Porin tavaraliikennöitsijöitä 1950 -1960 luvulla

Porin historiaa käsittelevä keskustelualue.

Valvojat: jhvisto, Botti1, Valvojat

Porin tavaraliikennöitsijöitä 1950 -1960 luvulla

ViestiKirjoittaja MaAl päivämäärä Ti Kesä 11, 2013 20:05

Jatkan edelleen pääni tyhjentämistä ja tällä kertaa Porilaisia tavaraliikennöitsijöitä, jotka toimivat ainakin 1950 ja 1960 luvuilla. Olkaa hyvät ja korjatkaa ja oikaiskaa virheet ja puutteet.

S ja E Nummi, kaukokiito, Helsinkiin. A Kuusimäki, kaukokiito, Tampereelle.
M ja Y Alamäki, kiitolinja, Helsinkiin, Turkuun ja Vaasaan. V Lehtonen, kiitolinja, Raumalle.
E Willman, kiitolinja, Reposaarelle (ent. laivuri M-luoto - Reposaari välillä). P Sillanpää, kiitolinja, Tampereelle.
U ja T Luoma, kaukorahti, Helsinkiin. Elo Pohjola, kiitokuljetus.
P Kuusisto ja M Satomaa, ei ilmeisesti linjaliikennettä.

Kaukokiito Nummen talleilla, Ruosniementiellä ja sittemmin Tiilimäen Unionin yhteydessä.
Kaukorahti Luoman talleilla, Satakunnankadulla. Kiitokuljetus Pohjolan talleilla, Satakunnankadulla.
Kiitolinja rantamakasiinissa, Etelärannassa.
<Ma>
Käyttäjän avatar
MaAl
Special Kunniajäsen
Special Kunniajäsen
 
Viestit: 2798
Liittynyt: To Loka 26, 2006 09:10

Re: Porin tavaraliikennöitsijöitä 1950 -1960 luvulla

ViestiKirjoittaja japeri päivämäärä Ti Kesä 11, 2013 20:20

Jos tähä katekorrijaa kelpaa kuarma-autoilijat jokka ajeli jokapäivä esimerkiks maitokannui Pori ympäristö osuusmeijerii,tavaraliikennet seki oli. Porinmaalaiskunnast, Meriporist ajo maitoo ainaki: Arvo Laurila, Westerpakan Viku (Teki lahtii myäs), Lauri Stenroos (Kyläsaaren köyhä), Ensio Vaarapalo, Kustaa Ruusunen (Seppä ja sähkömittarin lukija) ja ilmeisesti Matti Halminen. Kaikki erelmainitut o eresmenneit.
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
Käyttäjän avatar
japeri
Galaktinen Vapaajäsen
Galaktinen Vapaajäsen
 
Viestit: 10972
Liittynyt: Su Elo 01, 2010 23:48
Paikkakunta: Kyläsaaren synkät perämettät.

Re: Porin tavaraliikennöitsijöitä 1950 -1960 luvulla

ViestiKirjoittaja MaAl päivämäärä Ti Kesä 11, 2013 22:07

Tankkereita oli ainakin Lehtimäellä BP-petkon logoissa ja Murtomäellä TB:n väreissä.

Olin piänenä hoidossa maalaistalossa, missä sen ajan tavan mukaan oli muutama lehmä, kana ja sika. Pienviljelijöiksi heitä taidettiin sanoa. Isäntä päivät töissä tehtaalla ja illat ja viikonloput tilanhoitoa. Emäntä hoiti karjan ja kaikki juoksevatasiat, kovia aikoja ja lujia ihmisiä.
Maidot vietiin hevosella, vuoroittain, 8 km:n päässä olevaan meijeriin. Joskus pääsin mukaan kun osui kohdalle, jänniä matkoja. 40-luvun loppupuolella kylä autoistui ja kannut saivat nopeamman kyydin.
<Ma>
Käyttäjän avatar
MaAl
Special Kunniajäsen
Special Kunniajäsen
 
Viestit: 2798
Liittynyt: To Loka 26, 2006 09:10

Re: Porin tavaraliikennöitsijöitä 1950 -1960 luvulla

ViestiKirjoittaja japeri päivämäärä Ti Kesä 11, 2013 22:27

Eikös Steinerin Kapu autoillu ja Kullaal. Perusti sittemmi Porin-Rengas (Rengas Steiner, Euromaster Paanakerokarul) nimise fapriiki. Ruuseleewi automost lähti puutavararekat viämää Seiku sahalt plankkui Mäntyluatoo. Lammise Huuko Ulvilast ajo Penssiini Volvol ja sejälkee Betvoortil ihmiste ajoi ja Messini perustamise jälkee ajo Messini paikallisliikentee.
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
Käyttäjän avatar
japeri
Galaktinen Vapaajäsen
Galaktinen Vapaajäsen
 
Viestit: 10972
Liittynyt: Su Elo 01, 2010 23:48
Paikkakunta: Kyläsaaren synkät perämettät.

