Sivu 1, 9:sta

Eteläranta

ViestiLähetetty: Pe Loka 19, 2012 20:48
Kirjoittaja MaAl
1950-luvulla oli Etelärannassa monen laista liiketoimintaa.
Luettelen tähän niitä firmoja joita muistan, niittisillasta länteen.

Lindroosin TB-huoltamo, Rantamakasiini, jossa Kiitolinja ja Satamakonttori.
Moottorilossi ja veneitä, jotka kuljettivat kirjuriin.
Vastakkaisella puolella Länsi-Lasi, Tulli, Oluttehdas ja Meijeri.

edelleen...

Kapulalossi kirjuriin, Suomen Maanviljelijäin Kauppa, Aggen Sähkömylly, Teurastamo, Teljän konepaja, Kapulalossi Hevosluotoon, Hätilän asuntoalue (Ruotsin apuna saatuja levytaloja) ja bensiinipätkät (Esso, Shell).
Noi nyt kuitenkin oli, vaan mitä on jäljellä.
Rantamakasiini, meijeri ja konepaja.
Lisää on tullut lukematon määrä juottoloita niin maalle kuin joellekin. Pari museota ja asuinkivitaloja.

Niin se kehittyy tuo jokiranta. Aikoinaan joella seilasi hinaajia lauttoineen, öljytankkereita ym. laivan kokoisia aluksia, vaan ei enää.

Re: Eteläranta

ViestiLähetetty: Pe Loka 19, 2012 21:48
Kirjoittaja W-line
Joella todella seilasi laivojakin. Pikkupojan silmin esim tankkeri Petrolea näytti varmaan supertankkeri Enskeriltä. Rannassa oli vuosia kiinnitettynä kuupparuoppaaja ja säännöllisesti hinaajia joista muista vain yhden nimen. Mars. Hinajat vetivät Seikun sahalta lauta ja lankkuproomuja Mäntyluotoon ja Reposaareen laivoihin lastattaviksi.
Sitten tehtiin niin matalat sillat että Karppinenkin kanootissaan veti päätä alas kun meloi niiden alta. Syväystä riittäisi pitämään ranta elossa Turun tapaan mutta jonkun ryhmän älyväläyksen myötä sillat tehtiin liian mataliksi. Me asuttiin 50-luvulla Annankadun ja Hallituskadun kulmatalossa ja kakarana koluttiin silloisten puulaiturien alusissa ja opeteltiin mm tupakinpolttoa. Välillä käytiin Uskonmajassa kuuntelemassa ukkojen tarinoita. Silloisella sähkölaitoksellakin pannaan vaan nykyisin, olutta. Oi niitä aikoja kun ei suostuttu edes hukkumaan vaikka tipahdettiin "tuplalaitureilta" silloin tällöin jortaaniin niinkuin silloin sanottiin. Rannassa oli Cafe Jazzin vieressä mm valurautainen "kusiputka" ja samanlainen kierrettävä vesipumppu kuin kuukkarin pumpputorillakin. Se oli vaan junaa varten joka silloin kulki päivittäin rantaa pitkin. :byääh

Re: Eteläranta

ViestiLähetetty: Pe Loka 19, 2012 22:59
Kirjoittaja MaAl
Tosiaan tuon rautatien olin jo unohtanut.
Jos nyt oikein muistan niin kiskot päättyivät kiitolinjaa vastapäätä olevien Tullin makasiinien eteen.
SMK:n kohdalla oli tasoristeys.
Vaan menikö kiskopari myös rannan puolelta Yrjönkadun ylitse kirkon ja joen välistä Seikkuun?

Petrolea taisi olla viimeisellä matkallaan ajaessaan karille, taittaessaan raumanjuopaan.
Se oli semmonen yleisötapahtuma kun Petrolean kippari ja satamakapteeni keskustelivat tapahtumasta.

