Ruosniemen palvelut

Foorumi Pohjois-Porissa asuville. Pormestarinluoto, Toejoki, Lotskeri, Ruosniemi, Hyvelä, Toukari...

Valvojat: jhvisto, Botti1, Valvojat

Ruosniemen palvelut

ViestiKirjoittaja Dukes päivämäärä Pe Marras 04, 2005 12:37

Ruosniemen palvelut ovat vuosien saatossa heikentyneet aika heikoksi. Muistan aikoja jolloin täällä oli vielä neljä kauppaa, pankki, posti, neuvola.
Nyt täällä ei ole enää kuin yksi kauppa, jonka kaatumisesta ei tiedä. Sekä on täällä posti, mutta se on sivupiste kirjanpitofirmassa. Kiitos heille että viitsivät pitää sitä siinä sivussa. Se on hyvin tärkeä palvelu ruosniemeläisille. Pankki on viety aikoja sitten. Mutta automaattikin vietiin viime vuonna jos oikein muistan.
Toejoella on kyllä muutama automaatii aivan melkein vierekkäin. Neuvola vietiin myös. Nykyään se toimii puuvillatehtaalla. Aika kauas vietiin. Ihmettelen kyllä tätä kun ruosniemi on kasvava asutus alue. Koko ajan tänne rakennetaan lisää ja uusia muuttaa. Ruosniemestä on tullut suosittu asutus alue. Ruosneimessä asuu myös paljon vanhuksia. Mitenkäs on heidän laita kun pitää maksaa muutama lasku tai olisi pankkiin asiaa. Vanhat ihmiset joutuvat lähtemään kaupunkiin hoitamaan nämä asiat. Maksamaan kalliin taksin tai kalliin linja-auto lipun. Ruosniemen tori on kuihtumassa kasaan. Kiitos niille yrittäjille jotka viitsivät siellä jotai vielä pyörittää. Ruosniemeläisten pitää alkaa keskittää asiointia sinne vielä enemään.

Mutta kuinka saisimme palveluja takaisin?
Yksi ehdotus olisi että huokutellaan jokin pankki sillä että kaikki ruosniemeläiset siirtyisivät sen asiakkaaksi!
Käyttäjän avatar
Dukes
Foorumipoliisi
Foorumipoliisi

ViestiKirjoittaja H.L päivämäärä Pe Marras 04, 2005 12:47

Pari kilometria matkaa Toejoelle, kapunkiin toiset (vajaa) pari kilometriä. :roll:
Mitä esim. Ahlaisissa on? Ei mitään. Lähin tankkauspiste "keskustasta" melkein kahdeksan kilometrin päässä. Pankkiautomaatille/pankkiin saat ajella Noormarkkuun tai Merikarvialle saakka. Siinä pari esimerkkiä - eiköhän teillä Ruosniemessä ole aika hyvin asiat. Ja Ahlaisissa niitä vanhuksia vasta onkin.
H.L
Special Kunniajäsen
Special Kunniajäsen

ViestiKirjoittaja Dukes päivämäärä La Marras 05, 2005 01:16

No ahlainen on asia erikseen.

Matka keskustaan kylläkin 6km! Itse asiassa itselläni 7km!
Käyttäjän avatar
Dukes
Foorumipoliisi
Foorumipoliisi

ViestiKirjoittaja H.L päivämäärä La Marras 05, 2005 02:23

Dukes kirjoitti:Matka keskustaan kylläkin 6km! Itse asiassa itselläni 7km!

Anteeksi. Toivottavasti selviät. :wink:
Ja jos aletaan viilaamaan, niin eikös Ruosniemen "keskusta" ole Ruosniementien päässä, eli siinä missä oli/on joku kukkakauppa jne? Eikä siitä saa millään kuutta kilometriä Porin keskustaan.
Viimeksi muokannut H.L päivämäärä La Marras 05, 2005 02:46, muokattu yhteensä 1 kerran
H.L
Special Kunniajäsen
Special Kunniajäsen

ViestiKirjoittaja H.L päivämäärä La Marras 05, 2005 02:40

Dukes kirjoitti:No ahlainen on asia erikseen.

Niin, mitäs me Ahlaisista...

Toejoella on kyllä muutama automaatii aivan melkein vierekkäin.

Jos olisi toisin päin, niin ehkä Toejokilaiset itkisivät samasta asiasta..

Yksi ehdotus olisi että huokutellaan jokin pankki sillä että kaikki ruosniemeläiset siirtyisivät sen asiakkaaksi!

Helpompi vaihtoehto lienee saada lotosta päävoitto ja valita sen jälkeen asuinpaikka, jossa kaikki palvelut on mahdollisimman lähellä. :wink:
H.L
Special Kunniajäsen
Special Kunniajäsen

ViestiKirjoittaja F6 päivämäärä La Marras 05, 2005 11:19

Tottahan tuo on... palvelut kuolee, kun paikka paisuu.
Vanhana ruosniemilaisena, muistan hyvin osuuspankin ja postipankin, kenkäkaupan, yli/ali -kylässä kaupat, maikinbaarin yms.

Ei mikään ihme, että pankkiautomaatti viedään pois, niinhän tapahtuu vähän jokapuolella. Esim. lähtihän porkan keskustastakin.

Toejoki kun on vertauskuvana.
Sieltä löytyy kolme automaattia ärrä, PP ja ruokacenter.
Ihan kivenheiton päässä toisistansa.

Otetaan vielä huomioon sekin, että järvikylä/noormakkulaiset, sekä harjunpäälaiset kulkevat paljon ruosniemen kautta.
Mielipiteeni, on voinut muuttua...
Mutta ei se tosi asia, että olen aina oikeassa!
F6
Kantaporukkaa
Kantaporukkaa

ViestiKirjoittaja Dukes päivämäärä La Marras 05, 2005 14:04

H.L kirjoitti:

Anteeksi. Toivottavasti selviät. :wink:
Ja jos aletaan viilaamaan, niin eikös Ruosniemen "keskusta" ole Ruosniementien päässä, eli siinä missä oli/on joku kukkakauppa jne? Eikä siitä saa millään kuutta kilometriä Porin keskustaan.

Kyllä se näin on. Siihen ei taida olla ihan kuutta kilometriä. Mutta sattuneesta syystä tämä ns. keskusta on alkaa kuolemaan pikku hiljaa...
Alhlainen on asia erikseen siksi että se nyt sattuu olemaan ns. syrjäseutu kuten kellahti. Itse asiasssa Ahlaisiin pitäisi saada paremmat palvelut. Pankki automaatti olisi varmaan myös siellä kiva. Itse en ole kylläkään perillä Ahlaisten palveluista ja asioista perillä. Mutta sen tiedän että teillä on oma pumppaamo siellä, kun olen sattunut sielläkin duunia paiskimaan...
Käyttäjän avatar
Dukes
Foorumipoliisi
Foorumipoliisi

ViestiKirjoittaja H.L päivämäärä La Marras 05, 2005 15:25

No onneksi mä en asu siellä (meinaan Ahlaisissa). Tuli nyt vaan muuten mieleen.
H.L
Special Kunniajäsen
Special Kunniajäsen

ViestiKirjoittaja Japi päivämäärä To Marras 10, 2005 16:41

Mikä tuohon Ahlaisten palvelujen puutteesa oikein mättää? Onko itse alueen asukkaat syypäitä niihin, meinaan jos eivät käytä niitä vaan käyttävät kaupunkin marketteja... Silloin saa asukkaat syyttää itseään siitä.

Menee vähän ohi otsikon. Mutta kummastuttaa nämä Paratiisinmäen väki kun eivät halua Salea alueelleen, vaan pistävät vastaan sitä? Muualla taistellaan palvelujen puolesta. Kummaa kansaa...
Never too old to ROCK!
http://www.relmu.fi
Facebook
Käyttäjän avatar
Japi
Universiaalinen Vapaajäsen

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä To Marras 10, 2005 21:27

Japi kirjoitti:Menee vähän ohi otsikon. Mutta kummastuttaa nämä Paratiisinmäen väki kun eivät halua Salea alueelleen, vaan pistävät vastaan sitä? Muualla taistellaan palvelujen puolesta. Kummaa kansaa...

Olet oikeassa... menee ohi otsikon. ;)
Vieras

ViestiKirjoittaja F6 päivämäärä To Marras 10, 2005 21:44

Juu, ohi aiheen, mutta...

Otetaan vaikka esimerkki.
Edellä mainittu kadonnut porkan automaatti.
Siinä ei kauan kestänyt, kun tuli adressi automaatin puolesta :wink:
Lieköhän, mille asteelle päätynyt?

Liekö asukkaissa/paikallisissa poliitikoissa vika.

Jostain syystä "se jokin lopetetaan/loppuu"
Turha sitä "kauppaa" pitää, saati syyttää, jollei asiakkaita näy.

Vaikkakin ruosniemi on paisunut, suurehkoksikin alueeksi.
Muistan vielä, kun kilvettömällä pappiksella, mentiin pitkin peltoja, poliisien pelossa alaikäisenä.
Nyt tilalla on taloja ja taloja.
Hassua käydä paikalla, missä itse on tallonut 10-25v sitten.

Jos oikein ajatellaan on ruosniemellä ollut oikein oma poliisi laitoskin. :lol:
Ajattelusta puheen ollen, niin taisivat "palveluita tarjoavat" tehdä virheen.
Eivät kaiketi uskoneet kasvamiseen.

Kasvua tapahtuu, koko ajan.
Ei mikään ihme, jos Pori paisuu ja "jopa" sivukylät tulevat olemaan keski kaupunkia.
Mielipiteeni, on voinut muuttua...
Mutta ei se tosi asia, että olen aina oikeassa!
F6
Kantaporukkaa
Kantaporukkaa

ViestiKirjoittaja Japi päivämäärä La Marras 12, 2005 16:21

Yleensä automaatit katoaa käyttäjien kadotessa. Nykyään on yleistynyt eri korttien käyttö.

Niin on monissakin paikoissa ennen ollut oma poliisiasema mm. Reposaaressa ja Mäntyluodossa jne. Nekin ovat harventuneet rutkasti, vaikka rikollisuus on lisääntynyt huimasti ja pahenemaan päin.
Never too old to ROCK!
http://www.relmu.fi
Facebook
Käyttäjän avatar
Japi

ViestiKirjoittaja kupari päivämäärä To Joulu 15, 2005 16:48

dukes: aloitti tämän ketjun! ja haluan muistuttaa että, nyt kun Lukkarinslta valmistuu niin, ei pitäisi enään olla huolissaan edes ruosniemen takapajulasta! Se nääs kun elävöittää/nostaa arvoa myös ruosniemen tonteille!.

Ei pitäis olla huolissaan!
Käyttäjän avatar
kupari
Kunniajäsen
Kunniajäsen

ViestiKirjoittaja Dukes päivämäärä To Joulu 15, 2005 17:22

kupari kirjoitti:dukes: aloitti tämän ketjun! ja haluan muistuttaa että, nyt kun Lukkarinslta valmistuu niin, ei pitäisi enään olla huolissaan edes ruosniemen takapajulasta! Se nääs kun elävöittää/nostaa arvoa myös ruosniemen tonteille!.

Ei pitäis olla huolissaan!

Jotain plussaa tähän kasvavaan asutus keskukseen! :D
"palstan oma Iso-D"
Käyttäjän avatar
Dukes
Foorumipoliisi
Foorumipoliisi

ViestiKirjoittaja raato päivämäärä To Joulu 15, 2005 19:03

Silloin kun minä olin nuori, Ruosniemen mäellä oli viisi kauppaa. Oli Toivonen, Helinkö, Kansa, Rauhaniemi ja Haapanen. Nyt ei yhtäkään.
- Outo jätkä, mutta tulipahan tehtyä -
- Aina oon kerinny, vaikken oo kiirutta pitäny -
- Sääliä saa ilmaiseksi, mutta kateus pitää ansaita -
Käyttäjän avatar
raato
V.I.P.
V.I.P.

ViestiKirjoittaja kupari päivämäärä To Joulu 15, 2005 20:21

Raato " onneksi meillä on siwa" tietääkseni ruosniemessä on yhä siwan myymälä. :idea:
Käyttäjän avatar
kupari
Kunniajäsen
Kunniajäsen

ViestiKirjoittaja raato päivämäärä To Joulu 15, 2005 20:36

Juu, siellä vanhan koulun, nykyisen päiväkodin vieressä on Siwa. Ja "pitkällä viikillä" Valintatalo. Mutta Ruosniemen Ylikylän mäki on kaupaton.
Käyttäjän avatar
raato
V.I.P.
V.I.P.

ViestiKirjoittaja kupari päivämäärä To Joulu 15, 2005 20:44

Oikein: mutta onhan siellä ylikylän kioski ja Markitan kioski tossa kasibaarin jälkeen! :^o

Eivät tosin ihan marketteja vastaa mutta kaljaa saa kumminkin! :P
Käyttäjän avatar
kupari
Kunniajäsen
Kunniajäsen

ViestiKirjoittaja raato päivämäärä To Joulu 15, 2005 20:51

Juupa juu. Ja Tarzanin ja Jäpösen talonrötiskökin on lyöty matalaksi ja uusi nousemassa tilalle.
Käyttäjän avatar
raato
V.I.P.
V.I.P.

ViestiKirjoittaja kupari päivämäärä To Joulu 15, 2005 21:05

Ja sen viulumiehen kotipaikka! samperi sentään: kun tuli muistikatkos!

no s-----i sentään siinä entisen mäkikioskin paikkeilla! se ukko joka talosta taloon kulki ja soitteli haitaksi asti. :?:
Käyttäjän avatar
kupari
Kunniajäsen
Kunniajäsen

ViestiKirjoittaja Heka päivämäärä Pe Joulu 16, 2005 10:50

H.L kirjoitti:

Kauppatorilta Ruosniementorille (Posti) on matkaa 4,4 km. Siwa kaupalle 5,7 km. Uuden Lukkarinsillan kautta Ruosniementorilta kauppatorille tulee aikanaan (vuoden kuluttua) matkaa 6,1 km. Tosin matka esim. uimahallille lyhenee hieman, ja ainakin nopeutuu, kun ei ruuhkaista Paanakedonkatua tarvitse kulkea.

Pankin konttorin ja -automaatin poisto oli Ruosniemessä suuri menetys. Varsinkin nyt, kun Tuulikylä laajenee koko ajan. Jotenkin on ihmeellistä, että kauppojen seinissä on Toejoella automaatit, vaikka kaupassa ja kioskeilla voi maksaa myös kortilla. -Bussissa ei pankkikortti kelvanne.

Vanhan Ruosniemen alueen kadut on täysin unohdettu, päällysteet ja osin sadesiviemäröinnitkin puuttuvat, ja valaistukset /sähköverkko on aikansa elänyttä. Vanhimmat kadut täysin rakentamattomia. Tuulikylän laajan uudisalueen liikenne tapahtuu kaikki Alikyläntien kautta, kun mm. Pohjoisväylän jatke alueelle puuttuu. Missä alueen poliitikot / valtuutetut luuraavat ? Pohjoisväylä tulisi rakentaa pikaisesti sieltä huoltoasmenannurkalta (vanha vaasantie) uudelle Noormarkuntielle/Ruosniementielle.

Alueen vähäiset palvelut: Siwa, parturikampaamo, posti, kenkäkauppa, kukkakaupat, kioskit ja "rautakauppakin" säilyvät kyllä, kunhan me kaikki muistamme vaan käyttää niitä palveluja -eikä autoilla aina sinne marketteihin toiselle puolellle kaupunkia.

Heka
Heka
Käyttäjä
Käyttäjä

ViestiKirjoittaja Dukes päivämäärä Pe Joulu 16, 2005 11:24

kupari kirjoitti:Oikein: mutta onhan siellä ylikylän kioski ja Markitan kioski tossa kasibaarin jälkeen! :^o

Eivät tosin ihan marketteja vastaa mutta kaljaa saa kumminkin! :P

No Markitan kioski menee nykyään jo kahdeksalta kiinni! Ettei sieltä mun mielestä kaljaa kannata hakea.
"palstan oma Iso-D"
Käyttäjän avatar
Dukes
Foorumipoliisi
Foorumipoliisi

ViestiKirjoittaja Dukes päivämäärä Pe Joulu 16, 2005 11:29

Heka kirjoitti:
H.L kirjoitti:

Kauppatorilta Ruosniementorille (Posti) on matkaa 4,4 km. Siwa kaupalle 5,7 km. Uuden Lukkarinsillan kautta Ruosniementorilta kauppatorille tulee aikanaan (vuoden kuluttua) matkaa 6,1 km. Tosin matka esim. uimahallille lyhenee hieman, ja ainakin nopeutuu, kun ei ruuhkaista Paanakedonkatua tarvitse kulkea.

Pankin konttorin ja -automaatin poisto oli Ruosniemessä suuri menetys. Varsinkin nyt, kun Tuulikylä laajenee koko ajan. Jotenkin on ihmeellistä, että kauppojen seinissä on Toejoella automaatit, vaikka kaupassa ja kioskeilla voi maksaa myös kortilla. -Bussissa ei pankkikortti kelvanne.

Vanhan Ruosniemen alueen kadut on täysin unohdettu, päällysteet ja osin sadesiviemäröinnitkin puuttuvat, ja valaistukset /sähköverkko on aikansa elänyttä. Vanhimmat kadut täysin rakentamattomia. Tuulikylän laajan uudisalueen liikenne tapahtuu kaikki Alikyläntien kautta, kun mm. Pohjoisväylän jatke alueelle puuttuu. Missä alueen poliitikot / valtuutetut luuraavat ? Pohjoisväylä tulisi rakentaa pikaisesti sieltä huoltoasmenannurkalta (vanha vaasantie) uudelle Noormarkuntielle/Ruosniementielle.

Alueen vähäiset palvelut: Siwa, parturikampaamo, posti, kenkäkauppa, kukkakaupat, kioskit ja "rautakauppakin" säilyvät kyllä, kunhan me kaikki muistamme vaan käyttää niitä palveluja -eikä autoilla aina sinne marketteihin toiselle puolellle kaupunkia.

Heka

Parturikampaamoja on tietääkseni ainakin kolme. Mutta tuntuu että Siwa taitaa pudota pois jossain vaiheessa. Kun aina menen poikkeemaan sielä niin tuntuu että olen ainoa asiakas tai sitten siellä sattuu olemaan joku toinen samaan aikaan. Valtuustossa on ainakin kaksi ruosniemeläistä edustajaa! Mutta ei tunnu mitään tapahtuvan.
"palstan oma Iso-D"
Käyttäjän avatar
Dukes
Foorumipoliisi
Foorumipoliisi

ViestiKirjoittaja Hänkki päivämäärä La Joulu 24, 2005 23:12

Vähäiseltä tuntuvat palvelut Ruosniemen asukaslukuun verrattuna. Onneksi KasiBlancassa on riittänyt asiakkaita niinä muutamana kertana kun olen paikassa pirtelöllä poikennut.
Käyttäjän avatar
Hänkki
Special Kunniajäsen
Special Kunniajäsen

ViestiKirjoittaja Dukes päivämäärä Su Joulu 25, 2005 11:00

Hänkki kirjoitti:Vähäiseltä tuntuvat palvelut Ruosniemen asukaslukuun verrattuna. Onneksi KasiBlancassa on riittänyt asiakkaita niinä muutamana kertana kun olen paikassa pirtelöllä poikennut.

Sehän on aina viikonloppuisin täynnä. Sinne poikkeaa porukkaa kauempaakin. :)
"palstan oma Iso-D"
Käyttäjän avatar
Dukes
Foorumipoliisi
Foorumipoliisi

Ruosniemen harrastusmahdollisuudet

ViestiKirjoittaja Pata8 päivämäärä Su Joulu 25, 2005 17:19

Ruosniemi on myös aika kuiva paikka harrastusten suhteen. Kai tämäkin asia palveluihin liittyy... No lähinnä tarkoitan Ruosniemen koulun kenttää jonka jäätä ei saada kuntoon ja kentän valoja ei saada syttymään. Ja luistelupaikkoja (kaukaloita) voisi olla vähän useampia esim. Tuulikylään voisi tehdä luistelupaikan , koska siellä on paljon lapsia ja nuoria ihmisiä. Tulisi tarpeeseen ja uskon että olisi kovassa käytössä. Itse joudun aina pyörällä polkemaan Ruosniemen koululle kassi olalla ja maila toisessa kädessä. Elikkä ruosniemeen lisää liikuntapalveluja. Olisi ihan kiva , kun tuntuu että nykyään meillä nuorilla ole mitään muuta tekemistä kuin vahdata tietokonetta ja juoda kaljaa. :( Myös joku toinen kauppa ja vaikkapa bensa-asema olisi ihan hyvä juttu. :roll:
Pata8
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Hänkki päivämäärä Su Joulu 25, 2005 18:33

Dukes kirjoitti:
Hänkki kirjoitti:Vähäiseltä tuntuvat palvelut Ruosniemen asukaslukuun verrattuna. Onneksi KasiBlancassa on riittänyt asiakkaita niinä muutamana kertana kun olen paikassa pirtelöllä poikennut.

Sehän on aina viikonloppuisin täynnä. Sinne poikkeaa porukkaa kauempaakin. :)

Aika täyteen ammuttu on kyllä paikka joka kerta poiketessani ollut. Lisäksi henkilökunta on todella mukavaa.
Käyttäjän avatar
Hänkki
Special Kunniajäsen
Special Kunniajäsen

ViestiKirjoittaja raato päivämäärä Su Joulu 25, 2005 21:22

Jees, Ruosniemi on Porin Bronx.
Käyttäjän avatar
raato
V.I.P.
V.I.P.

ViestiKirjoittaja Dukes päivämäärä Ma Joulu 26, 2005 02:34

raato kirjoitti:Jees, Ruosniemi on Porin Bronx.

Juuh! :D
"palstan oma Iso-D"
Käyttäjän avatar
Dukes
Foorumipoliisi
Foorumipoliisi

ViestiKirjoittaja Keano päivämäärä La Huhti 22, 2006 22:48

Kuulin sellaista juttua, että tuohon Koiton ja uuden tieyhteyden lähelle rakennettaisiin jokin uusi liikekeskus, johon mm. Kasiblanca olisi muuttamassa. Onko kellään parempaa tietoa, vai onko täysi ankka? Ampukaa alas jos on.
"Kaikki naurajat voivat mennä nyt helvettiin. Minä en ole sen arvoinen, että te naureskelette täällä. Minä olen pala tätä näytelmää." -Juhani Tamminen"
Käyttäjän avatar
Keano
Universiaalinen Kunniajäsen
Universiaalinen Kunniajäsen

Seuraava

Paluu Pohjois-Pori