.net/osa-alueet/historia/

Etelärannan ja Kirjurinluodon välillä liikennöi vuosina 1933-1970 aluksi moottorikäyttöinen ja vuodesta 1940 sähköllä toiminut Taavi-lautta.

Etelärannan ja Kirjurinluodon välillä alkoi vuonna 1970 liikennöidä moottorikäyttöinen venelossi.

Porin Etelärannasta Annankadun päästä Raumanjuovan yli Kirjurinluotoon on kulkenut vaijerilossi, ns. kapulalossi 1950-, 1960- ja 1970-luvuilla.

Porin Etelärannasta Suomalaisen Klubin kohdalta Raumanjuovan yli Kirjurinluotoon on kulkenut ns. Kipinän lossi, joka on ollut sähköllä toiminut vaijerilossi.

Polsanluodon ja Hanhiluodon välisen juovan yli kulkee nykyään kesäisin kapulalossi, joka on otettu käyttöön vuonna 2006. TÄLLÄ HETKELLÄ KAPULALOSSI EI OLE KÄYTÖSSÄ.

Sillat

Porin Karjarannasta Kirjurinluotoon puolustusvoimien pioneerit rakensivat ponttonisillan Raumanjuovan yli vuonna 1968 ja ainakin parina seuraavana vuonna.

Porin Pormestarinluodosta Kirjurinluotoon puolustusvoimien pioneerit rakensivat ponttonisillan Luotsinmäenjuovan yli 1980-luvulla sekä vuosina 1993-1995.

Raumanjuovan yli Karjarannan länsiosassa entisen ns. Hätilän mökkikylän kohdalta Hanhiluotoon on kulkenut kapulalossi vuoteen 1976 saakka. Nykyisin lossilaiturin paikalla on matonpesulaituri.

Luotsinmäenjuovan yli Luotsinmäen (nyk. lintutornin kohdalla) ja Hanhiluodon välillä on kulkenut kapulalossi.

Luotsinmäenjuovan yli kulkee ohitustiellä Länsitien-Luotsinmäensilta, joka on rakennettu vuonna 1986. Silta on betonirakenteinen ja 185 m pituinen.

Huvilajuovan yli kulkee ohitustiellä Länsitien-Hanhiluodon silta, joka on rakennettu vuonna 1985. Silta on betonirakenteinen ja 89 m pituinen.

Lanajuovan yli kulkee ohitustiellä Länsitien-Lanajuovan silta, joka on rakennettu vuonna 1986. Silta on betonirakenteinen ja 25 m pituinen.

Raumanjuovan yli kulkee ohitustiellä Länsitien-Hevosluodon silta, joka on rakennettu vuonna 1986. Silta on betonirakenteinen ja 94 m pituinen.

Huvilajuovan yli Pajukarista Hevosluotoon kulkee Hevosluodon läntinen silta, joka on rakennettu vuonna 1975. Silta on teräsbetonirakenteinen ja 23 m pituinen.

Huvilajuovan yli Kirjurinluodosta Liljanluotoon kulkee Hanhiluodon itäinen silta, joka on rakennettu vuonna 1975. Silta on teräsbetonirakenteinen ja 23 m pituinen.

Lanajuovan yli Hanhiluodon ja Kvistiluodon välillä kulkee Lanajuovansilta I, joka on rakennettu vuonna 1975. Silta on teräs/puu –rakenteinen ja se on 15 m pituinen.

Lanajuovan yli Hevosluodon ja Kvistiluodon välillä kulkee kevyen liikenteen Lanajuovansilta II, joka on rakennettu vuonna 2001. Silta on puurakenteinen ja 15 m pituinen.

Luotsinmäenjuovan yli Kirjurinluodosta Pormestarinluotoon kulkee kevyen liikenteen Pormestarinsilta eli Kaarisilta, joka on rakennettu vuonna 2001. Silta on puurakenteinen ja 86 m pituinen.