Re: Eteläranta

ViestiLähetetty: La Loka 20, 2012 00:03
Kirjoittaja japeri
Kyllähä kiskot meni viäl 1970 luvull rantaa pitki vanha silla alt Seikkuu, lävitte kirkkopuisto. Rannas oli myäs Toimirarjo mis tehtii melkee mitävaa rarjoist sähköhelloisii, niija roikkamuuntajii konepajatuatantoo. Sit oli Ekvalli huanekalutehras joka teki sota-aikan kolmelinja kivääreisii sormijatkettui tukkei. Kansa leipätehras oli meijärii vastapäät ja toispual tiät oli Rantaruakala/juattola! Niija kause talotehras oli kans, juuja hautakiviveistämö hökkelit oli viäl 1960 luvvuu lopul vastapäät kause tehrast. Tost kansa leipätehtaas sevverra viäl, et Joku huusi kauppatoril Piätilä Sulol et poikkee ny pikkuse valehtellee, ni Sulo huusi ettei kerkee ko rannas Kansa leipätehras pallaa. Toriporukka lähti rantaa, mut eisiäl mittää tulipalloo ollu!

Kuva

Re: Eteläranta

ViestiLähetetty: La Loka 20, 2012 20:51
Kirjoittaja MaAl
Jokivartta tuo Karjarantakin pääasiassa on joten lisään muutaman siellä olleen firman.
Japeri kirjoitti hautakiviveistämöstä, niitä oli 2 kpl Porin Kivi ja Porin Vientikivi.
Aaltosen paja, kuljetusliike M ja Y Alamäki, Karhumuovi ja Satakunnan Työn painotalo.
Agan varasto ja täyttöasema.
Enää heitäkään ei ole, Satakunnan Työtä lukuun ottamatta.

Re: Eteläranta

ViestiLähetetty: La Loka 20, 2012 21:58
Kirjoittaja japeri
Mäkise Kalasauhustamo ja joitai autokorjaamoit. Tiljanderi autokorjaamo taitaa toimii viäl siin Aaltose pajas?

Re: Eteläranta

ViestiLähetetty: Su Loka 21, 2012 09:51
Kirjoittaja almatomu
Miksi ihmeessä ei kalakauppiaita ja muutama vihanneskauppiasta siirretä Etelärantaan? Se olisi mitä hienoin kalatori ja samalla sinne tulisi edes vähän elämää. Olkoot kalakauppiaat jazzien ajan torilla. Herää tietenkin kysymys, mitä torilla silloin enää olisi, vaikka parkkipaikka... ja muutama torimyyjä, kyllä ne siihen mahtuisivat.

Re: Eteläranta

ViestiLähetetty: Su Loka 21, 2012 12:14
Kirjoittaja japeri
almatomu kirjoitti:Miksi ihmeessä ei kalakauppiaita ja muutama vihanneskauppiasta siirretä Etelärantaan? Se olisi mitä hienoin kalatori ja samalla sinne tulisi edes vähän elämää. Olkoot kalakauppiaat jazzien ajan torilla. Herää tietenkin kysymys, mitä torilla silloin enää olisi, vaikka parkkipaikka... ja muutama torimyyjä, kyllä ne siihen mahtuisivat.

Onha siäl rannas ne silakkamarkkinat? Vai myyräänk siäl lainkaa kallaa, ko vaa T-paitoi ja metrilakkuu ja muut krääsää. Taitaa silakast ol niil markkinoil vaa nimi?

Re: Eteläranta

ViestiLähetetty: Ke Loka 24, 2012 22:29
Kirjoittaja mukulamäki
Ja sillanpielessä oli pyöreä kioski. Samanlainen kuin Sibeliuspuistossa yhä.

Re: Eteläranta

ViestiLähetetty: To Loka 25, 2012 02:12
Kirjoittaja japeri
Oliks puistojeristeykses ja valtiosilla piäles samallaine kioski, ko rannas ja hevostoril? Kui mullolis semmone hämärä muistikuva. Muist petonikioski pömpeleist en tiär, taik ainakaa muist.