Re: Porin tavaraliikennöitsijöitä 1950 -1960 luvulla

ViestiKirjoittaja japeri päivämäärä Ti Syys 09, 2014 18:24

Onks kellää tullu uusii, vanhoi yrittäjjii miälee?
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
Käyttäjän avatar
japeri
Galaktinen Vapaajäsen
Galaktinen Vapaajäsen
 
Viestit: 10972
Liittynyt: Su Elo 01, 2010 23:48
Paikkakunta: Kyläsaaren synkät perämettät.

Re: Porin tavaraliikennöitsijöitä 1950 -1960 luvulla

ViestiKirjoittaja W-line päivämäärä Ti Syys 09, 2014 19:02

Porin Pikatoimisto.
Tee ekoteko. Älä lisäänny.
Nyt on hyvä aika aloittaa laihdutuskuuri. Niin kuin aina.
W-line
Vapaajäsen
Vapaajäsen
 
Viestit: 7675
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2008 13:01

Re: Porin tavaraliikennöitsijöitä 1950 -1960 luvulla

ViestiKirjoittaja japeri päivämäärä Ti Syys 09, 2014 19:12

W-line kirjoitti:Porin Pikatoimisto.

Se tais ol aikas isompii Firmoi Poris?
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
Käyttäjän avatar
japeri
Galaktinen Vapaajäsen
Galaktinen Vapaajäsen
 
Viestit: 10972
Liittynyt: Su Elo 01, 2010 23:48
Paikkakunta: Kyläsaaren synkät perämettät.

Re: Porin tavaraliikennöitsijöitä 1950 -1960 luvulla

ViestiKirjoittaja W-line päivämäärä Ke Syys 10, 2014 03:11

japeri kirjoitti:
W-line kirjoitti:Porin Pikatoimisto.

Se tais ol aikas isompii Firmoi Poris?

Oli se se ja melkee kaikki autot oli Mersui. Pari foorttii oli kans. Ja lekentaarisii kuskei monta.
Tee ekoteko. Älä lisäänny.
Nyt on hyvä aika aloittaa laihdutuskuuri. Niin kuin aina.
W-line
Vapaajäsen
Vapaajäsen
 
Viestit: 7675
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2008 13:01

Re: Porin tavaraliikennöitsijöitä 1950 -1960 luvulla

ViestiKirjoittaja japeri päivämäärä Ke Syys 10, 2014 17:36

Ketäs ne kuskit sit oikee oli/o?
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
Käyttäjän avatar
japeri
Galaktinen Vapaajäsen
Galaktinen Vapaajäsen
 
Viestit: 10972
Liittynyt: Su Elo 01, 2010 23:48
Paikkakunta: Kyläsaaren synkät perämettät.

Re: Porin tavaraliikennöitsijöitä 1950 -1960 luvulla

ViestiKirjoittaja W-line päivämäärä Ke Syys 10, 2014 18:37

japeri kirjoitti:Ketäs ne kuskit sit oikee oli/o?

En mainitse nimiä.
Tee ekoteko. Älä lisäänny.
Nyt on hyvä aika aloittaa laihdutuskuuri. Niin kuin aina.
W-line
Vapaajäsen
Vapaajäsen
 
Viestit: 7675
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2008 13:01

Re: Porin tavaraliikennöitsijöitä 1950 -1960 luvulla

ViestiKirjoittaja japeri päivämäärä Ke Syys 10, 2014 19:01

No voih. Ei sitte. Olis vaa olu kiva tiätää?
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
Käyttäjän avatar
japeri
Galaktinen Vapaajäsen
Galaktinen Vapaajäsen
 
Viestit: 10972
Liittynyt: Su Elo 01, 2010 23:48
Paikkakunta: Kyläsaaren synkät perämettät.

Re: Porin tavaraliikennöitsijöitä 1950 -1960 luvulla

ViestiKirjoittaja W-line päivämäärä Ke Syys 10, 2014 22:02

japeri kirjoitti:No voih. Ei sitte. Olis vaa olu kiva tiätää?

Kun tuolla forumin säännöissä on, muistaakseni 2.§, maininta tuosta yksityishenkilöiden nimien julkaisusta niin edes yritän ymmärtää sen.
Viimeksi muokannut W-line päivämäärä Ke Syys 10, 2014 22:04, muokattu yhteensä 1 kerran
Tee ekoteko. Älä lisäänny.
Nyt on hyvä aika aloittaa laihdutuskuuri. Niin kuin aina.
W-line
Vapaajäsen
Vapaajäsen
 
Viestit: 7675
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2008 13:01

Re: Porin tavaraliikennöitsijöitä 1950 -1960 luvulla

ViestiKirjoittaja japeri päivämäärä To Syys 11, 2014 01:50

W-line kirjoitti:
japeri kirjoitti:No voih. Ei sitte. Olis vaa olu kiva tiätää?

Kun tuolla forumin säännöissä on, muistaakseni 2.§, maininta tuosta yksityishenkilöiden nimien julkaisusta niin edes yritän ymmärtää sen.

Japeripappaki o sit vissii yksityishenkilö, mut yleisesti käytös oleva, ei ovela! Mut tää ei kuulu tähä.
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
Käyttäjän avatar
japeri
Galaktinen Vapaajäsen
Galaktinen Vapaajäsen
 
Viestit: 10972
Liittynyt: Su Elo 01, 2010 23:48
Paikkakunta: Kyläsaaren synkät perämettät.

Re: Porin tavaraliikennöitsijöitä 1950 -1960 luvulla

ViestiKirjoittaja W-line päivämäärä To Syys 11, 2014 16:28

japeri kirjoitti:
W-line kirjoitti:
japeri kirjoitti:No voih. Ei sitte. Olis vaa olu kiva tiätää?

Kun tuolla forumin säännöissä on, muistaakseni 2.§, maininta tuosta yksityishenkilöiden nimien julkaisusta niin edes yritän ymmärtää sen.

Japeripappaki o sit vissii yksityishenkilö, mut yleisesti käytös oleva, ei ovela! Mut tää ei kuulu tähä.

Onko Japeripappa sinun oikea nimesi? Jos on, olen pahoillani nimesi mainitsemisesta. Olen aina luullut että se on salanimi. #-o
Tee ekoteko. Älä lisäänny.
Nyt on hyvä aika aloittaa laihdutuskuuri. Niin kuin aina.
W-line
Vapaajäsen
Vapaajäsen
 
Viestit: 7675
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2008 13:01

Re: Porin tavaraliikennöitsijöitä 1950 -1960 luvulla

ViestiKirjoittaja japeri päivämäärä To Syys 11, 2014 18:41

Liki liippaa, mut Mää kuttu itteeni enne vaik Salamaimakkaraks, enneko Berliinimakkaraks. Japeripappa.... Mää sanovaa, et HÖH! :!: :!: :!: :cry:
Otetaas taas!
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
Käyttäjän avatar
japeri
Galaktinen Vapaajäsen
Galaktinen Vapaajäsen
 
Viestit: 10972
Liittynyt: Su Elo 01, 2010 23:48
Paikkakunta: Kyläsaaren synkät perämettät.

Re: Porin tavaraliikennöitsijöitä 1950 -1960 luvulla

ViestiKirjoittaja japeri päivämäärä Su Syys 14, 2014 11:42

Entiär oliko se Pesusampo Firma mikkää liikennöittijä, Mut siäl ainaki oli Kuskipaikka auki melkee joka viikko. Satakunnakansas oli melkee seisova reklaami siit tyäpaikst ja tyävälitystoimistostaki minnuu sin ahristeltii tasasi väliajoi. En Menny! Eikä menny moni muukaa!
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
Käyttäjän avatar
japeri
Galaktinen Vapaajäsen
Galaktinen Vapaajäsen
 
Viestit: 10972
Liittynyt: Su Elo 01, 2010 23:48
Paikkakunta: Kyläsaaren synkät perämettät.

Re: Porin tavaraliikennöitsijöitä 1950 -1960 luvulla

ViestiKirjoittaja MaAl päivämäärä La Joulu 13, 2014 20:40

Tähän sopii varmaan kirjoitella siitä minkälaista kalustoa silloin oli tavarankuljetuksessa. Tuskin ketään kiinnostaa, ei vissiin haitaakkaan. Puhun omasta kokemuksesta kun aloin autoilemaan 60-luvun alussa tai paremmin sanottuna autonkuljettajana.

Kuorma-autot tulivat tehtailta runkoina ja niihin tehtiin hytit ja lavarakenteet erillisillä koritehtailla.
Kuorma-autoja oli kuusi-, kahdeksan- ja kymmenenpyöräisiä. Yhdellä ja kahdella taka-akselilla varustettuja. Kahta mittaa n 10 -ja 5 metrisiä.
Yksi akselisessa oli takana paripyörät ja kaksi akselisessa kahdet paripyörät tai paripyörät+pyörät. Ensimmäistä versiota puhuteltiin kymppipyöräksi tai täysteliksi, siinä olevan teliperän eli toisen akselin mukaan. Sitten taas tuossa toisessa kaksiakselisessa versiossa oli 8 rengasta takimmaisella akselilla yksipyörä ja tätä kutsuttiin köyhänmiehen teliksi. Teliperissä oli takimmainen akseli nostettavissa ylös tyhjänä ajettaessa.

Sitten oli tämä lyhempi runko eli veturi, sillä ei kuljetettu tavaraa. Siinä oli hytin takaisessa pätkässä lavettipöytä, mihin kytkettiin puoliperävaunu, näitä oli yksi- ja kaksiakselisia. Näin kytkettyä yhdistelmää kutsuttiin rekaksi.

Lavarakenteet oli avolavoja tai umpikoreja. Puurakenteisia ja pohjat teräksellä- ja umpikorit alumiinilla pinnoitettuja. Avolavojen yhteydessä saattoi olla myös irrotettavat teräskaaret ja näin saatiin tehtyä pressukuomut.

Perävaunuja oli kolmenlaisia. Yleisin oli puoliperävaunu, jossa oli takana yksi- tai kaksiakselia. Etu päässä oli tuet millä perävaunu pidettiin ylhäällä, jos se irrotettiin veturista. Tämä yhdistelmä oli rekka.
Sitten oli keskiakselinen perävaunu eli vasikka. Tässä oli suora vetoaisa ja pyörät keskikohdalla, etu päässä metallipukki, millä vaunu tuettiin jos se irrotettiin vetoautosta. Vetoautona toimi kuorma-auto. Tätä yhdistelmää kutsuttiin vasikaksi, ei kovin yleinen.
Vielä alkoi yleistyä varsinainen perävaunu eli täysperä, missä oli paripyörät etupäässä ja 1 tai 2 akselia takapäässä. Vetoaisa oli v-mallinen ja kytkettiin kuorma-autoon.

Siinä ne noin suurin piirtein, jos vielä selvennykseksi, että taka-akselilla on aina paripyörät, paitsi köyhänmiehen telissä takimmaisessa akselissa yksipyörä. Vasikassa taisi olla keskiakselissa yksipyörä, tästä en ole varma voi olla myös paripyörät tai molempia.
Normirunkoista kuorma-autoa puhuteltiin nupiksi ja lyhytrunkoista veturiksi. Perävaunut olivat puoliperävaunu eli rekka, vasikka ja varsinainenperävaunu eli täysperävaunu.
En sekoita enempää.
<Ma>
Käyttäjän avatar
MaAl
Special Kunniajäsen
Special Kunniajäsen
 
Viestit: 2798
Liittynyt: To Loka 26, 2006 09:10

Re: Porin tavaraliikennöitsijöitä 1950 -1960 luvulla

ViestiKirjoittaja japeri päivämäärä Su Joulu 14, 2014 02:42

Kylläpäs muute kiinnostaa! Mullo ollu 1955 malli Ford F 600 V( Bensamoottoril). Chevrolet 5 tonni kuarma auto( Suara 6 silinterine Bensamoottori), Ruattalaisel Beke puuhytil. juuja mullo kans viäl V8( pensamoottoril) Fargo 1970V joka o tuatu Suamee alustan ilma hyttii. Niijuu ja mullo ollu Ford 550,V8 Bensa, Muistaakseni ja ilma hyttii, runkon tuatu. Scania 110. 10 pyärä umpikaapil ja perälaitanosturil (Riisseli). Sit Scania Wabis 110 Super. Pruukikuljetusauto (Riisseli). 2 Kpl Betfoorttei. Toine 16 tuuma pyäril (jakeluauto,Riisseli) ja toine runkon tullu Suamee, (käyttävoima Benssiini). Linjapiilei muutama, mut ne o oma lukus! Kuarma autokorttiki mullo viäl. Mää sai siihe rahat 1985 vuan, YÖ Yhtyeelt. Antovat rahat pirruuttaa köyhäl! PS: onkai mullollu Dodge 2 tonni kuarma-auto Pitkäl hytil V 8 Moottoril. Volsvaakkeni 3500 kg Pitkähyttine Lava-auto Hiijapil, (Riisseli).
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
Käyttäjän avatar
japeri
Galaktinen Vapaajäsen
Galaktinen Vapaajäsen
 
Viestit: 10972
Liittynyt: Su Elo 01, 2010 23:48
Paikkakunta: Kyläsaaren synkät perämettät.


Paluu Porin historia

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa