Vaalijärjestelmä uusiksi ja vaalit huhtikuulle

Täältä löydät vanhentuneet aiheet ja jutut. Vain luku! Kun puhaltelet pölyjä arkistojen päältä ja huomaat että jokin aihe voisi olla vielä käytettävissä, ota yhteys ylläpitoon.

Valvojat: jhvisto, Botti1, Valvojat

Vaalijärjestelmä uusiksi ja vaalit huhtikuulle

ViestiKirjoittaja VLK päivämäärä Ma Huhti 16, 2007 17:47

Kuvitelkaapa jos eduskuntavaalit olisivat olleet eilen. Tänään luultavasti kukaan ei puhuisi porvarihallituksesta vaan demarit olisivat säilyttäneet asemansa. Koska vaalit olivat maaliskuun 18. päivä ja sinä päivänä n klo 16 aikoihin alkoi niin karmea räntäsade että ulkona kun tarpoi niin tuntui kuin olisi nastoja lentänyt päin naamaa, niin äänestysprosenttikin jäi sitten alhaiseksi. vakiintuneen poliittisen viisauden mukaan mitä alhaisempi äänestysprosentti, sitä paremmin porvaripuolueet menestyvät. Sen takia porvareiden krokotiilin kyyneleet äänestysprosentista lähinnä hauskuttaa.

Hallitusohjelmaan on otettu myös vaalijärjestelmän muutos. Kyynikot sanovat että kunhan asia on unohtunut niin sille ei tehdä mitään. Uskoisin kuitenkin, että Uudenmaan vaalipiiri jaetaan kahtia ja muutama Itä- ja Pohjois-Suomen vaalipiiri yhdistetään. Uudenmaan kohdallahan tilanne menee entistä mielettömämmäksi sillä tähän asti pk-seutu on keinotekoisesti jaettu kahdelle vaalipiirille niin Uudenmaan jaon jälkeen lienee kolmeen.

Jonkinlainen tasauspaikkajärjestelmä tulisi ottaa käyttöön siten että eduskunnan paikkajako noudattaisi koko maassa annettujen äänten suhdetta. Sen sijaan joidenkin tahojen hellimälle ajatukselle koko maanlaajuisesta vaalipiiristä sanon jyrkästi että EI KÄY. Kyllä jonkinlainen vaalipiirijako tulee säilyttää. Jos koko maa olisi yksi vaalipiiri niin niiltä alueilta, joilta nyt valitaan ne kuusi tai seitsemän edustajaa niin tuskin valittaisiin edes sen vertaa. Jokainen asiaa hiemankin pohtiva ymmärtää mikä ongelma koko maan vaalipiirissä olisi. Tottahan toki se hyödyttäisi pk-seutua ja koska itse olen siellä nykyisin niin minunhan pitäisi moista kannattaa mutta minä kannatan oikeudenmukaisuutta ja sitä paitsi olen entinen porilainen, en todellakaan mikään stadilainen.

Nykyjärjestelmälle on apkko tehdä jotakin.Cronbergin tapaus sen todisti. Tosin, luultavasti ko rouva tahallaan teki mitä teki koska ei varmaan edes halunnut jatkaa kansanedustajana. Muutenhan hän olisi asettunut ehdolle just esim Uudellemaalle.
VLK
Kantaporukkaa
Kantaporukkaa

ViestiKirjoittaja Åke päivämäärä Ti Kesä 05, 2007 13:25

Tässä taustalla on myös sellainen itsekä ajatus, että ehdokkaiden on mukavampi seisoskella ulkona kun vaalit ovat hiukan myöhempään. Kauppakeskuksiin sisälle kun ehdokkaat eivät pääse mainoksiaan jakamaan. Ei ainakaan kaikkialla Suomessa.
Käyttäjän avatar
Åke
Universiaalinen Kunniajäsen
Universiaalinen Kunniajäsen

ViestiKirjoittaja Justitia päivämäärä Ti Kesä 05, 2007 14:11

Mutta jos vaalit olisivat olleet huhtikuussa, Euroopan neuvoston korruption vastainen toimielin GRECO ei varmaan tulisi vielä runsaan viikon kuluttua tänne tutkimaan niihin liittyvää rahoitusta.
Käyttäjän avatar
Justitia
Kunniajäsen
Kunniajäsen

ViestiKirjoittaja Dukes päivämäärä Ke Kesä 06, 2007 15:33

Omasta mielestäni on hienoa juttu että vaalit siirtyisivät huhtikuulle. Mukavampi itsenikin tehdä vaalityötä. Vaikka kyllä sitä huonoilla ilmoillakin tulee tehtyä!
"palstan oma Iso-D"
Käyttäjän avatar
Dukes
Foorumipoliisi
Foorumipoliisi

ViestiKirjoittaja tomski päivämäärä To Heinä 26, 2007 16:56

Presidentin mielestä tärkeintä ei ole se, miten Suomi profiloituu maailmalla, vaan se, kuinka Afganistanin kansaa parhaiten voitaisiin auttaa järjestyksen saamiseksi.

Lähde SK

Niinpä just. Suomi ei ole pressallemme tärkeä vaan maailman romanit ja muut. Pressanvaalit kun uusittaisiin nyt niin muumimamma saisi painua "¤%"#¤%"#¤&#¤/
PPPPPP, eli
Porin Perämetsien Peräkamaripoikien Politbyroon Propagandakomission Pääsihteeri
Käyttäjän avatar
tomski
V.I.P.
V.I.P.

ViestiKirjoittaja Björnez päivämäärä Pe Heinä 27, 2007 22:17

tomski kirjoitti:
Presidentin mielestä tärkeintä ei ole se, miten Suomi profiloituu maailmalla, vaan se, kuinka Afganistanin kansaa parhaiten voitaisiin auttaa järjestyksen saamiseksi.

Lähde SK

Niinpä just. Suomi ei ole pressallemme tärkeä vaan maailman romanit ja muut. Pressanvaalit kun uusittaisiin nyt niin muumimamma saisi painua "¤%"#¤%"#¤&#¤/

Häh? No jos Suomi on jossain Afganistanissa, niin kai siellä perimmiltään ollaan Afganistanin auttamiseksi, eikä oman profiilin nostamiseksi. Vähän sama kuin jos joku olisi meripelastaja vain oman imagonsa parantamisen takia, eikä onnettomuuksien ja auttamisen halun takia.
Carpe Diem
Käyttäjän avatar
Björnez
Universaalinen
Universaalinen

ViestiKirjoittaja hawk päivämäärä La Heinä 28, 2007 07:03

Tuo tomskin tapa tarkastella asioita ja jättää keskeisiä näkökulmia huomioimatta, on viimeaikojen turvallisuuskeskusteluissakin yleinen. Valtapuolueiden puheissa ollaan huolestuneita lähinnä siitä kenen joukoissa pitäisi seistä, missä näkyä ja olla taktisesti viisaasti mukana, eikä siitä että kyse olisi aidosta ihmisten auttamisesta. Se on hyvin ontto ja lyhytjänteinen tapa katsella maailmaa ja siinä ovat taustalla niin kärjistyneet poliittis-uskonnollis-kultturiset arvot kuin jopa viitteet etnisten erilaisuuksien korostamisesta.

Ero on siis siinä, panostetaanko kaikki energia ns. "turvallisuuspoliittisen keskustelun" ylläpitämiseen, jossa ainut pyrkimys näyttää olevan hivuttaa Suomea sotilasliitto NATO:n täysjäseneksi, samalla kun mietitään sitä kuinka hyvältä näyttäisi missäkin konfliktissa mukanaolo. Vai, pyritäänkö aktiivisesti ehkäisemään ennalta tulevia ja ratkaisemaan olemassaolevia konflikteja.
Käyttäjän avatar
hawk
Universaalinen
Universaalinen

ViestiKirjoittaja tomski päivämäärä La Heinä 28, 2007 09:15

Tarkotinkin sitä että olen melko varma siitä ettei nykyisen presidenttimme mielestä juuri koskaan ole Suomen olot/tilanne etusijalla.

Voitte jeesustella kuinka paljon hyvänsä, mikäli se olotilaanne parantaa. Maailma on kuitenkin katala paikka ja presidenttimme on ykkösedustajamme maailmalla. Tai ainakin pitäisi olla.
Halosen edeltäjä, Ahtisaari, hoiti tämän puolen todella mallikkaasti.
PPPPPP, eli
Käyttäjän avatar
tomski
V.I.P.
V.I.P.

ViestiKirjoittaja raato päivämäärä La Heinä 28, 2007 09:16

tomski kirjoitti:Tarkotinkin sitä että olen melko varma siitä ettei nykyisen presidenttimme mielestä juuri koskaan ole Suomen olot/tilanne etusijalla.

Oletko saanut tähän vahvistuksen presidentiltä, vai mistä?
- Outo jätkä, mutta tulipahan tehtyä -
- Aina oon kerinny, vaikken oo kiirutta pitäny -
- Sääliä saa ilmaiseksi, mutta kateus pitää ansaita -
Käyttäjän avatar
raato
V.I.P.
V.I.P.

ViestiKirjoittaja tomski päivämäärä La Heinä 28, 2007 09:19

Olen seurannut touhujansa.... ja olen aivan varma asiasta. Kuten on moni muukin.
PPPPPP, eli
Käyttäjän avatar
tomski
V.I.P.
V.I.P.

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä La Heinä 28, 2007 09:19

raato kirjoitti:
tomski kirjoitti:Tarkotinkin sitä että olen melko varma siitä ettei nykyisen presidenttimme mielestä juuri koskaan ole Suomen olot/tilanne etusijalla.

Oletko saanut tähän vahvistuksen presidentiltä, vai mistä?

Minä olen päätynyt samaan kuin Tomski. Ihan vaan lukemani ja uutisista kuulemani perusteella. Oman maan asiat tuntuvat olevan toisarvoisia kunhan muilla vaan menee hyvin.
Vieras

ViestiKirjoittaja raato päivämäärä La Heinä 28, 2007 09:21

Koska Tomski ja "moni muu" ovat varmoja, että presidenttimme vähät välittää isänmaastamme, lisäämmekö faktatiedon Wikipediaan?
Käyttäjän avatar
raato
V.I.P.
V.I.P.

ViestiKirjoittaja tomski päivämäärä La Heinä 28, 2007 09:24

Ole hyvä vaan.
PPPPPP, eli
Käyttäjän avatar
tomski
V.I.P.
V.I.P.

ViestiKirjoittaja hawk päivämäärä Su Heinä 29, 2007 17:43

Onneksi Wikipediassa harjoitetaan lähdekritiikkiä, jossa eivät pelkät tomskin kavereiden todistukset vielä tee totuutta. ;) On vaikea nähdä asiaa niin etteikö Halonen olisi kotomaan asioista välittänyt. Pikemminkin lienee kyse siitä etteivät kaikki pidä esim. niistä yhteiskunnalliseen oikeudenmukaisuuteen liittyvistä teemoista joita presidentti on pitänyt esillä.
Käyttäjän avatar
hawk
Universaalinen
Universaalinen

ViestiKirjoittaja VLK päivämäärä Su Heinä 29, 2007 17:50

Niin, ja millä tavalla viimeiset muutamat kommentit liittyvät Suomen eduskuntavaalien ajankohtaan ja vaalijärjestelmään?
VLK
Kantaporukkaa
Kantaporukkaa

ViestiKirjoittaja raato päivämäärä Su Heinä 29, 2007 18:21

Asiaa pitkään harkittuani tulin siiihen lopputulemaan, että niissä viesteissä ollaan olemassaolevan järjestyksen kannalla. Tai äärimmäisen ahtaasti tulkittuna sitä vastaan.
Käyttäjän avatar
raato
V.I.P.
V.I.P.

ViestiKirjoittaja FBT-Nalle päivämäärä Su Heinä 29, 2007 23:02

Kyllä Halonen on hyvin hommansa hoitaa, kunhan se puhu paljoa ja muistaa käydä stylistin kautta aina ennen kuin ihmisten ilmoille putkahtaa.

Niin ja jos räntäsateet nyt on se virallinen selitys punaisten rökäletappiolle, voiko sen lisätä Wikipediaan?
In the end we're all just chalk lines on the concrete - Drawn only to be washed away
Käyttäjän avatar
FBT-Nalle
Galaktinen Kunniajäsen
Galaktinen Kunniajäsen

Paluu Arkisto