Re: Eteläranta

ViestiLähetetty: To Loka 25, 2012 08:18
Kirjoittaja MaAl
japeri kirjoitti:Oliks puistojeristeykses ja valtiosilla piäles samallaine kioski, ko rannas ja hevostoril? Kui mullolis semmone hämärä muistikuva. Muist petonikioski pömpeleist en tiär, taik ainakaa muist.

Vielä löytyy ainakin Cygnaeuksenpuistosta, siitä osteltiin 50-luvulla Cameli- ja pikkubostoni-askit.

Ne petonkikioskit taitaa olla samalla sapluunalla tehtyjä "funkkiskioskeja".

Re: Eteläranta

ViestiLähetetty: To Loka 25, 2012 12:04
Kirjoittaja Emee
mukulamäki kirjoitti:Ja sillanpielessä oli pyöreä kioski. Samanlainen kuin Sibeliuspuistossa yhä.

Sibeliuspuiston kioski ei ol pyöree.

Re: Eteläranta

ViestiLähetetty: To Loka 25, 2012 12:11
Kirjoittaja raato
Pohjoisrannan puolella, Siltapuistokadun sillanpuoleisessa päässä oli myös sellainen kioski. Muistaakseni. Ja sen edessä koroke, josta poliisi ohjasi vilkasta liikennettä.

Re: Eteläranta

ViestiLähetetty: To Loka 25, 2012 12:44
Kirjoittaja japeri
Emee kirjoitti:
mukulamäki kirjoitti:Ja sillanpielessä oli pyöreä kioski. Samanlainen kuin Sibeliuspuistossa yhä.

Sibeliuspuiston kioski ei ol pyöree.

Eiksne naamastas ollu pyäreit? takaseinä, se missoli ovi oli suara.

Re: Eteläranta

ViestiLähetetty: Pe Loka 26, 2012 07:52
Kirjoittaja Emee
japeri kirjoitti:Eiksne naamastas ollu pyäreit? takaseinä, se missoli ovi oli suara.

Juh

Re: Eteläranta

ViestiLähetetty: La Loka 27, 2012 08:03
Kirjoittaja almatomu
japeri kirjoitti:
almatomu kirjoitti:Miksi ihmeessä ei kalakauppiaita ja muutama vihanneskauppiasta siirretä Etelärantaan? Se olisi mitä hienoin kalatori ja samalla sinne tulisi edes vähän elämää. Olkoot kalakauppiaat jazzien ajan torilla. Herää tietenkin kysymys, mitä torilla silloin enää olisi, vaikka parkkipaikka... ja muutama torimyyjä, kyllä ne siihen mahtuisivat.

Onha siäl rannas ne silakkamarkkinat? Vai myyräänk siäl lainkaa kallaa, ko vaa T-paitoi ja metrilakkuu ja muut krääsää. Taitaa silakast ol niil markkinoil vaa nimi?

Niin mutta kalat saisi olla siellä koko vuoden.

Re: Eteläranta

ViestiLähetetty: Ma Huhti 22, 2013 20:04
Kirjoittaja MaAl
W-line kirjoitti:Joella todella seilasi laivojakin. Pikkupojan silmin esim tankkeri Petrolea näytti varmaan supertankkeri Enskeriltä. Rannassa oli vuosia kiinnitettynä kuupparuoppaaja ja säännöllisesti hinaajia joista muista vain yhden nimen. Mars. Hinajat vetivät Seikun sahalta lauta ja lankkuproomuja Mäntyluotoon ja Reposaareen laivoihin lastattaviksi.
Sitten tehtiin niin matalat sillat että Karppinenkin kanootissaan veti päätä alas kun meloi niiden alta. Syväystä riittäisi pitämään ranta elossa Turun tapaan mutta jonkun ryhmän älyväläyksen myötä sillat tehtiin liian mataliksi. :byääh

Nuo molemmat yllä mainitut paatit ovat muinullekin tuttuja. Lukemani perusteella Porin Jokisatama on ollut vilkas kauppasatama vielä 1900-luvun alkupuoliskolla. Hieno satama tuo vieläkin on, ei kuitenkaan enää kauppasatama.

Etsiskelin Kokemäenjoen veneväylän käyttötietoja ja löysin Metsähallituksen sivuilta: Kokemäenjoki ja vierasvenelaituri 1367 (Pori)
seuraavanlaiset tiedot:
Väylän nimellissyvyys 1,5 metriä.
Kokemäenjoen pääuoman matalinsilta on alituskorkeudeltaan viisi metriä.

Kovin tuo 1,5 metriä tuntuu matalalta jos taas sitten silta korkealta.

Onko joella väylämerkkejä noin yleisesti?

Re: Eteläranta

ViestiLähetetty: Ma Huhti 22, 2013 21:10
Kirjoittaja japeri
Pihlavalahrel o väylämerkit, ilma niit ajas risupuskii pualemetri vetes. Merkkei o ulos Satamast et laivat/venneilijät ossaa pois Porist. Muute jojel liikkuja o oma ja muitte venneilijöitte armoil! :idea:

Re: Eteläranta

ViestiLähetetty: Ma Huhti 22, 2013 22:16
Kirjoittaja tuomas
Kolpanlahden/pihlavanlahden voi ajaa päästä päähän pohjoispään linjataulujen mukaan. Matalinta taitaa nykyään olla pihlavan suulin kohdalla kun joki aukeaa lahdelle. Myös kolmihaaraan tuntuu muodostuvan kapeikontynkää kun joen itäreuna liettyy. Kaupungin kohdalla rannat onkin sitten 1-2m syvää. Kirvatsin nokka on kasvattanut särkän yläjuoksulle päin ja karjarannan sillan jälkeinen matala hiekkasärkkähän kasvaa joka kesä. Joskus toisena aikana näille olis jotain tehty mut nykyään vaan ihmetellään...

Re: Eteläranta

ViestiLähetetty: Ti Huhti 23, 2013 18:03
Kirjoittaja jussi
Joki oli ruopattuna 4,5 metriin vielä 60-luvullakin, Pihlavan suulille ruopattiin väylä vielä myöhemminkin Pihlavan tehtailta kovalevyä hakeneille laivoille. Joskus 60-luvun lopulla Porin päivänä kävi vielä joku sotalaiva kaupungin rannassa, mutta silloin oli jo vaikeuksia päästä laituriin.
Hinaajia omana aikanani Mars I ,Mars II, Vilpas, Kurt I ja Kurt II, nämä oli kaikki Seikun hinaajia.

Re: Eteläranta

ViestiLähetetty: Ti Huhti 23, 2013 19:59
Kirjoittaja japeri
Talvel ko Räpsöö mekaanist laskettii laivaa vettee, ni jäit oli rikkomas Maria ja Mars hinnaajat. Oli kommeet kattel ko ne ajo sulast melkee pualepaattii jääpääl ja jää murtu hianosti paati keula purotes alas. Sikko jää saatii rikki, ni sin merree heitettii isoi häkkei missoli sähkömoottoreit varustettun isoil potkureil. Virta piti laskupaika sulan. Kaippa nuakki hinnaajat kävi joskus jokisatamas?

Re: Eteläranta

ViestiLähetetty: Ti Huhti 23, 2013 21:01
Kirjoittaja MaAl
Matalaksi on joki mennyt. Miten lienee tilanne tuon virtaavan vesimäärän suhteen, joka näyttää tänä vuonna pysyvän uomassaan?.

Kokemäenjoen käyttötieto:
Pihlavanlahden läpi kulkee 1,5 m syvyinen väylä ja Luotsinmäenjuovassa 1,5 - 2 m. syvä veneväylä.

Täysin tumpelona asiassa selvittelin vielä mitä se ilmoitettu väylän syvyys tarkoittaa.
Tietoja löysin Wikipediasta ja liikenneviraston sivuilta.

Väylän syvyys ilmoitetaan kulkusyvyytenä normaaliveden korkeudella.
Kulkusyvyyteen lisätään varavesi, joka sitten taas on mitta mikä pitää jäädä ilmoitetun kulkusyvyyden alle:
Kulkusyvyys alle 1,00 m +0,2 m, 1,1-1,5 m +0,3 m, 1,6-2,5 m +0,4m ja näille 0,2 m lisäys merialueella. Yli 2,5 m. vähintään +0,6m.
Miten lienee tuon normaaliveden korkeus joessa Etelärannan kohdalla, vaihteleeko paljon, taitaa viimekädessä riippua Harjavallan voimalaitoksen sähkönteosta ja taitaa meriveden korkeus myös vaikuttaa hidastamalla virtausta, tiedä noista?

Re: Eteläranta

ViestiLähetetty: Ti Huhti 23, 2013 21:28
Kirjoittaja tuomas
Yhtenä keväänä oli vesi joessa niin matalalla että busterilla ei päässyt satamaidon kohdalta rantatöyrääseen kiinni.

Re: Eteläranta

ViestiLähetetty: Ke Huhti 24, 2013 02:07
Kirjoittaja japeri
Melkee koko Raumajuapa o pualeevällii pelkkää kurraa. Ole siäl parivuat takas tökkiny Vatorii airol etteeppäi Huvilajuava pääs. Aikalail varovaine saa ainaki Putputpaatil liikkues ol Josso kuiva kesä. Kaippa nua pikkujuavat mennee aikaamyäre tukkoo ja isojoki pyssyy sit paremmi auki ko kovempi virtaus. Eipaljo millää isol paatil ol asijaa Kivinijuavallekkaa vaik siin o joskus ollu isojaki laivoi. Kuramutraa tarttettas surkeesti nois uamis, no kai siit sit tehrää päätöksii ko joskus tullee oikee kunno Hyyretulvat. Niisuuret et vesi nousee porstoosee asti Kyläsaares.

Re: Eteläranta

ViestiLähetetty: Ti Touko 21, 2013 22:45
Kirjoittaja Good Monkey
tuomas kirjoitti:Yhtenä keväänä oli vesi joessa niin matalalla että busterilla ei päässyt satamaidon kohdalta rantatöyrääseen kiinni.

Paljos siinä ihan keskellä on nykyään vettä?? :o

Re: Eteläranta

ViestiLähetetty: La Touko 25, 2013 20:11
Kirjoittaja tuomas
Siinä Barcon paatin kohdalla on kaksi metriä. Syvenee kolmeen kun ajaa Karjarantaan päin, sillan kohdilla on kolme. Karjarannan Shellin kohdalla on Kirvatsin puolella aika pitkä pinta-hiekkasärkkä joka jatkuu uusien kerrostalojen laiturille saakka ellei pidemmällekin.Ennen Barcoa ja Taavi-siltaa on 3-5 metriä, mutta kirvatsin piikistä lähtee hiekkasärkkä joitakin kymmeniä metrejä ohi suihkulähteen ja siinä on joku kaks ja puol metriä vettä. Puimuritehtaan kohdalla oleva kurvi tuntuu nykyään keräävän lietettä ja siinä alkaa olla kohtuullisen matalaa mutta väylällä sellaiset kolme metriä kuitenkin. Muuten joessa on sellaset 4-6 metriä vettä ja jopa 8-11m syvänteitä ainakin Harmaalinnan/Ulvilan rajalla,Outokummun tehtaiden, Enäjärven ja Kirvatsin kaarisillan kohdilla. Viimeksi luotasin Huvilajuopaa niin se on 1-2m kaupungista päin siihen saareen saakka ja jopa alle. Huvilajuovan alkupää Karjarannassa on aika konstikas paikka koska viittoja tai linjatauluja ei ole ja siinä on n. metrin väylä ja heti kapean väylän vieressä alle puol metriä vettä. Ajoin itse siinä juuri mutaan kiinni. Aikaisemmin paikassa jossa joki aukeaa Kolpanlahdeksi eli Pihlavan suulin kohdilla on ollut matala paikka mutta en oo käynyt vähään aikaan katsomassa. Tomski voi tietää siitä jotain. Joelle pitäs tehrä jotain muutamassa paikassa ja huvilajuovankin porukka vähän jo ihmettelee mitä kaupunki mammii kun matalalla vedellä pääsee kahlaamaan jo yli ilman että napa kastuu...

Re: Eteläranta

ViestiLähetetty: La Kesä 01, 2013 22:22
Kirjoittaja MaAl
Olemme saamassa kolmannen laivan Etelärantaan Charlottan ja Barcon rinnalle.
SK:n perusteella Amore niminen laiva on purjehtimassa parhaillaan jokea pitkin, jonkun tiedon mukaan olisi jumissa jossakin Pihlavan lahdella?
Lehdessä oli kuvia tästä purjelaivan kuosiin puetusta ravintolalaivasta, hulpealta hän näytti.
Tulee toimimaan kuulemma ympärivuotisesti tasokkaana ruokaravintolana. Kaikki edellytykset näyttäisi olevan myös tilauskäytöön, saunaosastoineen.
Vielä kun lautta olisi saanut olla paikoillaan meillä olisi Porin jokisatamassa ihailtavana neljä erilaista laivatyyppiä.
Kun tuo puuvillan alue saadaan valmiiksi niin saattaa tulla tarvetta myös pohjoisrantaan saada terassi, joten missä mahtaa lautta olla?

Re: Eteläranta

ViestiLähetetty: La Kesä 01, 2013 23:44
Kirjoittaja jykke1969
Toivotaan ettei ole yhtä ruma, kuin entinen lautta, joka piti poistaa ulkonäkösyistä.

Re: Eteläranta

ViestiLähetetty: Su Kesä 02, 2013 19:12
Kirjoittaja MaAl
Ajelin tuossa 15 maissa Etelärannassa, Barco oli avannut laskusillan ja kannella näytti olevan matkustajia. Charlotta oli poistunut laituristaan. Liekö lähtenyt avustamaan Amorea, joka lienee juuttunut jonnekin joelle, koska ei vielä jokisatamassa näkynyt. Siltä on varmaan mastot poistettu ja samalla purjeet, tosin ei kyllä tuultakaan ole ollut. Tiedä hänen koneistaan, purjeveneissä yleensä on joku pieni perämoottori, vaan laiva taitaa tarvita vähän isommat koneet, jos vaikka potkurin sokka on katkennut niin se on siinä sitten etenkin jos ei ole varasokkaa ja sukeltajaa mukana.
Jos väylän mataluus on tullut esteeksi niin heillä on kuulemma täytettäviä "ilmapusseja" joiden avulla nostetaan laiva plaanaamaan, aikansa niidenkin täyttäminen ottaa.
Ei tässä mitään hätää ole, vasta vuorokauden ollut matkalla ja helteet jatkuu ainakin tämän viikon.

Re: Eteläranta

ViestiLähetetty: Ma Kesä 03, 2013 15:15
Kirjoittaja rannan asukas
Toivottavasti tämä uusi "purjelaivavarustamo" osaa olla kaveri oikeiden tahojen kanssa. Kaupungin myöntämä liiketoimintapaikka lupineen on aika huimaava rimanalitus ja osoitus siitä, ettei lautan häädössä ollut kyse muusta, kuin perusporilaisesta kateudesta.