Raumanjuovan yli Karjarannasta Kirjurinluotoon kulkee Raumansilta, joka on rakennettu vuonna 1973. Silta on teräsrakenteinen ja 72 m pituinen.

Raumanjuovan yli Etelärannasta Kirjurinluotoon kulkee kesäisin ponttoneista koottava Taavi-silta, joka on otettu käyttöön vuonna 1994. Silta on puu/betonirakenteinen ja 137 m pituinen.

Polsanluodon ja Hanhiluodon välisen juovan yli kulkee kevyen liikenteen silta, joka on rakennettu vuonna 2006".
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
Käyttäjän avatar
japeri
Galaktinen Vapaajäsen
Galaktinen Vapaajäsen
 
Viestit: 10972
Liittynyt: Su Elo 01, 2010 23:48
Paikkakunta: Kyläsaaren synkät perämettät.

Re: Eteläranta

ViestiKirjoittaja japeri päivämäärä Ke Tammi 14, 2015 20:20

Mää luji jostai Kirjast, tost Etelärannaranna liikenteest. Laivoi tuli ainaki Piatarist saakka ja varmaa piremmältäki Porrii. Porrii sanottii 1800 luvu loppupualiskol Suame Onnelaks. Vossikoit, Issikoit (Istvostnik)oli Etelärannas, muttei tarpeeks. 1890 Kuulemma Lehtori David Lassila otti kauppijaa hevose kärryines ja ajo Piatarist tullee muuttokuarmas Esplanaarie risteyksee Luvijapalatsii, vaik Kauppijaa kuski pikkuse vastusteliki.
Sanokaas muute mis oli tarkalles Luvia palatsi? Häh?
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
Käyttäjän avatar
japeri
Galaktinen Vapaajäsen
Galaktinen Vapaajäsen
 
Viestit: 10972
Liittynyt: Su Elo 01, 2010 23:48
Paikkakunta: Kyläsaaren synkät perämettät.

Re: Eteläranta

ViestiKirjoittaja MaAl päivämäärä To Huhti 09, 2015 19:34

Taas alkaa näkemään Etelärannassa muutakin kuin ohi ajelevia ja hammaslääkärissä kävijöitä.
Toissapäivänä sillanpieleen tuotiin taukotupa ja nyt nettikamerasta katselin, että makasiinin edustalla joessa oli kaksi paattia ja niiden välissä piitkäpätkä mitä lie laituria.
Siitä se alkaa vielä Taavi ja Charlotta paikoilleen niin kesä on peruuttamattomasti alkanut.
<Ma>
Käyttäjän avatar
MaAl
Special Kunniajäsen
Special Kunniajäsen
 
Viestit: 2794
Liittynyt: To Loka 26, 2006 09:10

Re: Eteläranta

ViestiKirjoittaja MaAl päivämäärä Ma Huhti 13, 2015 19:07

Nyt on saatettu Taavi kulkukelpoisena paikoilleen. Joella ajeli myös pienemmän luokan hinaaja, pätkä "vissiin" laituria perässään, vielä hetki ja veneet pääsevät kiinnittymään vuosipaikoilleen. Näin kaupunkimme kesä alkaa elämään.
Charlottaa odotellaan.
Uusimman Pori-tiedon mukaan jokaisen kantaporilaisen pitää vähintään kerran kolmessa vuodessa tehdä vesitse matka Reposaarelle. Ulvilaan suuntautuvat matkat eivät sivistystä lisää, ei tosin haittaakaan.
Kesä ja matkapaikat ovat rajallisia, joten siitä sitten ajoissa ostamaan liput varustamon verkkokaupasta.
Minä tuon Reposaaren olen kolmesti jokea nousten katsonut ja suosittelen varauksetta kaikille.
<Ma>
Käyttäjän avatar
MaAl
Special Kunniajäsen
Special Kunniajäsen
 
Viestit: 2794
Liittynyt: To Loka 26, 2006 09:10

EdellinenSeuraava

Paluu Porin historia

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa